zoeken
   


3kl K3A 3kl K3B
Winnie Claerhout  Eline De Smyter
3kl K3A 3kl K3B
Winnie Claerhout  Eline De Smyter
3kl K3A 3kl K3B
Winnie Claerhout  Eline De Smyter


Op verkenning in de ruimte...04.02.2018

Maandag zochten we allerlei informatie omtrent de ruimte op in informatieve boeken en op het internet. Zo kwamen we weer een heleboel nieuwe dingen te weten.
Daarna schilderden we onze astronautenhelm in met witte verf. We versieren ook symbolen om op ons pak en helm te kleven.


In de namiddag speelden we in de hoeken.










We sloten af met het eerste deel van de film ET.
Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna pakten we onze plastic flessen in met foliepapier en kleefden we een rand rond de opening van onze astronautenhelm. We begonnen ook aan een contractwerkje.



Net voor de middag leerden we een liedje aan over de ruimte. Dit gaat als volgt;

In de namiddag kregen we eerst turnen van  juf Isabelle en speelden we nog in de hoeken.









Woensdag keken we samen naar een stukje poppenkast samen met de 2de kleuterklas


Daarna mochten we meebewegen met BIBA en LOEBA en leerden we de 'move tegen pesten' aan de hand van een filmpje die het 6de leerjaar had gemaakt.


Donderdag mochten we eerst turnen bij juf Isabelle. Daarna maakten we een slow motion filmpje van de ruimte. De kleuters vonden het heel leuk om dit te maken en waren verwonderd dat je zoveel foto's nodig hebt om daar een filmpje van te maken...


Het resultaat kan je zien op onze facebookpagina van school.
In de namiddag speelden we in de hoeken.







Vrijdag was het dan zo ver, onze uitstap naar het planetarium COZMIX te Brugge. We keken eerst naar een film over de kleine ster die we mochten bekijken vanuit ligzetels. De hele plafond werd omgetoverd tot de ruimte...we werden meegezogen in het verhaal van de kleine ster.
Daarna mochten we door de grote telescoop gaan kijken naar de zon. Helaas zat het weer niet mee en konden we de zon niet bewonderen, we mochten wel op zoek gaan naar de verrassingen die in de boom verstopt zaten.


Nadien werden de planeten 1 voor 1 voorgesteld met knuffels en speelden we een quiz over de planeten.




Omstreeks 13u15 kwamen we aan op school en onze buikjes hadden grote honger.

In de namiddag werkten we onze astronautenhelmen af en konden we nog heel kort in de hoekjes spelen.
Vandaag begon ook de actie 'Samen Tegen Iemand Pesten', we kregen allemaal 4 stippen op onze linkerhand.

Ook KIKKER doet mee met ons;


De plukkoffer ging mee met Simon, we zijn al benieuwd naar de avonturen die hij met Pluk beleefde.
Volgende week zal een drukke week worden;
-WOENSDAG is er ons ruimtefeestje in de klas (vergeet geen wit bovenstuk aan te doen, wie een witte broek heeft, mag deze ook gerust aandoen) & vieren we de verjaardag van juf Eline
-DONDERDAG gaan we gaan zwemmen
-VRIJDAG sluiten we af met onze carnavalstoet doorheen de straten van Beveren-Leie vanaf 13u30, het parcours delen we binnenkort mee. Dus vergeet niet om jullie verkleedkledij reeds 's morgens thuis al aan te trekken.




 
Op verkenning in de ruimte....28.01.2018

Woensdag begonnen we met ons nieuw thema, we maakten een woordenweb met alles wat we reeds wisten over de ruimte.... Daarna gingen we aan de slag met krullenbol... er was een marsmannetje in de klas...we durfden geen kant meer op. We bleven roerloos staan....alleen onze ogen bewogen naar alle kanten...waar heeft het marsmannetje zich verstopt. Het filmpje kan je bekijken op onze facebookpagina.
Na de speeltijd mochten we marsmannetjes tekenen op muziek.





