zoeken
   


pe  
Ann Vercruysse  


de egel13.10.2014

vandaag hebben we veel dingen mogen uitproberen, de juf vertelde een verhaaltje over een egel en daarna moesten wij een egel beschilderen met zelfgemaakte zandverf. dat voelt wat ruw aan en een egel kan je nu ook niet echt zacht noemen. we kregen een potje met verf in en ook nog een pot met zand en een lepeltje. we moesten zelf het zand in onze pot scheppen en als we dachten dat er genoeg zand in onze pot zat moesten we roeren, tsjonge dat liep niet altijd van een leien dakje, dat was lastiger dan we gedacht hadden. eenmaal we goed geroerd hadden was het tijd om onze egel te beschilderen, voor één keer mochten we nu heel veel verf gebruiken, eerst vonden we dat wat raar, maar eenmaal we goed bezig waren gingen we er helemaal voor.
na de speeltijd was het dan tijd voor een schaduwenspel van kabouter plop, we moesten toch wel heel goed kijken want soms leken ze wel een beetje op elkaar. gelukkig gaf de juf zo nu en dan eens een goede tip. na de middag was het dan tijd om de knikkertechniek toe te passen, maar we deden dit niet met knikkers maar met geraapte noten en kastanjes uit het bos. er stonden 3 potjes verf met lepels in op de tafel, we moesten een noot nemen en deze in de verf leggen daarna moesten we hem met de lepel eruit halen en deze in onze doos gooien. hadden we veel noten dan mochten we ze doen rollen over ons blad. gelukkig had de juf een goede vod om te poetsen want zo nu en dan viel er een noot of lepel op de grond.
we vonden dit heel tof om te doen.
 

























   


 
Marylin de dikke spin10.10.2014

deze week leerden we een leuk liedje over Marylin de dikke spin en natuurlijk wilden we zelf een Marylin maken en dat deden we met klei. tsjonge, daar een bol van maken was toch niet altijd evident en die poten er dan nog instoppen dat was ook niet van de poes. maar iedereen was naarstig bezig want ze wilden allemaal een Marylin hebben. na de speeltijd was het dan ook tijd om de verdrietige eekhoorn zijn staart terug te geven. het rare was, juf had drie stiften aan elkaar gehangen, dat was toch wel iets speciaals hoor. volgende week blijven we ons nog inleven in de herfst en het bosgebeuren....



























   


 
regenen09.10.2014

vandaag was de opdracht : laat het maar eens goed regenen op je blad. het had gisteren heel veel geregend en daarom dacht de juf : waarom het eens binnen niet laten regenen. we kregen allerlei materialen zoals pipetten, neusdruppelflesjes, potjes met één gat erin, tandenborstels, krulspellen, kammen... en natuurlijk ook verdunde blauwe verf en daarmee mochten wij experimenteren...
de ene zijn blad had in een stortbui gezeten en van de ander was het maar aan het motregenen, de ene zou het blijven laten regenen hebben en een ander had er vlug genoeg van.... het resultaat was nu eens van geen belang maar wel de beleving en het plezier dat ze eraan beleefden..
deze namiddag hadden de juffen ook nog een leuke verrassing voor ons in petto, er kwam nl een oehoe op bezoek en dat vonden wij heel imposant. er was ook een arend bij maar die was een beetje te lui om te vliegen. naar het schijnt stond hij een beetje te dik en moest hij eerst een dagje vasten en daarna zou hij beter vliegen. de uil had wel grote honger want iedere keer als hij het kuikentje zag vloog hij erop af en de kinderen vonden dat super, de kids vonden dat heel leuk dat hij zo laag vloog want zo konden ze heel goed zien hoe de uil vloog.
 

















