zoeken
   


pe a 
Ann Vercruysse  


de knuffelweek21.09.2015

vandaag had iedereen zijn knuffel mee en natuurlijk had iedereen heel veel te vertellen over zijn/haar knuffel, we moesten ze soms stil leggen of we waren nu nog altijd aan het luisteren. met onze knuffel oefenen we adhv het liedje : beertje is mijn lieveling, de verschillende ruimtelijke begrippen. we hebben dus al veel gezongen maar ook gewerkt want we hebben een schaduwenspel met verschillende beren gemaakt bij juf Hyacinta en bij juf Ann hebben we de kop van een beer geschilderd en daarna hebben we de rest van het blad in het blauw of groen geschilderd. zo maken we onze eigen poster voor in onze kamer. de één kon perfect zelf rond zijn beer schilderen maar anderen vroegen wat hulp en hebben deze dan ook gekregen, het was al een hele opdracht dat ze niet op de beer mochten schilderen dus heb ik bij sommige mooi voor hen rond de beer geschilderd, ook bij de oren waren er een paar die hulp vroegen en dan ook gekregen hebben. morgen zullen we de ogen mogen prikken en een snoet tekenen. We hebben de dag afgesloten met het verhaal : we gaan op berejacht en het is ongelooflijk om te zien hoe de kids zich hier in inleven. ze houden van het verhaal en krijgen er maar niet genoeg van.























 
 


 
Jules is jarig18.09.2015

EINDELIJK, na een hele week aftellen (gelukkig konden we dit volgen met onze kalenders) was het zo ver Jules is jarig. nadat we gezongen, gedanst, geblazen, gefeest...hadden was het tijd om iets lekkers klaar te maken. Jules had alleen maar mais, olie en suiker mee. we zeiden hem dat hij voorzeker verkeerd was want dat wij geen kippen waren maar hij kon ons toch overtuigen om het te proberen om dit gerecht klaar te maken. we zijn heel blij dat we het gedaan hebben want op het einde van de rit konden we smullen van heerlijke popcorn. we hebben ook nog chocolade-cornflakes-pralines gemaakt en de kids waren er unaniem over eens : dit is een "lekker gerechtje" . willen jullie deze thuis ook eens klaarmaken vraag dan maar aan jullie kids wat je juist moet doen, zij waren ook de chefkoks van de dag en hopelijk hebben ze het nog JUIST onthouden.






 




























   

 
vlaggetjes kleven16.09.2015

onze klas is al helemaal versierd met vlaggetjes tegen dat Jules nu vrijdag jarig is en daarom dachten wij eraan om eens een mooie vlaggenslinger te maken op ons blad. de opdracht die de kinderen kregen was : kleef de vlaggetjes met een platte kant tegen het touw van de slinger. er waren ook nog kinderen die hun hoedjes moesten tekenen en inkleuren.














 
 


 
jarige Lea15.09.2015

zoals gisteren verteld was het vandaag de verjaardag van Lea die 3 jaar werd en dat hebben we natuurlijk tot groot jolijt van de kinderen gevierd door te zingen, dansen, de zotte ballon te voorschijn te toveren en last but not least werden we getrakteerd op een lekkere cornet. om in het feestgebeuren te blijven kregen de kids als opdracht om de kronen in de juiste kleur schilderen zoals de juf het balletje had gekleurd, kleuren herkennen en benoemen was één ding maar, een kroon zoveel mogelijk binnen de lijnen schilderen was een ander pak paar mouwen. in de namiddag kregen we dan nog een tekenopdracht als voorbereidend schrijven, we moesten de papieren hoedjes van de kinderen tekenen door de bolletjes te volgen en dat vonden wij heel tof om te doen, we waanden ons al bij de grote. na de speeltijd in de namiddag speelden de juffen voor ons het dingdong huisje rond jarig zijn en dat vonden wij super tof en soms wel eens hilarisch, zeker voor herhaling vatbaar
































 
thema jarig zijn14.09.2015

deze week zijn we begonnen met ons thema jarig zijn, iedereen had heel veel mee om de klas te versieren met ballonnen en vlaggetjes, Jules is er in elk geval helemaal klaar voor, alleen moet hij nog 4 keer slapen voor het zover is. maar, morgen kunnen we al feesten want Lea is jarig en dat moet natuurlijk ook gevierd worden. vandaag mocht iedereen zijn eigen kroon stempelen en ook het hoofd van ons verjaardagskaartje, de nevengroepen waren aan het kleuren en mochten een taart versieren met plasticine. we hebben ook al geluisterd naar een verhaaltje van hopla en we hebben al veel gezongen en gedanst.







































 
puzzelen08.09.2015

vandaag kwam juf Eline helpen in onze klas en de juffen verdeelden ons in 2 groepen. voor de speeltijd zaten we bij de ene juf en na de speeltijd bij de andere juf, dat was wel leuk hoor en terug mochten we veel werken, de juffen hadden dan ook extra veel tijd voor ons. bij juf Eline moesten we een prent van Jules kleuren zoals het voorbeeld, daarna knipten we er zelf een puzzel van en natuurlijk kregen we daarna nog de opdracht om de puzzel terug te maken. bij juf Ann moesten we alle boekentassen aan de juiste kapstokken hangen en wie niet moest werken "mocht" puzzelen, zodat de juf er toch ook wel een beeld van heeft wie al welke puzzel kan maken, en hier en daar was haar helpende hand toch wel heel erg welkom. 

































