zoeken
   


6lj a 6lj b
Gert Troch  Brecht Velghe


Team Random Prumble29.03.2017

In de techniekles kregen we te horen dat we een kermisattractie           
moesten maken. Dit was voor OVSG. de basis moest uit knexx bestaan maar andere spullen mochten ook. De attractie moest draaien met tandwielen en/of snaarwielen. Sommige kinderen wisten niet hoe tand- en snaarwielen werkten dus kregen we daarover een extra les. Daarna werden we in groepjes verdeeld. Ons groepje bestond uit: Emiel, Jasper en Felix. Eerst moesten we een werktekening maken. Daarop moet staan wat de draaimolen zal worden en hoe hij zal werken. Wij besloten om theekopjes te maken. De meester was zeer onder de indruk van onze werktekeningen.

We begonnen eraan. Eerst hebben we met een figuurzaag een cirkel uit verhard isomo gezaagd en dat op een verhoog gezet. Daaronder een groot tandwiel. We verbonden dat met een ander tandwiel met daarop onze aansturing. ook bovenaan de isomo-cirkel zetten we nog een tandwiel en daaraan nog vier afzonderlijke tandwielen. Daarop kwamen onze kopjes. In deze tekst lijkt het allemaal probleemloos  te zijn verlopen maar in het echt was dat niet zo. We hadden veel problemen: De theekopjes bleven niet staan, de bankjes raakten er niet in, de motor draaide veel te snel... We dachten nooit meer klaar te raken met al die problemen en dus we begonnen opnieuw en we maakten vliegende stoeltjes.

Ons verhard isomo bleef in de constructie. We gebruikten ook een isomo-cirkel om de stoeltjes aan te hangen maar dat lukte niet dus hebben we een cirkel gemaakt uit knex.Ook de stoeltjes bleven stevig hangen. Om te draaien wouden we eerst een motortje gebruiken maar dat ging te snel en we konden dat niet  vastmaken op de knex dus deden we het met onze handen. We maakten een zelfgemaakte draaihendel en dat lukte zeer goed. Daaraan monteerden we ons tandwiel-werk die de hele constructie deed draaien. Om op de stoeltjes te geraken hebben we ook nog een leuke manier en die gaat als volgt: eerst neem je  een trap tot aan een snaarwiel. Aan dat snaarwiel hangt een stoeltje. Daarop moest je gaan zitten. Je wordt omhoog gehesen tot op de hoogte van de stoeltjes. Zo kan je op de stoeltjes gaan zitten en je gordel aandoen.

Zo, dit was het verhaal van… Random Pruble
(Emiel, Jasper en Felix)
 
Verslag draaimolen29.03.2017

We kregen te horen dat we een draaimolen moesten bouwen als les techniek. Daarvoor kregen we les over tandwielen en snaarwielen. Dat vond iedereen interessant. We werden verdeeld in groepjes. Onze groep bestaat uit: Kaat, Sita, Yana en Hanne.

Eerst maakten we alle vier een werktekening. We hebben de tekening van Kaat genomen om de draaimolen mee te bouwen. Daarna maakten we de draaimolen die bestond uit K’nex. Het eerste exemplaar was te groot. Het tweede was perfect en dat gebruikten we. De staander bestond uit hout, die we bespoten met blauwe graffiti. Toen we dachten dat we klaar waren, hadden we nog geen tandwielen. Wij zaten er erg lang aan om deze in de draaimolen te verwerken. Maar op het laatste moment, toen de jury eraan kwam was de oplossing er.

De draaimolen was eindelijk af. Helemaal tip top in orde. Van de jury kregen we goede commentaar. Daar waren we heel blij mee.

Kaat, Sita, Yana en Hanne
 
Project: draaimolen29.03.2017

In de lessen techniek kregen we de opdracht om een draaimolen te ontwerpen.
We hadden les gekregen over tandwielen en snaarwielen. Ook kregen we een bundel die we moesten afmaken tegen een bepaalde datum. We moesten ook foto’s over draaimolens verzamelen met de bedoeling om er informatie uit te halen. Er werden groepjes gevormd, met het groepje moesten we beslissen of we een reuzenrad of een draaimolen maakten. We kozen voor een reuzenrad en deze kreeg de naam: REUZENRAD K.A.C.

De taakverdeling verliep vlot: Anouk en Cato maakten de basis en Kjento zorgde voor de tandwielen en het rad. De basis was gebouwd en het rad hing er aan, maar we hadden slechts 1 tandwiel. We kregen de tip om eens in ons boekje te lezen. Nadat we gelezen hadden zagen we in dat we meerdere tandwielen moesten gebruiken. Daarna hebben we eens goed nagedacht en dingen uitgeprobeerd. Een verticaal tandwiel ging niet, maar een horizontaal wel. Kjento bracht het tandwiel aan op het reuzenrad, Anouk zorgde voor een hendeltje en zo ging het veel beter. Toen viel het reuzenrad en was het helaas helemaal stuk! We moesten het opnieuw bouwen en om eerlijk te zijn was dat een grote verbetering voor ons reuzenrad. Door het te herbouwen was er meer stevigheid.
Toen het eindelijk af was, zijn we gaan kijken voor versiering en dat hield in:
  • Cato de kassa en de lift
  • Kjento een auto
  • Allen samen een huisje
  • Anouk de stoeltjes (een zeer goede verbetering)
  • Kjento een “welkomstbord”
  • Anouk een wandelweg
  • Cato de mannetjes voor in de stoeltjes

Nadat alles klaar was is de jury komen kijken en ze waren gelukkig POSITIEF!!! 
Het was een hele belevenis en leuke ervaring!!
 
