zoeken
   


pe a 
Ann Vercruysse  


jarige Yelena23.03.2016

gisteren hebben we de pudding gemaakt en vandaag was het dan zover, we hebben de verjaardag van Yelena gevierd. we hebben allen samen uit volle borst gezongen en amaai, ze hadden er zin in hoor! ik denk dat heel Beveren-Leie ons kon horen en natuurlijk hebben we alles afgesloten met het opeten van de lekkere pudding en Emlin zei direct : mmm hij ruikt lekker... hij was dan ook in 1-2-3 verorberd en om het feest compleet te maken zijn we dan paaseieren gaan rapen (die foto's vind je terug onder foto's).
 




















 
pudding maken met Yelena en Esmée22.03.2016

morgen wordt het een super leuke dag want eerst gaan we de verjaardag vieren van Yelena en daarna is er SPANNEND!!!!! : PAASEIERENRAAP. samen met de kids van de het 5de leerjaar gaan we op stap op zoek achter de paashaas en de verstopte eieren. Yelena heeft alles meegebracht om lekkere pudding te maken maar daar het morgen maar kort dag is hebben we de pudding vandaag al gemaakt zodat we hem morgen samen kunnen opeten. ze kijken er al naar uit. Yelena heeft hem samen met Esmée mogen maken en ze waren heel erg gefascineerd, ze konden op het einde dan ook perfect zeggen wat we allemaal gedaan hebben. het wordt deze week trouwens een hele feestrijke week want ook Nelis en Femke zijn nog jarig. het wordt dus PARTYTIME in onze klas.







 
kuiken schilderen18.03.2016

de kuikens gaan vanavond naar de boerderij en omdat ze vertrekken hebben we ze nog eens van heel dichtbij bekeken (want we kregen er maar niet genoeg van) en daarna kregen ze als opdracht : schilderen van een geel kuiken. ik heb het voorgeschilderd en aan de kast gehangen, de kids van de 1ste klkl moesten kijken naar mijn kuiken en ervoor zorgen dat alles erop en eraan was en bij de peuters vertelde ik stap voor stap wat ze moesten schilderen. ik moet zeggen er zitten pareltjes tussen. na de speeltijd hebben we dan gewerkt rond groot en klein. we kregen een blad met verschillende eieren erop en in onze doos zaten allemaal verschillende kuikens, de opdracht luidde zet ieder kuiken bij zijn eigen ei. METEN maar .....



















 



















 


 
paaswerkje maken15.03.2016

we zijn allemaal bekomen van de escapade met Lowie zijn kip en zijn er volop ingevlogen om verder te doen aan ons paaswerkje. we moesten vandaag een heleboel bolletjes draaien van crêpepapier en amaai het was veel werk hoor, gelukkig had juf Ann toffe muziek opgelegd waarmee we vrolijk konden meezingen, sommigen waren zo aan het meezingen dat ze bijna vergaten dat ze ook nog bolletjes moesten draaien. toen we klaar waren met draaien hebben we ze opgekleefd en pff dat was met heel vervelende lijm want die bleef voortdurend aan je vingers hangen. bah!!! de kuikens hebben nog steeds heel veel aantrek en de kids doen niets liever dan ze te observeren.
 
























 
 
mama kip en de kuikentjes14.03.2016

vandaag hadden we bezoek van mama kip in onze klas en amaai het was een woelige om niet te zeggen "wilde" dame. ik denk dat de kinderen wel uitgebreid verslag zullen gedaan hebben want toen we 's middags terug binnen kwamen in de klas lag alles van de vensterbank op de grond en de radio speelde. het was een echte ravage. ik vroeg me af wat er hier toch gebeurd kon zijn, maar het werd al vlug duidelijk want mama kip zat niet meer in haar hok maar was als het ware aan het spelen met de trein. gelukkig was meester Gert de reddende engel om de kip terug te vangen. eenmaal alles was opgeruimd en de rust was weergekeerd waren we aan het schilderen en opeens vliegt mama kip nog eens door de lucht, gelukkig had ik ze dan vlug te pakken. we hebben dan maar bakken met blokken opgezet zodat ze verplicht was van in haar hok te blijven, gelukkig waren de kuikentjes toch wel heel wat rustiger. iedereen kreeg ook de kans om er eens eentje vast te houden maar er waren er 2 die niet durfden en ik mocht ook niet naderen of er was paniek. we zijn ook begonnen aan ons paaswerkje en hebben al volop geschilderd en gestempeld. de bijhorende foto's vind je terug onder foto's tijdelijke fotoreportages want het lukt niet om ze in den blog in te voegen. sorry hiervoor.

 
trommelen01.03.2016

vandaag hebben we kennis gemaakt met het verschil tussen muziek/geen muziek - traag/vlug - zacht/luid trommelen. eerst kregen we een trommel en daarbij moesten we de punten verbinden door over de stippellijnen te tekenen van de ene bol naar de andere. daarna moesten we onze handen schilderen en de opdracht luidde : iedere hand in een andere kleur. toen iedereen hiermee klaar was gingen we bij ons blad staan en begon de juf te spelen op de trommel. hoorde je de trommel niet dan waren je handen stil, speelde de juf traag dan moesten we traag trommelen enz.....voor veel kinderen was het wel niet evident om op de juiste manier te trommelen want toen de juf vlug speelde begonnen ze met de 2 handen samen te trommelen ipv van afwisselend. ze vonden het wel reuzefijn want toen het gedaan was zeiden ze : dat was nu nog eens plezant schilderen met de handen hé!!!!! gelukkig had iedereen, inclusief de juffen hun schort aan want ik denk dat jullie je wel konden voorstellen dat het een leuke knoeiboel was.















