zoeken
   


pe  
Ann Vercruysse  


sinterklaas en zwarte piet24.11.2014

vandaag zijn we begonnen met het thema van Sinterklaas en zwarte piet en we hebben er een heuse werkdag van gemaakt. we waren nl met 2 juffen en hebben er dus maar vlug van geprofiteerd. we gaan nl een zwarte piet maken en daarvoor hebben we een buik en een hoofd nodig. het hoofd hebben we eerst gemaakt met kranten en daarrond moesten we papier-mâché doen. sommige vonden dat de max en anderen waren er toch wel wat vies van. bij de ene had je dan ook grote plassen lijm en bij de andere moest je zoeken achter de lijm. als buik had de juf een doos voorzien en daar moesten we strepen op schilderen van boven naar beneden. dat was niet gemakkelijk hoor. tijdens het vrij spel waren we er dan nog niet vanaf want dan mochten we streepjes tekenen op de boord van de pietenmuts. je ziet mama en papa, als wij al wat moe waren vandaag, wel het was van het vele werken. morgen zullen we het toch wel een beetje rustiger aandoen.







































   


 
boos zijn20.11.2014

vandaag was het de boze dag en ze konden allemaal goed verwoorden wanneer ze wel eens boos waren, en wees maar gerust ze gaven toe dat ze allemaal boos kunnen zijn. we hebben dan ook een boos mannetje gemaakt vandaag en dat moesten ze schilderen met hamertjes, juf was wel slim geweest want ze had onder de plastiek matjes gestopt zodat het geluid goed gedempt was. de ene vond het leuk en was in 1-2-3 klaar maar er waren er ook bij die zich inleefden in het gevoel van de dag en die de hele tijd effectief boos keken. de juf moest wel maken dat ze heel goed beschermd was want de verf spatte soms wel eens in het rond, zo goed konden ze zich inleven in het boze gevoel.

 

















 
morgen komen alle gevoelens aan bod en dan zullen we eens kijken of ze alle snoetjes juist kunnen inschatten, eventueel kunnen tekenen en of ze de juiste "gevoelens"prentjes bij de juiste Jules kunnen kleven. dat zal niet altijd even gemakkelijk zijn !!

 
bang zijn18.11.2014

vandaag stond alles in het teken van bang zijn en aan de kinderen werd ook gevraagd wanneer ze bang zijn. er waren die vertelden dat ze bang zijn van spinnen, dat ze bang zijn van de donder en de bliksem en ook als ze in het donker zitten... juf Hyacinta en ik vertelden elk een verhaaltje over bang zijn en daarna kregen ze als opdracht : het spook schilderen. hoe deden we dit, de juffen zetten stippen op ons blad en wij moesten die verbinden, daarna moesten we het spook inschilderen, het 2 ogen geven en een bange mond. er waren veel kids die als ze rond de schildertafel liepen spontaan "spook" begonnen te spelen. gelukkig werden ze niet bang van elkaar!!! de juf heeft ook witte doeken klaargezet zodat we zelf ook spook kunnen spelen, misschien wordt zij wel bang van ons???!!!!
 




















 
gevoelens17.11.2014

deze week werken we rond de verschillende gevoelens en vandaag was het de blije dag, we vertelden verhaaltjes en ook de kinderen mochten vertellen wanneer ze blij zijn. we zijn een gevoelenskalender aan het maken en daarvoor mochten de oudste kids zelf stroken knippen (en dat was niet altijd evident want op een lijn knippen is toch wel een beetje moeilijk) om dan op de karton te kleven en de jongere mochten voorgeknipte stroken opkleven. de opdracht was : kleef géén twee dezelfde kleuren naast elkaar en vergeet niet van genoeg lijm te doen op je blad.
er zullen deze week nog veel verhaaltjes aan bod komen rond de verschillende gevoelens en daarbij aansluitend volgt ook altijd een gesprekje over hun eigen gevoelens. dat is ook niet altijd gemakkelijk want verwoorden hoe je je voelt is niet altijd evident en je kunnen inleven in een ander is nog veel moeilijker maar oefening baart kunst.
 




















 
allerhande tegenstellingen13.11.2014

vandaag kwamen heel veel tegenstellingen aan bod : in en uit - nat en droog - hard en zacht - leeg en vol - veel en weinig - vuil en proper - groot en klein - hoog en laag...kortom te veel om allemaal op te noemen. we kregen daarna ook een blad van de juf en daar moesten we de juiste tegenstellingen bij elkaar kleven en we moesten heel goed kijken want het was niet altijd even gemakkelijk maar, moeilijk gaat ook en een uitdaging zo nu en dan daar houden wij wel van. morgen mogen ze ook het "tegenstellingenmannetje" (amaai, dat is wel een mond vol) meedoen naar huis en de meeste kijken er al naar uit.
 


















 
   


 
jarige Sugal en Samanter07.11.2014

het was groot feest vandaag want er was er niet één jarig, nee het waren er twee. dus was het party in het dubbel. maar, ook de directeur was jarig en dat moest natuurlijk ook gevierd worden en toen juf Joke binnen kwam, die ook jarig was hebben we natuurlijk ook een grote, dikke hiep hiep hiep hoera!!! geroepen. je kon dus wel zeggen dat een een dag vol feest was ! maar, we hebben niet alleen gefeest, nee nee, we hebben ook nog gewerkt. vandaag kwamen de begrippen : hoog,laag,omhoog, omlaag, op, naar boven, naar beneden... aan bod. eerst hebben we dat zelf gedaan, daarna zaten Jules en beertje Brom op de wip en probeerden we te raden wat er ging gebeuren...je raadt het goed : ze gingen omhoog en omlaag en vielen zo nu en dan wel eens pardoes op de grond. toen kregen wij een blad voorgeschoteld met 2 lange stokken op en helemaal bovenaan zat de kat en helemaal beneden stond Jules en die wilde naar boven klimmen maar dat lukte niet goed want er waren geen treden aan de ladder. dus kregen wij als opdracht om treden te schilderen in de ladder. toen kregen we ook nog een kleuropdracht met de verschillende begrippen. je ziet mama en papa, we hebben zeker niet stil gezeten vandaag.
