 
appelmoes maken03.10.2014

onze fruitweek hebben we afgesloten met het maken van appelmoes (en dit natuurlijk met onze eigen geplukte appels). dit deden we aan de hand van een foto-kookboek waarin stap voor stap te zien is wat we moeten doen. leuk hé! amaai het was soms wel hard labeur want die appels snijden dat was nog niet al te gemakkelijk. de ene sneden als boter maar de andere waren toch wel vrij hard hoor. gelukkig hadden we allemaal vrij veel spieren en lukte het toch. gelukkig had iedereen op het einde van de rit nog al zijn vingers.... er waren er ook bij waarvan de gesneden appels vlugger in hun mond vlogen dan in hun pot en toen ik er iets van zei, zei Jérôme direct : maar dat is wel lekker hé!. ze vonden het ook heel leuk om er suiker en citroensap in te doen. en na het harde werken moest er natuurlijk geproefd worden en amaai, er zitten echte smulpapen in mijn klas. eten dat ze kunnen!!! dit lekkere smulmoment werd afgesloten met het drinken van lekkere fruitsap die voor ons werd klaargemaakt door de kinderen van juf Trui.  na de speeltijd was er dan nog een fruit-proevertjes moment en wederom was alles in één, twee op, vooral de kiwi's, druiven en ananas waren de toppers. ons mondje was voortdurend in beweging en we hebben vandaag zeker géén honger moeten lijden.





















 
rupsje nooit genoeg29.09.2014

vandaag zijn we naar de boomgaard geweest en dat met onze laarsjes aan, dat op zich vonden wij al de max. toen we daar aankwamen mochten we van appels en peren van de bomen trekken, noten rapen, kiwi's plukken, en we mochten ook alles proeven en daarna hebben we onze emmertjes gevuld met al dat lekkers. er waren ook heel veel slakken in de boomgaard en wij hebben ze allen gestreeld en we kwamen tot de constatering dat dat toch wel heel zacht aanvoelt. eenmaal terug in de klas moesten we alles sorteren in de juiste bakken en het viel wel op dat we vooral veel appels mee hadden want dat was toch wel onze grootste verzameling. eenmaal we daarmee klaar waren mochten we luisteren naar het verhaaltje rupsje nooit genoeg en daarna kwamen er verschillende activiteiten aan bod : een rups stempelen met onze handen en dit volgens stappenplan, een ruspsje nooit genoeg spitten volgens kleurenpatroon en het gezelschapsspel : de boomgaard spelen...je merkt het was een dag boordevol leuke activiteiten.
 




















 





 
afsluiter knuffelweek26.09.2014

vandaag hebben we onze knuffelweek afgesloten met een wel heel spectaculaire activiteit, ze was wel een beetje gevaarlijk, maar we waren heel voorzichtig. ik hoor jullie nu al denken : oeioei, wat hebben ze daar nu weer uitgespookt. wel, wij moesten eerst wascosnippers strooien op de poten van onze beer, wat onze fijne vingervaardigheid stimuleerde, daarna legden we er een blad op en wij mochten er dan "MET EEN ECHT" strijkijzer op strijken. toen we het blad eraf haalden en eens mochten voelen ondervonden we automatisch dat dit blad wel warm had en dat wisten we iedere keer verwonderd te vertellen.
we hebben ook nog de beren mogen sorteren van klein naar groot, eerst deden we dit met echte beren en daarna moesten we het doen met papieren beren.
 





















 
 


 
De buik van onze beer25.09.2014

we zijn al de hele week bezig rond knuffels en we hebben ook al heel wat afgeknuffeld, ook de ruimtelijke begrippen zijn al heel veel aan bod gekomen. de juf had onze knuffel ook nog eens verstopt en wij moesten hem zoeken en amaai wat kunnen ze goed zoeken! gelukkig waren het geen echte dieren of ze waren allemaal gebeten. het grappige is dat ze vlug de knuffel van een ander zien maar dat ze bijna struikelen over hun eigen knuffel. gelukkig gaf juf Ann zo nu en dan wat tips, want anders waren we nog niet thuis en liepen we nog altijd te zoeken. we zijn een beertje aan het knutselen en vandaag moesten we 2 poten bekleven en de buik van de beer opvullen. wat gebruikten we hier voor : papier om propjes te maken, froezelpapier dat we in stukken moesten doen en nog wat pluimpjes om op te vrolijken. dit alles moesten we in onze plastiekzak steken. pfff wat was dat hard werken want en de zak vasthouden en er van alles instoppen is toch wel niet gemakkelijk hoor, bij de ene wilde er niets in, bij de ander viel het er allemaal weer uit...en die pluimen bleven maar in het rond vliegen. gelukkig heeft juf Ann een goeie borstel, stoffer en blik want de grond lag mooi bezaaid...
 























