zoeken
   


pe  
Ann Vercruysse  


Blote 🦶🦶🦶dozen parcour... 20.11.2020

Wat had de juf nu weer voor ons in petto?! Juf Ann deed haar schoenen uit en haar kousen vlogen in het rond. Foei toch want die moeten toch in je schoenen, zo maak je er een vuile boe' van. Op hun gezichten zag je verontwaardiging, er waren er ook bij die niet goed wisten hoe ze moesten reageren : mochten ze er nu meer lachen of toch beter niet... Ongelooflijk maar waar iedereen stak zijn kousen voorbeeldig in hun schoenen toen ze aan de beurt waren. Jules wilde zijn schoenen niet aan doen terwijl we hem aankleedden en hij sleepte ons mee naar de bewegingsklas. Daar stonden super véél dozen waar wij door moesten stappen. Niet alles was even zacht hoor, er zaten toch wel spulletjes tussen die een beetje prikten. Het was soms héél grappig om te zien hoe zij in de doos probeerden te kruipen en ook hun snoetje bij bepaalde materialen sprak boekdelen. En iedereen stond verwonderd in de waterbak en sommigen wilden er bijna niet uit, ze bleven er maar in spetteren. De kids deden allemaal zelf hun schoenen en kousen uit, terug aandoen was een ander pak paar mouwen, gelukkig stond de juf steeds klaar om te helpen. Maar iedereen verdiende een dikke pluim want ze probeerden het allemaal zelf.
De juf heeft met de dozen een boot in elkaar geknutseld waar we zelf zullen in kunnen spelen. We mogen hem maandag pompen...Woehoe...We kijken er naar uit... Wat kan je toch veel leuke zaken maken met grote dozen, we hadden al een heus kasteel en nu komt er nog een boot bij...De max toch...


 
Blote 🦶🦶🦶dozen parcour... 20.11.2020

Wat had de juf nu weer voor ons in petto?! Juf Ann deed haar schoenen uit en haar kousen vlogen in het rond. Foei toch want die moeten toch in je schoenen, zo maak je er een vuile boe' van. Op hun gezichten zag je verontwaardiging, er waren er ook bij die niet goed wisten hoe ze moesten reageren : mochten ze er nu meer lachen of toch beter niet... Ongelooflijk maar waar iedereen stak zijn kousen voorbeeldig in hun schoenen toen ze aan de beurt waren. Jules wilde zijn schoenen niet aan doen terwijl we hem aankleedden en hij sleepte ons mee naar de bewegingsklas. Daar stonden super véél dozen waar wij door moesten stappen. Niet alles was even zacht hoor, er zaten toch wel spulletjes tussen die een beetje prikten. Het was soms héél grappig om te zien hoe zij in de doos probeerden te kruipen en ook hun snoetje bij bepaalde materialen sprak boekdelen. En iedereen stond verwonderd in de waterbak en sommigen wilden er bijna niet uit, ze bleven er maar in spetteren. De kids deden allemaal zelf hun schoenen en kousen uit, terug aandoen was een ander pak paar mouwen, gelukkig stond de juf steeds klaar om te helpen. Maar iedereen verdiende een dikke pluim want ze probeerden het allemaal zelf.
Geen foto's gevonden ...
 
lezen, sorteren, sleuren,....we deden het allemaal....19.11.2020

wat hebben we vandaag terug dozenpret beleefd. toen we in de klas binnen wilden komen, mochten we dit niet zomaar doen, néé néé, we moesten nu eens over de dozen stappen...dat was toch wel een beetje moeilijk hoor!!!
daarna was het terug meten en passen om ervoor te zorgen dat alle dozen terug dicht waren. En toen, leerden we lezen. de juf had verschillende dozen met daarop een pictogram. het was wel héél triestig want er zat niets in die dozen. maar, géén paniek, de juf pakte ook nog een grote doos en daarin zaten er allemaal spullen. we moesten er iets uitnemen en het dan in de juiste doos gaan stoppen en dit deden we door de pictogrammen te lezen en natuurlijk verwoorden we ook steeds wat we in onze handen hadden. de juf had het wel een beetje moeilijk gemaakt, want die dozen gingen niet zomaar open en dicht...soms was het wel een beetje zoeken. na de speeltijd zijn we allemaal in een doos gekropen en gingen we varen, maar oei, we gingen niet vooruit....dit lukte wel als de een de ander wilde vooruit duwen...pret verzekerd. als slot moesten we de zee, die dan nog eens boordevol haaien zat, over steken en onze voeten mochten dus zeker niet in het water komen.
Pfff, hoe doe je dat? ze kwamen met veel oplossingen die we geprobeerd hebben maar dat lukte toch niet zo goed. toen heb ik een beetje geholpen en dan waren we vertrokken. er waren er wel tussen die liever lagen te dobberen in hun bootje op de zee, dan mee de zee over te steken.


