zoeken
   


pe  
Ann Vercruysse  


Rollende eikels en noten21.10.2020

Maandag hadden we een spin gemaakt met klei, maar onze spin had nog géén blad om op te slapen. Vandaag hebben we dit in orde gebracht. Op de tafel stonden potjes met verf, lepels, pitten met eikels en noten en kartonnen deksels. De opdracht was : versier je blad maar je mag niet met de handen aan de verf komen. We deden ook nog een spelletje met buizen en noten. Hier was de opdracht : ga achter de grote blok staan, neem een lange buis en noot en probeer de noot in de doos te laten vallen. Na de speeltijd zijn we naar de turnzaal getrokken, daar hebben we een wandelende boom gespeeld en deden we vooral drama op muziek. Het was zalig om te zien hoe iedereen meedeed en zich inleefde en we samen tot rust kwamen. Daarna mochten de kinderen adhv het boek mij het verhaal van goudlokje vertellen


 
Berenpap, herfstmassage en de berenkast vullen20.10.2020

Deze morgen zijn we gestart met het maken van berenpap. Die moesten we maken door gele verf te mengen met bloem, eens goed roeren en daarna konden we de pap uitsmeren met de lepel in onze ontbijtkom. Na de speeltijd was het tijd om onze berenkast te vullen. We moesten de ene kast helemaal vullen zoals de andere, moeilijk hoor! maar, we mochten dit ook proberen met concreet materiaal, kwestie van alles goed onder de knie te hebben. De voormiddag sloten we af met een herfstmassage. Zalig vonden ze dat. De dag zelf sloten we af met een berentocht met allerlei opdrachten onder de weg


 
Marilyn de dikke spin19.10.2020

Deze morgen hadden we bezoek in onze klas van Marilyn de dikke spin. Weet je wat grappig was? Zij heeft een keicoole song gemaakt. Voor ons is het een echte hit die blijft weerklinken in ons hoofd en waar we luidkeels mee meezingen. Als opdracht kregen we allen een stuk klei en daarvan moesten we een spin kleien. Draaien, kloppen dat vonden we de max.
Met de plasticine mochten we ook pootjes draaien zodat onze spin vliegensvlug zou kunnen stappen. Bij juf Hyacinta mochten we Goudlokje voorzien van een weelderige haardos en dit deden we met verschillende rolletjes. Tijdens het vrij spel speelden we met juf Hyacinta een beren gezelschapsspel en bij juf Ann was het puzzelen geblazen. De dag sloten we af met het dingdonghuisje


 
krullenbol herfstboom16.10.2020

het filmpje van de herfstboom
 
krullenbol herfstboom16.10.2020

vandaag stond eens niet Goudlokje centraal maar de boom. We hebben schrijfdans gedaan, we deden verschillende delen, nl de stam van de boom, afgewisseld met de kruin van de boom, daarna kwamen de wind en de vallende kastanjes erbij. Eerst werd dit verschillende keren gedaan door groot te bewegen en pas daarna gaan we over op papier. De wind en de vallende kastanjes hadden een héél groot succes. Ik heb de kids eens opgenomen terwijl ze bezig waren en je ziet ze ervan genieten.
we sloten de voormiddag af met onze beren en oefenden adhv het liedje Beertje is mijn lieveling vele begrippen.


 
Berenpap15.10.2020

Wat waren wij verrast toen we in onze klas kwamen want er stond daar een bak gevuld met allerlei spulen. Ze kwamen van mama beer die alles had klaargezet zodat we zelf berenpap zouden kunnen maken. Toen hebben we alles van dichtbij bekeken en zijn we eraan begonnen. Eerst dachten we dat mama beer een fout had gemaakt want op de doos stond er gele pap en het poeder was wit. Maar toen we begonnen te shaken zagen we de melk opeens veranderen van kleur. Wauw, we konden toveren. Dank je wel mama beer want we vonden de pudding subliem. Daarna gingen we naar de turnzaal waar we de beren op verschillende manieren naar de overkant moesten brengen : door een tunnel kruipen, over de bank stappen, door de hoepels springen of stappen. In de namiddag kregen we opdrachtkaarten met daarop beren en torens. We moesten lezen wat er op de kaarten stond en dit dan zelf uitvoeren. Zo oefenden we de begrippen groter dan, kleiner dan, even groot, grootste en kleinste en leerden we stabiele torens bouwen.


