zoeken
   


pe a 
Ann Vercruysse  


herfst15.10.2015

we zijn in onze klas nog altijd ondergedompeld in het herfstgebeuren en het weer zorgt er wel voor dat het herfstachtig aanvoelt. we hebben geleerd hoe we een spinnenweb kunnen weven (en amaai met 2 handen werken dat is toch nog niet zo gemakkelijk, toen juf dat voortoonde dachten we allen : zo simpel als maar kan, maar amaai toen we het zelf moesten doen krabden we nu en dan toch wel eens in onze haren zulle!), hoe je een egeltje kan kleien (en het prikt echt super hard hoor!!!), we leerden met pipetten werken en hoho dat is niet evident want die verf wilde wel niet altijd in onze pipet komen en dan werden wij een beetje ongedurig maar de juf bleef steeds herhalen : van proberen kan je leren want soms zouden wij iets wel eens vlug opgeven, toen we alles gedruppeld hadden op ons blad vouwden we het dicht en moesten we heel hard wrijven en de verwondering en trots die ze voelden voor hun werkje was subliem.













































 
kabouters en herfst13.10.2015

gisteren zijn we met alle kleuters naar het bos gegaan en daar hebben we kabouters gezocht die ons allerlei opdrachten lieten doen, we hebben natuurlijk ook heel veel noten, kastanjes,...en bladeren verzameld en eenmaal in de klas kregen we de opdracht om alles te sorteren, ho ho dat was toch wel een heel werk. we hebben ook echte kabouters gezien en zouden het heel leuk vinden om zelf ook eens kabouter te spelen en daarom maken we een "zot" kaboutermasker waarmee we iedere keer als we zin hebben om kabouter te spelen ons kunnen transformeren. we hebben ook nog een moeilijke opdracht tot een goed einde gebracht : we kregen 10 puzzelstukjes waarmee we 5 verschillende blaadjes moesten puzzelen en dat was toch wel moeilijk want er waren stukjes die héél sterk op elkaar geleken. de kids die niet aan het werken waren kregen als opdracht bij de plasticine : maak de poten van de spin, de huisjes van de slak en de blaadjes van de bomen. aan een andere tafel lagen spinnen met verschillende kleuren en per bolletje moesten ze de juiste wasspeld erop steken, er lagen ook egels waar ze ofwel vrij mochten spelden opsteken ofwel stonden er bolletjes op en moesten ze er evenveel opsteken. in de zandbak liggen ook kastanjes en eikels en noten zodat we echte "bos"taarten kunnen maken. lekker hoor !!!!
















































 
warme appeltaart met ijs08.10.2015

vandaag gebeurde er iets heel raars in onze klas, opeens hoorden we een grappig zot meneertje roepen en we wisten niet van waar het kwam en opeens ontdekten we dat het van op de werktafel kwam. er zat daar een meneertje met een appel in zijn buik en die wou dat wij een lekkere appeltaart maakten van zijn appel. hij had al het materiaal en de ingrediënten mee gebracht en ook een foto-kookboek zodat we wisten hoe we er aan moesten beginnen. het was helemaal niet moeilijk want Jules had stiekem met het meneertje ook al eens zo'n taart gebakken en van elke stap foto's gemaakt, dat is nogal een kapoen hé die Jules van ons. dus zijn wij er dan ook maar ingevlogen en om 15u konden wij dan genieten van een stukje warme appeltaart met een bolletje ijs en dat was MMMMMMMMMMMM heel lekker






























 
jarige Esmée07.10.2015

Esmée is vandaag 3 jaar geworden en dat hebben we natuurlijk gevierd. de kids zagen het allemaal goed zitten en zaten in volle ambiance. het feit dat ze wisten dat er nog een ijsje volgde maakte de pret nog groter. de kleren hebben wel afgezien en de kids waren blij dat de mama's een wasmachine hebben want anders zou het niet goed gekomen zijn. ik denk dat er veel zullen geweest zijn die niet veel meer gegeten hebben 's middags want de ijs minderde zienderogen.














