zoeken
   


pe  
Ann Vercruysse  


Beren, allemaal beren13.10.2020

We zijn nog altijd in de ban van de 3 beren en natuurlijk niet te vergeten Goudlokje. Terwijl ze aan het spelen zijn hoor je aan alle kanten het verhaal weerklinken. In de zandbak, berenhol, knuffel hoek en de verteltafel. Mooi om te horen. En, Goudlokje, die heeft het altijd gedaan. In de voormiddag mochten we snippers knippen en die gebruikten we dan om de oren van onze beer mee te bekleven. In de namiddag mochten we berensnoepjes leggen op onze patroonkaart. MAAR, WE MOCHTEN ZE ALLEEN MAAR VASTNEMEN MET EEN PINCET EN NIET MET ONZE HANDEN. Verleiderlijk om die handen toch te gebruiken hoor, want, dat is wel véél gemakkelijker dan met dat pincet. En, ze roken zo heerlijk. Jieha, na het leggen mochten we er ook van proeven. En, dat smaakt naar meer.


 
Goudlokje en de 3 beren 12.10.2020

Deze morgen heb ik het verhaal van Goudlokje vertelt. De kids zeggen soms Goudblokje of Goudklokje, klinkt super schattig. Heb dan ook verteld waarom ze Goudlokje heet...benieuwd wat ze morgen zullen vertellen. Iedereen mag zijn eigen berenkroon maken. Stap 1 : tekenen grote bal (hoofd beer), stap 2 : blad versieren met een vork en bruine verf. Stap 3 : prikken ogen beer, stap 4 : snuit beer tekenen door de punten te verbinden, stap 5 : strook schilderen met een rolletje. Morgen zijn de oren aan de beurt. De dag hebben we afgesloten met het tafelpoppenspel van Goudlokje.


 
Sinaasappeltje rond... 09.10.2020

In onze kring zat Jules met een speciale machine. Waarvoor dient deze toch? Om te roeren? Dat zou toch wel een beetje lastig zijn hé! Na samen verder denken en enkele hints van mezelf kwamen ze tot de ontdekking dat het was om fruitsap te maken. Volgend probleem : maar hoe doe je dit nu? Ze hadden héél veel ideeën maar die waren niet altijd even handig. Tot ze het mes en de snijplank ontdekten...toen wisten ze het en konden we eraan beginnen. Ze vonden het super dat ze alles zelf konden doen. Ze waren keer op keer verbaasd dat het sap eruit kwam en in de kan liep. Enkel bij het snijden met het mes heb ik geholpen, op de foto staan ze er wel stoer op en snijden ze, niet voor echt, alleen. Ze vonden de fruitsap allemaal super lekker en de kan was in 123 uit.


 
De banaan08.10.2020

Vandaag was het gaan met die banaan, de juf zong ook eens het liedje van alle indiaantjes en dat vonden de kids super grappig. Natuurlijk hebben we de 🍌 ook onderworpen aan een grondig onderzoek met als slot : de bananen veroveren. Aan ons raam hangt nu al een grote appel, een zotte peer en een grappige tros druiven. Dus de banaan ontbreekt nog. Wat hebben we vandaag mogen doen : gele stukken scheuren en deze op de banaan kleven. Scheuren is toch wel iets moeilijk hoor maar onze leuze is : van proberen kan je leren. De kids waren zo enthousiast met lijm en papier dat ik vermoed dat het lang zal duren voordat ze droog zal zijn. We kijken vol spanning uit hoe de banaan eruit zal zien..


 
Rollende druiven en peren07.10.2020

We hebben vandaag terug mogen smikkelen en smullen van 2 soorten fruit nl van druiven en peren. De druiven vlogen de deur uit. We hebben ze terug goed bestudeerd en kwamen tot de ontdekking dat de peer ook een klokhuis heeft met pitten. Toen ik vroeg wat daar zou uitkomen moesten we die planten, hadden ze een appelboom in gedachten maar na eventjes samen te overleggen kwamen ze tot de slotsom dat dit toch wel een beetje raar was. Om ons groepswerk van de druiven te maken konden we géén betere inleiding hebben. Ik nam de tros vast en de druiven rolden in het rond. Onze groepsopdracht was : laat samen de knikkers rollen in de waterschelp. Ze hadden direct door waarom want ah ja : druiven rollen ook. Romain vond dat groepswerk met de knikkers de max. De peren mochten ze bestempelen met duplo blokken en ook dat vonden ze cool omdat ze de bolletjes bleven zien en bovenal, dat maakt lawaai. We sloten de voormiddag af met een gezamenlijk schaduwenspel en een verhaaltje van de kleurenkoe die appels naar oma brengt.



 
De appel06.10.2020

Deze morgen zijn we gestart met de waarneming van de appel. Hoe ziet hij eruit van buiten en van binnen? Hoe ruikt hij, hoe smaakt hij.... Daarna hebben we met een aantal appels uit de boomgaard (die niet geschikt waren om op te eten) een grote appel gestempeld, zo leerden we samen te werken aan een groepswerk en dit is voor hen niet altijd evident. In de namiddag hadden de poezen honger naar fruit en de kids moesten hun poes naar het juiste stuk fruit brengen en ze mochten de poes niet vastnemen met hun handen of vooruit duwen met hun voeten. Pfff, dat was niet gemakkelijk hoor.


 
boomgaardspel02.10.2020

we zijn nog altijd in de flow van ons verhaal rupsje nooit genoeg. vandaag zijn we begonnen met naar het filmpje te kijken, dit is één van de verschillende manieren dat rupsje nooit genoeg voor hen gebracht wordt. hierbij bezorg ik jullie ook het filmpje zodat jullie kleuter thuis ook nog eens kan kijken als hij of zij er zin in heeft. we speelden ook een spelletje nl het boomgaardspel en als tussendoortje speelden we een spelletje waarbij ze de andere helft van hun stukje fruit moesten zoeken en deden we een voelspelletje. wat was de verleiding groot om het voorwerp eruit te halen ipv eerst te voelen.


 
RUPSJE NOOIT GENOEG02.10.2020

verhaaltje rupsje nooit genoeg




 
Vliegenmepspel.01.10.2020

Tijdens het vrij spelen hebben we een super leuk spelletje gespeeld. Nl het vliegenmepspel. Op de tafel lagen verschillende fruitsoorten en ze hadden elk een vliegenmepspel. Ik benoemde een stuk fruit en dan moesten zij er om het eerst op kloppen. Wie eerst was kreeg en vlieg voor in zijn pot. Soms maakten we het ook een beetje moeilijker door meer fruitsoorten op tafel te leggen en door met kaartjes te werken, zodat ze moesten kijken om daarna vlug te kunnen kloppen. Sommigen waren hierin héél bedreven en amaai ik was blij dat ik géén vlieg was want ze klopten erop los.


 
appelmoes maken01.10.2020

Op dinsdag zijn we samen naar de boomgaard geweest, waar we trouwens de dag van ons leven hebben beleefd. Van Joos mochten we ook veel appel plukken en rapen en toen dachten wij : we kunnen misschien best eens iets maken met al die appels. De kinderen zeiden : misschien appelsoep! Maar na een kort gesprekje zijn we tot de conclusie gekomen dat het géén appelsoep maar appelmoes is. Dus we zijn erin gevlogen....op het eind van de rit....mochten we natuurlijk proeven....mmmmm
Wat ben ik blij....we hebben nog al onze vingers en er zat géén vlees in de appelmoes


 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 ...

13

... 

14

 

15

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!