 
knuffels22.09.2014

vandaag zijn we gestart met het thema knuffels. de kids mogen naar hartelust spelen in de tent en we doen ook allerlei leuke dingen met de knuffels : zoals dansen en zingen, stoelendans, zoek je eigen knuffel (wat was dat moeilijk, soms stonden we er met onze neus bovenop en vonden we ze toch niet en het was ook zo dat we de knuffels van de anderen rapper vonden dan die van onszelf)... we mochten ook de kop van onze beer schilderen en dat deden we niet met gewone verf, nee we moesten zelf zandverf maken en zoals je wel vermoedt is dat verf en daarbij moesten we zand doen en dat geheel moesten we goed mengen en daarmee mochten we dan schilderen en dat is niet zo evident want die korrelstructuur zorgt ervoor dat de borstel niet gemakkelijk kan wrijven. daarna had de juf 4 bedden en 4 knuffels klaargezet en wij moesten de juiste knuffel in het juiste bed stoppen.
 
































 











 





 
jarige Jules19.09.2014

vandaag was onze Jules dan eindelijk jarig en dat hebben we vol overgave gevierd. we hebben eerst onze keeltjes goed gesmeerd en daarna hebben we gezongen dat het een lieve lust was. Jules werd er super blij van. hij heeft ook een cadeau'tje gekregen en een ballon en tot groot jolijt van ons allen ging die ballon weer vliegen en het was wel een beetje een 'vuile' ballon want hij durfde "protjes" laten. toen was het tijd om de taart klaar te maken. de juf had een kookboek met allemaal foto's mee en wij moesten doen wat er op die foto's stond. de juf hield voorzeker nu en dan wel eens haar hart vast want ons mikvermogen was niet altijd tiptop. gelukkig is alles wel goed in de kom terecht gekomen en zijn we erin geslaagd om  een lekker beslag te maken, dit alles deden we dan in de bakvorm en de oven deed voor ons de rest. nadat de taart goed afgekoeld was mochten we allen samen smikkelen en smullen en we vermoeden dat de muizen ook wel een restje zullen kunnen meepikken. na de middag volgde dan de shmink- en fotosessie. en daarna was het tijd om naar huis te gaan. jammer hé! wat vliegt de tijd toch snel...
 
  
  
 












 











 
 




 
thema jarig zijn18.09.2014

morgen is het zover : onze Jules is jarig en dat willen wij allen samen heel graag vieren. het is wel zo dat wij de andere dagen al veel beleefd hebben rond Jules zijn verjaardag. we hebben al ballonnen geschilderd in de juiste kleur, juf Ann had ook een vertelplaat waar we zelf allerlei voorwerpen konden op plaatsen, we leerden tellen tot 3 en vandaag mochten er al een paar proberen om zelf een pakje te maken. oei,oei,oei, die plakband deed toch niet altijd wat wij eraan vroegen, soms werd hij zomaar één meter lang en we raakten er helemaal mee in de knoei. het was een beetje klungelen maar we vonden het wel leuk. spelenderwijs leerden we ook hoe groot ons inpakpapier moest zijn want een klein blaadje voor een grote blok dat was toch niet zo'n goed idee. we leerden ook om met onze 2 handen samen te werken en dat was niet altijd evident hoor, we leerden ook hoe we gekke bekken moesten trekken en als laatste ook nog hoe we de juiste weg naar de taart of het kado moeten volgen en nu kijken we vol spanning uit naar de verjaardag van Jules, NOG 1 KEER SLAPEN !!!






































 


 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 ...

7

... 

8

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!