 
muziekinstrumenten29.02.2016

andaag zijn we gestart met een gehorig thema nl : muziek. we hebben in de klas een muziekhoekje ingericht met allerlei instrumenten en deze hoek heeft héél veel aantrek. we hebben ook nog een ontdekhoek waar het de bedoeling is dat ze de 2 dezelfde kokers, buizen,....bij elkaar kunnen zoeken en eventueel kunnen raden wat er juist inzit. we hebben ook nog koptelefoons en daarmee kunnen ze luisteren naar allerhande verhaaltjes en het raden van geluiden. terwijl we aan het werken zijn wordt hun lievelingsmuziek gespeeld en ook dat vinden ze de max, er worden veel spontane danspasjes gedemonstreerd en soms wordt er ook wel eens uit volle borst meegezongen. vandaag zijn we begonnen met zelf een schudkoker te maken. ze kregen allemaal een flesje en ze ontdekten dat als er niets inzat we er ook geen muziek konden mee maken dus zeiden ze dat we het moesten vullen met iets, iedereen kreeg dan rijst en mocht zijn eigen fles vullen, daarna moesten ze die met papier-mâché versieren zodat we het later kunnen schilderen. sommigen deden dit heel vlotjes en anderen zaten in de knoei met hun papier. maar ze vonden het wel tof om te experimenteren met de lijm. we speelden ook het spelletje dat ze geblinddoekt moesten luisteren naar het instrument dat ik bespeelde en daarna moesten ze zelf op hetzelfde instrument spelen. de dag hebben we afgesloten met klassieke muziek en sjaaltjes, ze kwamen er heel rustig van en er zaten ook wel gasten bij die met originele voorstellen afkwamen, het was een hele leuk einde van de dag.























 
alle kleuren van de regenboog23.02.2016

vandaag hebben we op extra absorberend papier mogen experimenteren met rode-gele-blauwe verf en pipetten. de verwondering was iedere keer super groot als ze merkten dat er nieuwe kleuren ontstonden. ze kregen er maar niet genoeg van en ik moest bij velen een halt inroepen of hun blad zou op den duur gedreven hebben op de verf. het werken met die pipetten is ook niet voor iedereen evident want je moet ervoor zorgen dat er verf inkomt en dat lukt maar op één manier en er waren er bij bij wie het toch een tijdje duurde voor ze de taktiek doorhadden. maar op den duur slaagde iedereen erin. ze kregen er ook nog een tweede opdracht bij en die was : kleef alle voorwerpen bij de juiste kleur, bv een wortel kleef je bij oranje, aardbei kleef je bij rood,.... en bij juf Eline hebben ze kleuren gemengd door neuzeneuze te doen met elkaar en natuurlijk vonden ze dat de MAX. Het is een thema die hun sterk interesseert en waar je heel veel mee kan doen, het blijft hen boeien en van kleuren mengen krijgen ze maar niet genoeg.





































 


 
jarige Lowie22.02.2016

r was er één jarig hoera, hoera en dat was onze Lowie. we hebben dat natuurlijk uitgebreid gevierd en, we zouden het zeker niet vergeten zijn want Lowie zou het ons wel helpen onthouden hebben. hij vertelde honderduit en was superfier dat hij jarig was. nadat we samen gezongen en zotjes gedaan hebben was het tijd op te schilderen. de opdracht was : schilder de potloden in de juiste kleur. er waren verschillende gradaties, sommige kregen er 6 andere 9 en nog andere 12, bij de 12 moesten ze bv onderscheid maken tussen licht-en donkergroen/blauw. toen iedereen klaar was met schilderen zijn we beginnen met uitgebreid te aperitieven en ik moet zeggen, ze hebben ervan genoten, de mondjes stonden niet stil en het was nu eens niet om te babbelen maar om te knabbelen. ze vonden de gekleurde prikkers waarmee ze hun brochettekes mochten maken keicool en wilden ze dus ook zo veel mogelijk gebruiken. toen alles op was zijn ze in den drank gevlogen en amaai, ze kunnen er wat van, hun keeltjes zijn zeker goed gesmeerd geweest.


































 
De groene dag19.02.2016

vandaag was het de laatste keer dat onze klas omgetoverd werd in één kleur. we waren precies de krokodillen of kikkerklas. vanaf volgende week zijn het alle kleuren door elkaar en gaan we vooral ook op ontdekkingstocht door kleuren te mengen. onze laatste auto hebben we versierd met de knikkertechniek. ze kregen elk 3 potten verf met knikkers erin en ze moesten de knikkers eruit halen met een lepel en in hun doos leggen. als alle knikkers in de doos lagen mochten ze overgaan tot het laten rollen van de knikkers in de doos. bij sommigen vlogen de knikkers in het rond, zo enthousiast waren ze. veel foto's zijn een beetje troebel want het fototoestel had het een beetje moeilijk om die bewegende beelden te trekken. maar, het zijn dan vooral sfeerbeelden, zullen we maar zeggen.
















 



 
pag.

1

 

2

 ...

3

... 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!