 







 
schaduwenspel02.10.2015

rupsje nooit genoeg eet super graag fruit en dat hebben wij allen samen ook eens nagespeeld en op het einde mochten we sierlijk door de klas vliegen als een mooie vlinder. daarna bracht de juf een blad met allemaal schaduwen van fruit in de kring en wij moesten al het fruit bij de juiste schaduw leggen maar er zaten er een paar in die toch wel héél goed op elkaar leken en dus moesten wij super goed kijken. in de klas was er ook een verteltafel met voorwerpen rond rupsje nooit genoeg zodat ze dit zelf konden naspelen en vertellen, daarnaast was er ook nog een tafel met rupsenstokjes en daarbij horende spitpatronen, het was de bedoeling dat ze dezelfde rups maakten als op hun kaartje (volgende week zullen we er wel eens een paar moeilijker instoppen zodat er voor iedereen een goeie uitdaging zal zijn. om de voormiddag af te sluiten en tot rust te komen zijn we in de massagetrein gestapt en op hele rustige muziek kregen wij massage-opdrachten die we moesten uitvoeren op de rug van die voor ons en wonder boven wonder deed iedereen hier aan mee en ze kwamen allemaal tot rust en het was héééééééél stil in onze klas. heerlijk....



































     








 
rupsje nooit genoeg vorm geven29.09.2015

gisteren hebben we het witte doek beschilderd met onze handen en vandaag mochten we er vorm aan geven. de juf had alle stukken stof dichtgemaakt en zo kregen we een lange groene zak. hoe gaan we daar nu een rups van maken, dachten we allemaal. maar de juf die wist het wel, ze legde allemaal kranten op de tafel en daar moesten wij dan proppen van maken die we daarna in onze groene zak moesten stoppen en zo creeërden wij een rups, die de juf dan natuurlijk nog voor ons heeft afgewerkt. maar oei oei, die proppen maken, dat was niet van de poes. sommigen dachten slim te zijn door veel blz samen te nemen maar kwamen tot de vaststelling dat ze daar geen proppen van konden maken want dat het veel te dik en hard was, nog een andere dachten bv ik neem grote proppen ipv kleine maar die kwamen dan tot de ontdekking dat die proppen niet in hun groene zak konden en ze ze dus kleiner moesten maken, . sommigen dachten ook dat ze al klaar waren als ze er 2 proppen ingestopt hadden, maar die kwamen van een koude kermis thuis en werden terug werken gestuurd. het was mooi om te zien hoe ze zo nu aan dan aan het zwoegen waren, sommigen wilden het opgeven maar dan kregen ze te horen : van proberen kan je leren...en gelukkig heeft iedereen doorgezet en hebben ze nu allemaal een "sjieke" rups. toen we hiermee klaar waren kregen we nog een blad met 8 poten erop, de ene kant moesten we kleuren en de andere kant hebben we versierd met de knikkertechniek. we kregen twee potjes met verf en daarin zaten onze knikkers, we moesten ze er zelf uithalen met een lepel en in onze doos stoppen, eenmaal alle knikkers in de doos zaten mochten we ze doen rollen. er zijn er veel over de grond gerold want zo nu en dan liep de oog-handcoördinatie een beetje in de soep.






































 
 

 
rupsje nooit genoeg28.09.2015

vandaag hebben we iets heel leuks gedaan, we zijn nl naar de boomgaard geweest en daar mogen we zelf appels, peren, noten, kiwi's, druiven... trekken en proeven en dat vonden wij super. maar nu was er wel iets heel speciaals want toen we onze twee Jules vonden die verstopt zaten in de boom fluisterden zij in onze oren dat ze pijn hadden in hun buik omdat ze teveel bomenlimonade gedronken hadden. en geloof het of niet wij hebben allemaal bomenlimonade gedronken uit boomstambekers (echt waar, het was de max). de foto's van de boomgaard staan onder foto's. terug thuis hebben we alles gesorteerd per soort en natuurlijk ook nog eens geproefd van al dat lekkers. volgende week zullen we iets lekkers klaar maken met de appels. de juf heeft ook het verhaaltje rupsje nooit genoeg verteld en daarna vertelde de juf dat we allemaal een eigen rups zouden maken. we kregen allemaal een witte doek en daarop deed de juf gele en groene verf en wij moesten alles openwrijven en ervoor zorgen dat onze doek helemaal gekleurd was. er waren er bij die amper hun handen in de verf durfden stoppen en er waren er anderen die erop vlogen en die dat fantastisch vonden.