 
spanning alom18.11.2020

het was vandaag héél spannend met de dozen en weet je waarom???? we hebben eindelijk mogen verklappen wat er in onze doos zat. we moesten proberen te omschrijven wat erin zat maar oeh, het was véél leuker om direct te verklappen wat erin zat. hun ogen blonken wel allemaal toen er uit de dozen van Louis allemaal koekjes en kettingen tevoorschijn getoverd werden. de poppenhoek zal véél aantrek hebben morgen en de koekjes : die zijn al bijna allemaal verdwenen in hun buik. toen haalde Noémi haar toverdoos uit en wauw hierbij blonken niet alleen hun oogjes maar zag je ook hun tong langs hun lipjes gaan en hoorde ik mmmmmmmm weerklinken...ik hield er eerst de spanning in met een paar raadseltjes en ze vonden het heerlijk dat die spanning gerekt werd. de joepie kreten weerklonken wel héél luid toen ze de lekkere chocoladekes zagen verschijnen...
daarna kreeg iedereen een deksel en moesten ze ervoor zorgen dat ze bij de juiste doos terecht kwam. maar, jah, sommige lijken wel op elkaar hé want er zaten toch wel een paar rondjes en vierkanten bij....
we zijn ook begonnen met onze Jules te maken die in ons doosje moet passen. eerst schilderden we een kurk, die zijn buik zal worden. daarna kregen we een doos, we moesten er een bal in stoppen, daarbij deed de juf een beetje verf, de doos ging weer dicht en dan was de opdracht : schudden maar en daarna kijken of het bolletje, wat natuurlijk zijn hoofd zal worden helemaal geschilderd was en anders...opnieuw schudden maar....
morgen gaan we groot bewegen in de turnzaal met onze dozen...we kijken er al naar uit.


 
wat kan ik allemaal doen met dozen...17.11.2020

deze morgen moesten we nu niet door de doos kruipen om binnen te geraken, nee, we moesten erin stappen en dit van de ene doos in de andere. dit klinkt simpel, maar dat is het niet hoor. de juf vertelde een verhaaltje van de beer en zijn grote doos en daarin zaten verschillende voorwerpen verstopt. aan de hand van een raadseltje moesten zij kunnen vertellen wat er allemaal in de doos zat.
daarna leerden we het versje :
==> dit versje wordt ondersteund door bewegingen
Doosje, doosje, ga eens open,
(met armen in de lucht, de doos open doen)
Want ik kom erin gekropen
(kruipbeweging met de armen)
De deurtjes doe ik helemaal toe,
(handen voor de ogen)
Maar als er iemand op de bel duwt: ‘dingdong’,
roep ik:
KIEKEBOE!
(handen weg)
==> ze vinden het hilarisch en schateren dat ze doen.
daarna kwamen we allen tot rust bij het luisteren naar de muziekdozen...zalig om te zien hoe zij daar echt kunnen van genieten.
daarna deden we een memory spelletje met voorwerpen die in/onder de doos verstopt zaten. eerst mochten ze zelf een voorwerp gaan zoeken dat in de doos zou passen. hoho, dat was toch niet gemakkelijk hoor!!! de bedoeling van het spel was dat ze zo vlug mogelijk de 2 dezelfde voorwerpen vonden. nog niet iedereen is aan de beurt geweest, maar de tijd vliegt dan ook zo snel voorbij...en er zijn zoveel leuke dingen te beleven met de dozen.
we oefenden ook de verschillende begrippen aan de hand van prenten van Jules en zijn doos. we bekeken ze, bespraken ze samen en daarna mochten ze onze Jules hetzelfde laten doen met zijn doos. de dag sloten we af met een poppenspel van Nellie en Cezar die een doos hadden gekregen van hun mama....en Jules, die slaapt deze nacht niet in zijn bed maar in een kartonnen doos. Romain zei direct : ik ga dat toch nooit doen hoor slapen in een doos!!! ik slaap liever in mijn bed...
gisteren hebben we ook eens gekeken met hoeveel we in één doos konden, toch wel vrij veel hoor...we zaten wel met een probleem want niemand kon alleen uit de doos want ze was véél te hoog. toen kwam de vraag : hoe geraken wij hier nu uit...na véél nadenken kwamen ze tot de oplossing : er met de boormachine in boren (pech dat heb ik niet), ze laten omvallen (zou denk ik niet goed gekomen zijn, teveel builen denk ik zouden het resultaat geweest zijn),...na nog wat vragen van de juf wisten ze het zeker : een deur maken...en gelukkig had juf Ann hier wel het materiaal voor want anders zaten ze nog altijd allemaal in die doos....


