zoeken
   




open en dicht08.11.2017

vandaag hebben we gewerkt rond open en dicht bij dozen. de juf had een heleboel dozen met bijhorende deksels mee en tijdens een bewegingsactiviteit kregen we elk een deksel en we moesten de bijhorende doos zoeken en dicht doen. op het einde gaf de juf de ene helft van de klas de dozen en de andere helft kreeg de bijhorende deksels. eenmaal de muziek stopte moesten de deksels en de dozen elkaar zoeken zodat ze samen de doos konden dicht maken. en helemaal op het einde hebben we torens gemaakt : welke dozen best onderaan en waarom,.....we hebben het aan den lijve ondervonden wat er gebeurt als je een grote doos op een kleine zet....jullie kunnen het ook wel raden zeker....
iedereen heeft ook een eigen doosje mogen versieren met sterren en bolletjes, wat hierin zit verklappen we nog niet dat zien jullie later dan wel.

 





















 
lang en kort07.11.2017

vandaag waren het de begrippen lang - kort - langer dan en korter dan die aan bod kwamen. eerst hebben we alle materialen bekeken en vergeleken en er dan verzamelingen van gemaakt. soms hebben de kids wel nog moeite met deze begrippen want soms zeggen ze groter dan, kleiner dan ipv langer en korter. het is wel een thema die hen heel erg boeit. het is ook mooi om te zien hoe ze creatief omgaan met de planken en de buizen die ze aangeboden krijgen. er zitten ingenieurs in spé tussen. als opdracht hebben we vandaag 2 kettingen moeten spitten : een lange en een korte. pffffffff dat was lastig hoor, gelukkig dat de juffen zo nu en dan met een helpende hand afkwamen. we hebben ook 2 treinen moeten kleven : de jongen moesten we de langste trein geven en het meisje de kortste. er waren erbij die heel erg ontgoocheld waren dat ze niet bij alle twee mochten blijven kleven.
om de dag af te sluiten hebben we adhv het liedje : beertje is mijn lieveling de verschillende ruimtelijke begrippen op, onder,....ingeoefend.
met die kettingen zullen we in de loop van de volgende themadagen ook nog eens op meetonderzoek gaan en misschien dingen zoeken die even lang, langer, korter.....zijn....spannend hé























 
tegenstellingen06.11.2017

direct na de vakantie zijn we er terug goed ingevlogen. we verwelkomden ook 3 nieuwe peuters : Julot, Elias en Marie-Lucia en we hopen dat ze zich vlug thuis voelen in onze klas en we samen veel (werk)plezier zullen beleven. we werkten vandaag rond de begrippen : groot en klein, groter, kleiner dan, de grootste, de kleinste....we hebben alle materialen die de juf mee gebracht had en de materialen van onszelf die hier over gingen gesorteerd bij grote beer en kleine beer. als opdrachten vandaag hebben we een ladder in het groen gestempeld, de appels in de juiste appelboom gekleefd en we kregen ook 3 beren en we moesten die schilderen zoals het voorbeeld. de kids die niet aan het werken waren mochten spelen in
  1. de watertafel : die was gevuld met allemaal ballen en we kregen ook 3 emmers en grote pollepels, de bedoeling is : neem de ballen uit het water met de pollepel en stop ze in de juiste emmer
  2. autohoek : hier liggen allerhande buizen en planken : ontdek maar volop....
  3. zandbak : allerhande buizen, ballen, knikkers en pompons : wat rolt het vlugst, welke bal kan in welke buis.....
  4. ontdektafel : allerhande rietjes, scharen en chenilledraad
  5. kleef de appel in de juiste boom, zet de beren op de juiste plaats op de ladder....

je ziet het was terug een hele grote boterham...


 












































 
modder...modder...modderpoel....22.10.2017

de weken van de kabouters en het bos hebben we afgesloten met iets heel leuks en weet je wat dat was : wel, Pol de mol kwam bij ons op bezoek en hij vertelde waar hij woonde en wat het allemaal deed. hij stelde ons ook de vraag : willen jullie modder voor mij maken zodat jullie mijn aardeberg mooi kunnen beschilderen. maar, hoe maak je modder, door samen veel te zoeken en vragen te stellen aan Pol de mol kwamen we tot de oplossing : neem aarde en meng er water onder  (amaai en dat was al een hele onderneming hoor want met een gieter water in een potje gieten, doe het ons maar eens na, zo ontdekten we ook dat te veel water ook niet goed was voor onze modder, dus terug aarde erbij.....), roer dit goed en dan krijg je modder. om beter te kunnen schilderen, hebben wij er wel ook nog lijm bij gedaan. het was een beetje een knoeiboel maar de meningen waren unaniem : het was super leuk om te doen. alhoewel er ook wel een paar bij waren die toch zeiden : wel een beetje vies hé !!!!
