TECHNIEK 6de leerjaar: ONTWERPEN en BOUWEN van een DRAAIMOLEN29.03.2017

Hallo,

Wij hebben voor onze techniekles een opdracht gekregen: een draaimolen bouwen! Onze groep bestaat uit: Hava, Viktor, Maxim en Timo.
Voor we begonnen met bouwen, kregen we lessen over tandwielen en snaarwielen. Daar leerden we allerlei technieken. We moesten eerst een werktekening maken, anders mochten we niet beginnen.

We hadden als attractie voor de vliegende stoeltjes gekozen.
Toen we mochten beginnen met bouwen, wisten we totaal niet hoe we het moesten aanpakken. We begonnen met de basis. We hadden veel constructies geprobeerd maar ze waren niet stevig genoeg. Na veel bouwen en afbreken was 1 constructie uiteindelijk goed gelukt. De eerste dag waren we klaar met de basis en we hadden al 1 tandwiel bevestigd aan de basis. We hadden heel veel moeite om het tweede tandwiel te bevestigen, uiteindelijk lukte het dan toch.

De stoeltjes waren niet goed want onze mannetjes vlogen eruit, we hebben daarna nieuwe stoeltjes gemaakt zodat het probleem was opgelost. De constructie kon draaien en er konden veilig mannetjes in zitten.

Tenslotte moesten we de draaimolen ook nog versieren. Iedereen had iets mee. Maxim had poppetjes mee, Timo had *pixels mee, Hava had figuurtjes uit papier geprint (om als versiering op de draaimolen te kleven) en Victor had het belangrijkste mee: de motor, anders zou de constructie niet automatisch kunnen draaien. De *pixels hangen aan het welkomstbord.

Dan waren we klaar. Meester Gert en Brecht kwamen punten geven. Ze gaven goede commentaren!!

 
Handbaltornooi24.02.2017

Op woensdag 15/02 hebben we met de Stedelijke Basisschool Beveren-Leie deelgenomen aan de handbalwedstrijd in de sporthal van Desselgem.
We werden in twee groepen verdeeld: groep 1 en groep 2.
Groep 1 (wij) bestond uit: Luka, Sarah, Kaat, Hanne, Lotte, Lien en Marie-Renée. Groep 2 bestond uit Jean-Jean, Romy, Amélie, Cato, Steffie, Rien en Alexander.



Samen hebben we met alle twee de groepen 8 wedstrijden gespeeld.
Waarschijnlijk willen jullie de uitslagen van de wedstrijden weten. Hier komen ze dan:
1 ste wedstrijd groep 1 tegen Stedelijke Basisschool Sint Eloois Vijve 1: 1-3 verloren
2 de wedstrijd groep 2 tegen Stedelijke Basisschool Sint Eloois Vijve 2:  2-7 verloren
3 de wedstrijd groep 1 tegen Talentensprong 1:  1-4 verloren
4 de wedstrijd groep 2 tegen de Vrije Basisschool Desselgem 2: 1-6 verloren
5 de wedstrijd groep 1  tegen  de Vrije Basisschool Desselgem 1: 6-4 GEWONNEN !!!!!
6 de wedstrijd groep 2 tegen Talentensprong 2: 1-7 verloren
7 de wedstrijd groep 1 tegen de Vrije Basisschool Sint Eloois Vijve 1: 5-4 GEWONNEN !!!!!
8 ste wedstrijd groep 2 tegen Vrije Basisschool Sint Eloois Vijve 2: 1-1 gelijk gespeeld.

Zo dat waren dan de uitslagen. De einduitslag was als volgt:

GROEP 1 STOND OP DE DERDE PLAATS en behaalde EEN BRONZEN MEDAILLE.


EN GROEP 2 STOND OP DE VIERDE PLAATS, nipt achter de derde.

Zo dat was het dan.

KAAT


 
Handbaltornooi24.02.2017

Handbalwedstrijd

Woensdag 15/02 hebben we aan een handbaltoernooi deelgenomen in Desselgem. De leerlingen van het 5de en het 6de leerjaar werden opgesplitst in twee groepen. De tweede ploeg (wij) bestond uit: Jean-Jean, Rien, Alexander, Romy, Steffie, Cato en Amélie (ik). De 1ste match die we gespeeld hebben was tegen de Stedelijke Basisschool Sint-Eloois-Vijve 2. Daar hebben we tegen verloren met 7-2. De 2de match hebben we ook verloren tegen de Vrije Basisschool Desselgem 2 met 6-1. De 3de match was tegen Talentensprong 1 en daar hebben we tegen GEWONNEN met 7-1! De 4de match was gelijkstand met 1-1 tegen de Vrije Basisschool Sint-Eloois-Vijve 2. We eindigden nipt na de bronzen medaille op 4de plaats.  