 

 
mijn vriendjes en naar school07.09.2015

we zijn gestart met onze 2 de week en het was een dag waar we volledig ingevlogen zijn, juf Hyacinta stond vandaag ook in onze klas en we hebben ervan geprofiteerd om ze in kleinere groepjes te laten werken en we hebben bergen verzet. gelukkig is het een klas die het super vindt om te werken want anders zouden we wel eens in de problemen geraakt zijn, denk ik ! we hebben beertje Brom gestempeld, zijn poten versierd met zelfgeknipte snippers (gelukkig heeft iedereen nog al zij vingers want bij sommigen was het soms eens spannend), ons eigen symbool gekleurd en als slot hebben we ook nog voorwerpen moeten terug zoeken op een grote prent en daar koppelden we natuurlijk een heleboel taal aan. als afsluiter van de voormiddag hebben juf Hyacinta en ikzelf elk aan een groepje een verhaal vertelt zodat iedereen meer betrokken was bij het verhaal en iedereen aan beurt kwam om eens te reageren. In de namiddag hebben we allen veel gespeeld en de meesten hadden er al geen moeite meer mee om een hele tijd in een hoekje te blijven spelen, een enkeling durft het wel nog eens vragen maar vindt het niet meer erg als hij nog niet mag veranderen. na de speeltijd hebben we de dag afgesloten met ritmestokjes en de kids waren in hun sas en deden reuze-enthousiast mee, ze vonden het heel leuk en verwoorden dit zelf ook spontaan



 






























 
ruimtelijke begrippen04.09.2015

toen de klas begon mochten we allemaal onze boekentas meenemen in de klas en juf Ann. eerst hebben we ze eens goed bekeken, kleur, grootte, sluitingen en daarna gaf  ze ons allemaal opdrachten : leg de boekentas op je hoofd, tussen je benen, onder de tafel,...kortom, de verschillende ruimtelijke begrippen kwamen aan beurt, eens we dat onder de knie hadden toonde de juf ons prentjes met Jules erop en zijn boekentas stond op een bepaalde plaats, wij moesten dit nabootsen. de denkopdracht die eraan verbonden was : zoek dezelfde prenten van Jules bij elkaar en dit doe je door te kijken waar de boekentas iedere keer staat.
in de namiddag kregen we een blad met 3 kindjes met rugaanzicht op en die hadden elk een eigen boekentas en muts/pet op, wij moesten de boekentas en muts bij het juiste kindje leggen die we nu zagen in vooraanzicht maar deze keer zonder muts, jas en natuurlijk boekentas, het was dus goed kijken en opletten geblazen.  






















 

 
klein en groot03.09.2015

Vandaag kregen we heel veel denkwerk voorgeschoteld. We leerden over klein, groter en grootst, we starten met onze weekkalander, de weerkalender, aanwezigheidskalender, kortom een heleboel kalenders.
Bij de denkoefening klein bij klein,... kregen we 2 of 3 verschillende boekentassen en we moesten de voorwerpen in de juiste tas kleven en dat was echt niet gemakkelijk want de verschillen waren niet altijd heel groot. we hebben dit wel eerst geoefend met 3 verschillende beren en hun eigen voorwerpen. na de speeltijd was het dan tijd om ons zelfportret te schilderen, we moesten iedere keer in de spiegel kijken : welke ogen en welke haren heb ik en dat moesten ze dan juist schilderen op papier. in de namiddag was het vrij spel maar vorig jaar mochten de kids nog volop vlinderen, dit wel zeggen van het één naar het ander gaan om te spelen maar nu moesten ze iets kiezen en daar een hele tijd blijven, dit was ook zo tijdens het werkmoment. de ene paste zich zonder problemen aan en de ander probeerde er van onder te muizen en nog anderen waren verdrietig omdat ze moesten blijven spelen. kleine kindjes worden groot hé maar dat vonden ze nu een minder leuke kant van het groter worden.




     
     
     
     
     
     


 
01.09.2015

vandaag was een hele emotionele dag voor velen onder ons, de kids omdat het ofwel hun allereerste schooldag was, ofwel merkten ze dat de helft van hun vriendjes in de andere klas zat, of voor de mama's en papa's omdat ze hun kleuter moesten loslaten. aan de poort was er nog heel veel verdriet, maar geloof het of niet eenmaal we in de klas waren, was alles stil en werd er met momenten al gegierd en zotjes gedaan. we zijn er dan ook direct ingevlogen, eerst hebben we van iedereen foto's getrokken met Jules om aan onze kapstokken te hangen want het was niet altijd een sinecure om alle jassen op de juiste plaats te hangen, gelukkig zullen de foto's morgen onze reddende engels zijn. na de speeltijd zijn we dan direct beginnen schilderen met HELE dikke borstels, nog niet iedereen is aan de beurt geweest maar ik ben er vast van overtuigd dat ze mij het morgen wel zullen helpen onthouden want ze kwamen me nu al voortdurend vragen : EN IK ??? zielig hé. hopelijk beleven we morgen ook weer een leuke dag met al onze vriendjes en JULES natuurlijk















 
 










 

 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 ...

8

... 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!