 

 
afsluiter knuffelweek25.09.2015

toen we vanmorgen onze deur open deden kwamen we tot de ontdekking dat de tent voor onze deuropening stond. we konden er niet onder, we konder er niet over, nee, we moesten er dwars doorheen en het was daar wel een beetje donker hoor, maar met juf Ann op kop durfden we het aan, eenmaal we er allemaal door waren, kwamen we tot de ontdekking dat al onze knuffels verdwenen waren, ze hadden zich nl allemaal verstopt voor ons en wij moesten ze gaan zoeken, dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. toen iedereen zijn eigen knuffel terug had en we naar een verhaaltje hadden geluisterd, kwamen daar opeens 2 beren met allemaal verschillende voorwerpen en wij moesten de juiste voorwerpen bij de juiste beer zetten. toen we daarmee klaar waren, kregen we allemaal een blad met diezelfde opdracht. de voormiddag hebben we afgesloten met een knuffelvoelspel, dit klinkt eenvoudig maar dat is het niet en de juf stelde dan ook nog allerlei vragen waar we moesten op antwoorden en nu en dan moesten we toch wel eens heel diep nadenken

































 
klein naar groot23.09.2015

vandaag stond alles in het teken van klein naar groot. eerst hebben we dit ingeoefend met "echte" beren en daarna met de papieren versie en toen iedereen dit onder de knie had mocht iedereen zijn berenrij voor zichzelf gaan leggen en opkleven. er zijn een aantal kinderen die ondertussen bij juf Eline een andere opdracht aan het uitvoeren waren en morgen krijgen zij dan de opdracht van klein naar groot nog voorgeschoteld. op de foto zou je denken, amaai die 2 witte beren, dat ziet er niet juist uit maar als ze naast elkaar liggen is de ene toch duidelijk groter dan de ander, de kleinere is gewoon een heel stuk dikker en zit een beetje anders.













 


 
de berendag22.09.2015

gisteren hebben we zelf de kop en de oren van een beer geschilderd, maar die beren waren nu wel nog triestig dat zij geen ogen en snoetje hadden en daar hebben de kids nu ook zelf voor gezorgd, ze hebben eerst de ogen moeten uitprikken en daarna moesten ze zelf een snoet tekenen naar voorbeeld. juf Ann heeft ze dan wel uitgeknipt want een vorm uitknippen is nog niet aan de orde voor ons. nadat we dat allemaal gemaakt hadden kregen we ook nog een andere opdracht : we kregen een blad met daarop de buik en de poten van een beer, wij moesten er de kop met de juiste stukken bovenop puzzelen en daarna kregen we de opdracht om de buik en poten van de beer in te schilderen met bruine zandverf. ik moet zeggen er zitten grappige beren tussen. bij juf Eline hebben we ook nog een werkje gedaan want wij moesten beren kleuren volgens een legende en morgen krijgen we dan de opdracht dat we de juiste beer in het juiste bed moeten stoppen zodat ze allemaal rustig kunnen gaan slapen. spelenderwijs hebben we vandaag ook de begrippen en onze lichaamsdelen ingeoefend en dit adhv het liedje : beertje is mijn lieveling. de kids zij iedere keer enthousiast om de opdrachten uit te voeren. tijdens het werken had ik vandaag ook allemaal dierenliedjes uit de oude doos opgelegd en het was grappig om hun onderlinge reacties te volgen : zeg, ken jij dat liedje, ik heb daar nog nooit van gehoord, raar hé, da ken ik ook niet, jij wel....en zo ging dat maar verder. ze hadden ik elk geval veel plezier en vonden het zotte en grappige liedjes. toen ik vertelde dat het muziek was van toen ik klein was, vonden ze dat toch wel hééééééél raar!!!














































 
 


 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 ...

7

... 

8

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!