 
DOZEN DOZEN EN NOG EENS DOZEN16.11.2020

Vandaag zijn Renée, Fran en Leo gestart in onze klas en zij waren alle drie direct ingeburgerd en deden overal vrolijk aan mee. wat moest iedereen kijken toen de deur open ging. er lag een tunneldoos op de grond. we konden er niet over, we konden er niet onder. nee oh nee : we moesten er door. de hele dag moesten we bij het verlaten van de klas of het binnen komen door de tunnel kruipen. de max toch. wat waren we daarna verdrietig want Jules was weg, we hebben overal gekeken maar vonden hem nergens. maar opeens zagen we een grote doos in de bewegingsklas en tot groot jolijt van iedereen, je raadt het al : Jules en Uil zaten in de doos...spannend hé
we hebben ook een doosje versiert met stickers en speelden natuurlijk met : je raadt het al : dozen


 
Afsluiter thema goudlokje en de 3 beren30.10.2020

Als slot hebben we vandaag allemaal voorwerpen moeten terug zoeken in het boek. En wel, je mag er zeker van zijn ik heb het verhaal van goudlokje niet één keer maar zeker 20 keer gehoord. Niet normaal, ik denk dat ik er deze nacht noch zal van dromen. 🙈🙊🙉
We werden ook allemaal getransformeerd in een beer en daarom wensen we jullie allemaal een bere toffe vakantie. Draag goed zorg voor elkaar en tot na de vakantie.


 
ruimtelijke begrippen29.10.2020

we zijn vandaag gestart met een spelletje waarbij we de ruimtelijke begrippen hebben ingeoefend. eerst deden we dit met onze eigen beer en stoelen, daarna deden we dit met snoepbeertjes en kleine stoeltjes. na de speeltijd hebben we ritmiek gedaan : muziek - géén muziek ; vlug - traag ; hard - zacht. daarna deden we rustgevende spelletjes met onze beer en zo werden we helemaal zen. we speelden ook nog een leuk spelletje : nl waar zit de knuffelbeer. iemand verstopt zich in de klas en rinkelt met de belletjes, de kids moeten hem/haar zoeken
in de namiddag zijn 2 van de 4 nieuwe vriendjes die gaan starten na de vakantie, eens met ons komen meespelen. nl Fran en Leo.


 
Volg de weg... 28.10.2020

Deze morgen zijn we gestart met krullenbol Len maar niet op papier maar gewoon door groot te bewegen met linten. We leerden het ritme aanvoelen, en leerden ook te reageren met een andere beweging als de muziek veranderde. We genoten met volle teugen. Daarna luisterden we naar het verhaal : we gaan op berenjacht. Deze familie legt hiervoor een hele weg af en zo kwamen we tot ons werkje : volg de weg. Eerst deden we dit met een knikker in een potje, daarna met onze vingers en toen pas met stift. Dit was nog steeds op een groot blad. Daarna mochten we het eens proberen op een klein blad. We sloten de dag af met een interactieve doe plaat van Jules en moesten we de geluiden herkennen die we hoorden op de cd.


 
Tekening versieren met herfstmateriaal27.10.2020

In het vorige artikel had ik al verteld dat we de krijttekeningen hebben versierd met het herfstmateriaal. Ziehier de kids in actie


 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 ...

11

... 

12

 

13

 

14

 

15

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!