Donderdag brachten we onze nieuwe letter A aan, we keken naar alle spullen die de kleuters hadden meegebracht en deden er leuke taalspelletjes mee.

Daarna mochten we gaan zwemmen met juf Isabelle.
Net voor de middag lanceerden we elk onze eigen raket door af te tellen van 10 naar 0.
In de namiddag mochten we spelen in de nieuwe hoeken aangepast aan het thema.




een nieuw hoekje: het letterhoekje (de meegebrachte spullen met de beginletter A actief beleven)








We sloten af met het 2de deel van schrijfdans.





Vrijdag luisterden we naar het verhaaltje van Anna-Lucia 'SOS Super Sam, de reddende ruimteman'. Daarna gingen we aan de slag aan de schilderstafel. We schilderden onze oude schoenen in met zilveren verf...het werden ruimteschoenen...


We maakten ook met sjablonen vuur voor onze zuurstofflessen.

Net voor de middag speelden we een geheugenspelletje 'Ik ga naar de maan en ik neem mee...'
We kregen net voor de middag een lekker aperitiefhapje van de jongste kleuters die druk aan het koken waren in het thema 'mijn restaurant'.

In de namiddag speelden we in de hoeken.
Het donkere hoekje is ook een nieuw hoekje waar ze de planeten en allerlei dingen kunnen ontdekken van de ruimte met zaklampen.




Het ruimtekatapult spel;









Volgende week werken we verder rond het thema 'de ruimte'. We beginnen al af te tellen naar onze uitstap naar Cozmix op vrijdag. Vergeet niet om een picknick mee te geven met jouw kleuter.

 
Dit ben ik...23.01.2018

Maandag was de vraag van de dag: Hoeveel letters zitten er in mijn naam?

We kwamen tot de conclusie dat Lea het minst aantal letters in haar naam had en Anna-Lucia het meeste.... Er zijn heel veel vriendjes die een naam hebben van 5 letters.
Aan de werktafel mochten we werken met papier-maché. We wisselden af en een ander groepje mocht werken in hun zintuigenboekje.


In de namiddag speelden we in de hoeken.









Op het einde van de dag keken we naar een aflevering van Huisje Boompje, Beestje over onze 5 zintuigen.
Dinsdag luisterden we naar het verhaal van Pluk 'De eitjes van Leentje'. Daarna keken we naar de vraag van de dag 'Ik heb een...'

De conclusie was deze keer dat alle vriendjes allemaal een mama en papa hadden. We hadden het minste streepjes bij een baby, een schildpad en een konijn.

Daarna werkten we verder in ons zintuigboekje en puzzelen.





 In de namiddag gingen we eerst turnen met juf Isabelle. In de namiddag mochten we nog spelen in hoeken.







Morgen beginnen we aan ons nieuw thema 'Op verkenning in de ruimte'.


 
Dit ben ik!17.01.2018

Maandag kregen we onze eerste vraag van de dag:

We keken welke letters er in onze naam zaten en met welke letter onze naam begint. Zijn er kinderen met dezelfde letter? We kwamen tot de conclusie dat er 7 vriendjes in onze klas zijn waarvan de beginletter de 'L' is. We telden, we vergeleken, we maakten een grafiek en herhaalden de begrippen. (meer dan, minder dan, evenveel en hetzelfde).
Daarna mochten we onze eigen beginletter bedekken met wol en witte knutsellijm. Andere vriendjes mochten eerst een collage maken met letters van hun naam die ze mochten zoeken in kranten en tijdschriften. Er werd heel wat afgelezen ;-)



Net voor de middag speelden we het spelletje 'Doe wat Simon zegt', een leuk bewegings- en reactiespelletje.
In de namiddag speelden we in de hoeken.







We sloten af met het laatste stukje van de film 'Brammetje Baas', ondertussen mochten we eens proeven van de heerlijke bananenchips die Gaël meebracht van Colombia, super lekker!