 
Beren, allemaal beren13.10.2020

We zijn nog altijd in de ban van de 3 beren en natuurlijk niet te vergeten Goudlokje. Terwijl ze aan het spelen zijn hoor je aan alle kanten het verhaal weerklinken. In de zandbak, berenhol, knuffel hoek en de verteltafel. Mooi om te horen. En, Goudlokje, die heeft het altijd gedaan. In de voormiddag mochten we snippers knippen en die gebruikten we dan om de oren van onze beer mee te bekleven. In de namiddag mochten we berensnoepjes leggen op onze patroonkaart. MAAR, WE MOCHTEN ZE ALLEEN MAAR VASTNEMEN MET EEN PINCET EN NIET MET ONZE HANDEN. Verleiderlijk om die handen toch te gebruiken hoor, want, dat is wel véél gemakkelijker dan met dat pincet. En, ze roken zo heerlijk. Jieha, na het leggen mochten we er ook van proeven. En, dat smaakt naar meer.


 
Goudlokje en de 3 beren 12.10.2020

Deze morgen heb ik het verhaal van Goudlokje vertelt. De kids zeggen soms Goudblokje of Goudklokje, klinkt super schattig. Heb dan ook verteld waarom ze Goudlokje heet...benieuwd wat ze morgen zullen vertellen. Iedereen mag zijn eigen berenkroon maken. Stap 1 : tekenen grote bal (hoofd beer), stap 2 : blad versieren met een vork en bruine verf. Stap 3 : prikken ogen beer, stap 4 : snuit beer tekenen door de punten te verbinden, stap 5 : strook schilderen met een rolletje. Morgen zijn de oren aan de beurt. De dag hebben we afgesloten met het tafelpoppenspel van Goudlokje.


 
Sinaasappeltje rond... 09.10.2020

In onze kring zat Jules met een speciale machine. Waarvoor dient deze toch? Om te roeren? Dat zou toch wel een beetje lastig zijn hé! Na samen verder denken en enkele hints van mezelf kwamen ze tot de ontdekking dat het was om fruitsap te maken. Volgend probleem : maar hoe doe je dit nu? Ze hadden héél veel ideeën maar die waren niet altijd even handig. Tot ze het mes en de snijplank ontdekten...toen wisten ze het en konden we eraan beginnen. Ze vonden het super dat ze alles zelf konden doen. Ze waren keer op keer verbaasd dat het sap eruit kwam en in de kan liep. Enkel bij het snijden met het mes heb ik geholpen, op de foto staan ze er wel stoer op en snijden ze, niet voor echt, alleen. Ze vonden de fruitsap allemaal super lekker en de kan was in 123 uit.


 
De banaan08.10.2020

Vandaag was het gaan met die banaan, de juf zong ook eens het liedje van alle indiaantjes en dat vonden de kids super grappig. Natuurlijk hebben we de 🍌 ook onderworpen aan een grondig onderzoek met als slot : de bananen veroveren. Aan ons raam hangt nu al een grote appel, een zotte peer en een grappige tros druiven. Dus de banaan ontbreekt nog. Wat hebben we vandaag mogen doen : gele stukken scheuren en deze op de banaan kleven. Scheuren is toch wel iets moeilijk hoor maar onze leuze is : van proberen kan je leren. De kids waren zo enthousiast met lijm en papier dat ik vermoed dat het lang zal duren voordat ze droog zal zijn. We kijken vol spanning uit hoe de banaan eruit zal zien..


 
pag. ...

1

... 

2

 

3

 

4

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!