 



















 
 





 
lang en kort04.11.2014

vandaag kwamen de begrippen lang en kort aan bod en dat vonden wij toch niet altijd even gemakkelijk. we weten wel wat er het langst of het kortst is maar meestal zeiden we tegen de langste : lang en tegen de kortste : klein. Na al de verschillende voorwerpen te hebben overlopen begonnen we die twee begrippen toch wel onder de knie te krijgen. om dit in te oefenen kregen we twee touwen en die moesten we vol spitten met rietjes en pareltjes en je kan het al raden, de ene was langer dan de andere. het was voor velen toch wel hard labeur en er zaten ook wel een paar pechvogels bij die iedere keer als er al veel opzat hun touw aan de verkeerde kant vastpakte met alle gevolgen van dien. de juffen zijn ons dan te hulp geschoten en ze hebben de touwen aan één kant vastgekleefd op de tafel. er waren ook die het opeens doorhadden dat als ze veel rietjes gebruikten ze toch ook wel veel vlugger klaar waren. daaraan zie je hoe klein ze ook zijn, clever en doordacht zijn ze toch wel. er waren er ook bij die dat niet zo leuk vonden en die hoopten dat juf het voor hen ging doen maar ze kwamen van een koude kermis thuis want juf wilde wel helpen als het moeilijk ging maar zij moesten toch wel het leeuwendeel doen.


















morgen is open en dicht aan de beurt en dan koppelen we er ook een meetlesje aan want ieder potje moet zijn eigen deksel terug hebben en soms zal dat wel eens meet- en paswerk worden.

 
jarige Floranne en ook nog groot en klein03.11.2014

er was er eentje jarig en dat was onze Floranne en dat moesten we natuurlijk vieren. eerst hebben we uit volle borst gezongen en gedanst en toen hebben we terug een zotte ballon opgeblazen tot groot jolijt van allen. de mama had ook voor iedereen lekkere wafeltjes mee en toen deze op waren hebben we er een lekkere chocomelk bij gedronken. iedereen was verzadigd en dus konden we er volop invliegen. vandaag zijn we gestart met de begrippen groot en klein. iedereen had van thuis uit 2 voorwerpen mee nl een groot en een klein en dat hebben we natuurlijk uitgebreid bekeken (er zaten heel veel toffe dingen bij en het plezante was dat er een hele grote verscheidenheid bij zat) en daarna hebben we 2 verzamelingen gemaakt. we hebben ook nog een kleefopdracht gemaakt waarbij we de muizen bij de juiste kaas moesten kleven. na de speeltijd was het dan ook tijd om een doosje te schilderen, wat daar nog allemaal mee zal gebeuren zal je later wel horen. het was direct een start boordevol afwisseling....de nieuwe peuters hadden zich vandaag heel goed aangepast en deden overal vlotjes aan mee.
 





































foto Frele is jammergenoeg mislukt. vervolg morgen
 





 
jarige Doryane23.10.2014

hiep hiep hoera, we hadden voor de eerste keer een verjaardag in onze klas. Doryane werd vandaag 3 jaar en dat hebben we natuurlijk uitgebreid gevierd. ze had ook alle ingrediënten mee om een câke te maken en die hebben we dan ook allen samen klaargemaakt. nadat hij gebakken en afgekoeld was hebben we hem lekker opgesmuld. toen we daarmee klaar waren was het tijd om onze tanden te poetsen (deze foto's vind je terug onder foto's)
 



 

we wensen iedereen een prettige vakantie en op 3 november vliegen we er weer allemaal samen in en dan verwelkomen we ook 7 nieuwe kapoenen in onze klas. we kijken er allen naar uit. TOT DAN!!!
 
de mol17.10.2014

vandaag werd de mol bij ons in de kijker gezet en we ontdekten dat hij sterke poten heeft waar hij heel goed mee kan graven. we zagen ook dat hij de aarde helemaal naar boven bracht. de juf had een lumineus idee want we zouden zelf een molshoop (op papier natuurlijk) beschilderen met modder. maar hoe maak je modder? daar stelde juf Ann nu toch wel een moeilijke vraag hoor! de juf moest ons toch wel wat tips geven en een heleboel tips later hadden we eindelijk door dat je daarvoor aarde en water nodig hebt. waar vind je aarde vroeg de juf ook en wij wezen allemaal naar buiten en zeiden : daar en ook nu ging er toch wel wat tijd en evenveel vragen over voor we doorhadden dat de juf wilde dat we BUITEN zeiden. toen we goed wisten wat we allemaal nodig hadden trokken we onze jassen aan en met een potje en scheplepeltje in de aanslag gingen we op zoek naar aarde. we hebben toch wel heel goed moeten zoeken want we vonden niet veel vrije aarde, eenmaal we de aarde gevonden hadden mochten we beginnen scheppen in onze pot. daarna gingen we terug naar de klas, daar moesten we water doen bij onze aarde, eens goed roeren en dan hopsakee : schilder de molshoop maar HELEMAAL !
 























 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 ...

6

... 

7

 

8

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!