Dinsdag turnden we eerst met juf Isabelle. Daarna waren we super benieuwd naar de nieuwe vraag van de dag.

We keken eerst naar de verschillende soorten gevoelens. Helaas was er 1 vriendjes verdrietig, Lea was net gevallen op de speelplaats en had pijn. Op het einde van de dag, mochten we Lea haar symbooltje gelukkig bij 'BLIJ' hangen. We maakten ook duidelijk dat iedereen gerust eens mag wisselen van stemming en dat je gerust eens verdrietig of boos mag zijn....zolang je erover kan praten met de juf en de vriendjes.
Na de speeltijd werkten we de werkjes van gisteren verder af.



In de namiddag speelden we in de hoeken.







Woensdag was er een nieuwe vraag van de dag;

We verdeelden hier de meisjes en de jongens en keken naar de kleur van de ogen. We keken ook eens welke kleur van haren iedereen had, wie een litteken had, een bril,.... Naast het benoemen van de verschillen, keken we ook naar gelijkenissen. Lijken we op elkaar? Hier kwamen we tot de conclusie dat iedereen anders is, maar toch ook dingen die hetzelfde zijn.
Daarna trokken we naar de bewegingsklas. We mochten daar onze eigen pennenzak proberen op ons hoofd te dragen en zorgen dat de pennenzak niet viel. Als dit lukte probeerden we rond te stappen...niet evident....

We probeerden ook eens te gaan zitten;

en rond te stappen...


Nadien mochten we onszelf omtoveren tot een potlood. Volledig lichaam opspannen...


Toen probeerden we een rondje op een denkbeeldig blad rond onszelf te draaien....

Van al dat gedraai kregen we jeuk, jeuk! Dus krabben maar.... we krabden zachtjes verschillende lichaamsdelen.


Ten slotte sloten we af met een krabmassage per 2.


Na de speeltijd werkten we verder aan onze werkjes. Wie klaar is mocht zich al wagen aan 'mijn voeten hebben wiebeltenen'. Met wasco en een tekenblad mochten er al kleuters een tekening maken met hun voeten... zeker niet gemakkelijk.



Donderdag mochten we eerst turnen met juf Isabelle. Daarna mocht Luca op de verjaardagstroon gaan zitten. Hij werd 6jaar en dat vierden we.


We waren heel benieuwd wat er in de geheime doos zat, het was Anna-Lucia en Simon die het konden raden, een sportauto...


Daarna keken we naar de vraag van de dag; "Hoe kom ik naar school?" Iedereen komt met de auto naar school, tenzij het mooi weer is, dan zijn er enkele vriendjes die met de fiets naar de klas komen.

Toen merkte juf Eline plots op dat haar glas water leeg was....wie had er van haar glas water gedronken???? Er stond wel een vingerafdruk op.... we onderzochten de zaak.

We keken eerst naar onze eigen handen, we benoemden de onderdelen van onze handen. Handpalm, rug van de hand, de verschillende vingers,....



Wanneer we bij de vingers kwamen, stonden we even stil bij de vingerafdrukken. Deze waren heel speciaal. Dankzij de vingerafdrukken kan een politie dieven vangen. Iedereen heeft immers unieke vingerafdrukken.
We mochten onze eigen vingerafdrukken eens op papier zetten en zo zagen we direct dat de afdruk op het glas niet van een vriendje van de klas was. Want het was groter dan een kinderafdruk...







In de namiddag speelden we in de hoeken.





Na de speeltijd gingen we verder op onderzoek. De kleuters gingen vingerafdrukken gaan nemen van de kleuterjuffen en ook bij de directeur. We mochten geen verdachten uitsluiten....



Nadat we alle duimafdrukken hadden verzameld, gingen we rond de tafel staan en vergeleken we alle afdrukken met de afdruk op het glas. We konden al direct enkele partijen uitsluiten... de ene was te groot, de andere was kleiner... We onderzochten en vergeleken de afdrukken. Uiteindelijk lukte het om te achterhalen wie er van het glas had gedronken. We kwamen uit bij juf Lieve....de kleuters brachten haar een glas water zodat ze nu haar eigen glas had en niet meer dat van juf Eline moet leegdrinken... EIND goed  AL GOED!