  






 
Kabouter Kwebbel18.10.2017

oeioei, kabouter Kwebbel stond in haar onderjurk op ons blad, dat was toch wel een beetje zotjes hé. omdat ze dat eigenlijk niet zo leuk vond mochten wij haar aankleden en het was belangrijk dat we alles in de juiste volgorde deden want anders zaten we in de puree. eerst moesten we haar muts kleuren, daarna haar schoenen op kleven, haar rok, trui en dan pas haar schort want zo bekwam je het mooiste resultaat. daarna leerden we tellen want we moesten evenveel stippen op de paddenstoel kleven als er kabouters bij stonden. en als slot deden we nog eens Marilyn de dikke spin. hilariteit en ambiance was sowieso verzekerd.
 



























 
herfst, herfst en nog eens herfst...16.10.2017

alhoewel je bijna zou denken dat het zomer is, zitten we toch nog altijd volop in de herfst en ook in de klas worden we hier nog steeds in ondergedompeld. vandaag hebben we terug veel gedaan want bij juf Hyacinta hebben we kabouter plop van groot naar klein gekleefd, en deden we een kleuropdracht, bij juf Ann zochten we mama uil in de klas, wat de kids super vinden en het grappige is dat ze steeds allen samen zoeken en altijd terug gaan kijken naar de vorige verbergplaats...., we hebben ook een paddenstoel met witte stippen gemaakt door plasticine op ons blad te drukken en daar mochten we dan boven stempelen, eens het droog is mag alle plasticine eraf en dan hebben we een rode paddenstoel vol met witte stippen...wij kunnen nogal toveren hé en we moesten ook de weg van de dieren naar het blad afleggen, eerst met de hand, daarna met de stift, daarna met knikker en dopje en dan pas voor echt op ons eigen blad....




























 
de uil kwam eindelijk op bezoek12.10.2017

wat waren ze blij vandaag dat de uil op bezoek kwam, ze konden er de hele week al niet van zwijgen en wat moesten ze heel erg kijken naar eerst de kerkuil maar oh wee, toen kwam de oehoe naar buiten en dan was de verwondering nog veeeeeeeeeeeeeeeel groter en voor hen de kers op de taart : de kerkuil heeft kaka gedaan op de grond.
natuurlijk hebben we ook nog andere zaken gedaan, we zijn begonnen met een stukje schrijfdans en we deden dit met trommelstokjes op muziek, morgen doen we dit dan nog eens, maar dan halen we er ook de verf bij...JOEPIE
we kregen vandaag ook een blad met daarop hokjes en wij moesten de puzzels van de bosdieren maken. als we niets moesten werken mochten we ofwel met het kinetisch zand, wormentafel, spinnentafel of bewegingshoek waar we ofwel kaboutergolf konden spelen of gooien met kastanjes naar een doos vanaf de verschillende lijnen of het spinnenweb van de spin naaien














































 
het is herfst...09.10.2017

we zijn nog volop met het thema herfst en kabouters te beleven, we kregen allemaal een egel en geloof het of niet maar hij prikt echt en deze moesten we schilderen met zelfgemaakte zandverf, dat schildert wel niet gemakkelijk hoor! we deden ook de waarneming van de verschillende kabouters en daarna moesten we allen een blaadje maken met allemaal schaduwen op en wij moesten er de juiste kabouter aan koppelen. onze egel die wij gemaakt hebben verstopt zich graag in een herfstlandschap en daarom kregen wij een blad, potjes met verf in de herfstkleuren en de opdracht luidde : bestempel helemaal je blad met je vuist en tover zo je blad op tot een herfsttafereel. vorige week hebben we een herfstblad versierd met kastanjetechniek en voor daarop heeft de juf een spin gemaakt van een kastanje en wij moeten ze coole poten geven door ze te pimpen met rietjes, knopen en parels. in de namiddag hebben we de ene kant van onze muts mogen schilderen met figuurrollen. je merkt we zaten terug niet stil hé!


























  




 
Spinnen....spinnen...overal06.10.2017

we hadden vandaag allemaal heel veel te vertellen aan Jules, en ook tegen mezelf vertelden ze honderduit. daarna waren we in de ban van de spinnen, we hebben nog eens het liedje gezongen van Marilyn de dikke spin, we probeerden onze kastanje vanaf een zelfgekozen lijn te gooien in de doos, we gaven de spin pootjes en we kleefden de juiste buik op de juiste spin...we hebben ook met kastanjes en eikels de knikkertechniek toegepast maar vooraleer we ze konden doen rollen moesten we eerst ons blad met het symbool naar beneden in de doos leggen en daarop 3 kastanjes en 3 eikels, we waren deze morgen dus ook al aan het tellen.we hoorden ook het verhaaltje van Wat nu, Olivier en in de namiddag waren ALizée en Luca dat verhaaltje aan het na spelen met het kleine poppenhuis...heel leuk en tof om te zien en te horen.






































  


 
met rupsje nooit genoeg naar het bos04.10.2017

gisteren zijn we met rupsje nooit genoeg naar het bos geweest, overal was de rups verstopt en wij moesten ze zoeken en dan ook nog eens raden wat ze ons adhv een prent wou vertellen. die opdrachten voerden we dan samen uit. (deze foto's vind je op de schoolwebsite onder foto's). in de klas hebben we alle verzamelde materiaal gesorteerd en daarna deden we er enkele spelletjes mee. we moesten de kastanjes en eikels gooien in een bak, eens terwijl we zaten en dan eens terwijl we recht stonden : wat is het gemakkelijkst ? zaten er veel in ? lagen er meer op de grond ? wat was gemakkelijker kastanjes gooien of eikels ? allemaal zaken die we proefondervindelijk ondervonden en waar we spelenderwijs wiskunde aan koppelden. we gingen op het einde ook recht staan met in het midden een doos en we kregen allemaal een blad, we lieten deze dwarrelen naar beneden : zijn er veel in de doos terecht gekomen ? ... vandaag leerden we een liedje van Marylin de dikke spin, kregen we een zoekopdracht op een grote prent en de kinderen die niet aan het werken waren deden ook allemaal zaken ivm het thema : een spelletje waarbij ze wormen in flesjes moeten stoppen, een ontdektafel met zotte wormen - pincetten en kommen, een spelletje met spinnen - egels en wasspelden, boekjes rond het thema....










































  
  

 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 ...

9

... 

10

 

11

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!