Amélie
 
Leerlingenraad 314.02.2017

13/02/2017
12u45 -1u15

 Aanwezig
 L3  Péronne Verschuere
Lennert Verhulst
 L4  Tiziano Van Ruymbeke    
Arne Roobroeck
 L5  Elena Comeyne
Mirte-Marit De Waegenaere
 L6A  Felix Debaere
 L6B  Rien Messiaen

Welkom + goedkeuring vorig verslag
Het vorig verslag vond iedereen goed.


Toiletten
De directeur heeft het probleem ‘toiletpapier op de grond’ achterhaald.
Het is het toiletpapier dat te ver van het toilet hangt. Je trekt het papier met een korte trek naar je toe waardoor het scheurt door de tandjes. Maar soms scheurt het papier niet omdat het niet in contact komt met de tandjes. Dan trek je een lang stuk papier uit de koepel. Dan scheuren er stukjes af en vallen ze op de grond. Dus heeft de directeur besloten de koepel met het toiletpapier dichter te plaatsen. Maar als er toch nog een stuk toiletpapier op de grond valt, vragen we om het toch op te rapen.

Carnavalsfeest
Zoals ieder jaar gaat het carnavalsfeest door in de namiddag van de dag voor de krokusvakantie. Er zullen weer pannenkoeken zijn en er zal kunnen gedanst worden.

Foto’s ruzie
Op de speelplaats hangen er prenten van hoe je je moet gedragen als je ruzie hebt. Deze zullen we vervangen door foto’s met echte mensen. Deze mensen zullen uiteraard die van de leerlingenraad zijn.

Helm op fluo top
De directeur wil nogmaals zeggen dat hij heel blij is over de fluojasjes die de kinderen bijna iedere schooldag dragen.

Ballen
We hebben al wat klachten gehoord over ballen die er te weinig zijn. De directeur zal nog wat ballen kopen, maar we moeten nog nadenken over hoe we kunnen zorgen dat de ballen op school blijven en van de eigen klas blijven.
 
uw verslaggevers: Rien en Felix
 
Vogeltelling Groene Ridders04.02.2017

Op vrijdag 27-01-17 moesten alle Groen Ridders van de school een verrekijker meenemen. Maar waarom? Omdat onze school meedoet aan de vogeltelling van Natuurunt, zoals onze school al elk jaar trouw doet!!! Natuurlijk had niet iedereen een verrekijker mee, maar gelukkig hadden onze leerkrachten en onze goede directeur een paar verrekijkers mee. Een paar Groene Ridders van het zesde leerjaar hadden van ons grasveld al een vogelparadijs gemaakt met voederbollen, brood en water. In de middagspeeltijd om 12.40u. kwamen we samen in de chalet en konden we mooie vogels spotten. We hebben er veel plezier aan beleefd!!!
 
Tekenen met houtskool25.01.2017

Vrijdag 20 januari zijn we begonnen met een hele leuke activiteit, namelijk … tekenen met houtskool!!! Eerst bekeken we kunstwerken die gemaakt waren met houtskool en enkele foto’s van bomen en de maan.
Daarna kregen we allemaal een kladblad, een kneedgom en natuurlijk niet te vergeten de houtskool zelf. We hebben naar een filmpje gekeken en daar hebben we soorten tekeningen gezien. Ook hebben we verschillende technieken gezien. Bv.: je kunt de houtskool vager maken door met je vinger er goed over te wrijven, door er met papier over te gaan of door houtskool weg te nemen met de kneedgom.
Op 23/01 deden we verder met de tekeningen. Sommigen die klaar waren met de houtskooltekeningen mochten nog een tweede tekening maken. We probeerden een boom voor een volle maan te tekenen en dat is zeer goed gelukt!
Om de tekening goed te kunnen bewaren, hebben we met haarlak over de tekening gesprayd zodat de houtskool niet te veel vlekken maakt en dat de houtskool zich niet verspreid.

 
Verslag robocup: team Emoticons25.01.2017

Wij zijn team Emoticons. We doen (bijna) mee aan de robocup junior wedstrijd.Daarvoor moeten we een robot hebben die geprogrammeerd is en die danst. Onze robot danst al vlot op het liedje 'Uptown funk' van Bruno Mars. Maar het liedje gaan we nog mixen met andere. Onze robot danst al heel goed en kan al veel verschillende bewegingen maken. We zijn nu bezig met het hoofdje te maken, zodat hij verschillende uitdrukkingen kan tonen (bv. gelukkig, verdrietig, kwaad enz…) Wij hopen ons project zo vlug mogelijk klaar te krijgen om onze klasgenootjes aangenaam te verrassen.

Groetjes Steffie
 
pag.

1

 ...

2

... 

3

 

4

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!