Vrijdag was er een nieuwe vraag van de dag;

We keken naar wat iedereen aan had van schoenen, we bekeken ze en kwamen tot de conclusie dat de keuze van onze schoenen afhankelijk is van het weer....alweer! We mochten daarna allemaal onze schoenen uitdoen, want in de namiddag gingen we een namiddag spelen in de hoeken op onze blote voeten.


We mochten aan de werktafel elk om beurt veters leren strikken volgens een stappenplan. Niet gemakkelijk, maar bij sommige kleuters lukte het al een beetje. Aan een andere tafel mochten ze kledij open en dicht maken met verschillende sluitingen en een ander groepje ging aan het werk met hamertje tik en de rijgkaarten.






In de namiddag speelden we op blote voeten in de hoeken....alle kleuters waren wel extra voorzichtig en zeker in de blokkenhoek... De kleuters vonden het super leuk om op blote voeten te spelen. Sommige kleuters hadden geen zin om hun schoenen terug aan te doen om naar huis te gaan. ;-)









Volgende week werken we nog tot dinsdag aan dit thema en vanaf woensdag gaan we op verkenning in de ruimte. Wie thuis spullen heeft omtrent het thema mag deze heel graag meebrengen.




 
Kijk eens wat ik al kan, dit ben ik!09.01.2018

Na een lange vakantie hadden we allemaal heel veel te vertellen aan elkaar. In geuren en kleuren vertelden de kleuters over hun leuke vakantie. We kregen er ook een nieuw vriendinnetje bij in de klas, Axelle.


Axelle voelde haar snel thuis in onze kikkerklas.
We hadden ook een heleboel spullen mee naar de klas en zorgden eerst dat alles een juiste plaats kreeg. Wie nog geen schoenen mee had om te beschilderen heeft nog tijd tot woensdag 24januari.

We keken daarna naar onze eigen voeten, we mochten zelf onze schoenen uitdoen en tekenden onze eigen voetomtrek. We knipten deze uit en vergeleken ze met elkaar, we sorteerden ze,...





Ondertussen mochten de andere kleuters hun eigen talent tekenen op een puzzelstuk.



De puzzelstukken verzamelden we bij elkaar en mochten we in elkaar puzzelen tot 1 grote puzzel.


Net voor de middag speelden we een voelspelletje 'Ra ra, wie staat er voor jou?'



In de namiddag speelden we in de hoeken;
-In de schrijfhoek werden er medailles gemaakt voor zichzelf of voor anderen om hun talent te benadrukken...


Er werd gespeeld met de meegebrachte gezelschapsspelletjes;







Dit werd het resultaat nadat we al onze puzzelstukken hadden samen gelegd;

We sloten de dag af met het eerde deel van de film 'Brammetje Baas'.

Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna mochten we onszelf tekenen adhv een spiegel die we dan mochten inschilderen met waterverf.


Andere vriendjes mochten elkaar schminken volgens voorbeeld.





Een ander groepje ging aan de slag met de bouwkaarten;

Net voor de middag leerden we het liedje 'Iedereen is anders' aan. (kan je terugvinden op youtube)
In de namiddag was er turnen met juf Isabelle en daarna speelden we in de hoeken.








Hier gaf Lea een medaille aan Anna-Lucia omdat ze zo goed kan zingen.

Woensdag mochten de kleuters vertellen over hun talent. We mochten elkaar vragen stellen en dingen demonstreren. Wat ben ik trots op mijn talentvolle kleuters. Morgen komt de 2de groep kleuters aan de beurt.
Eveline haar talent is ballet dansen, we mochten kijken naar enkele danspasjes.

Simon zijn talent is voetballen, hij liet enkel voetbaloefeningen zien;

Axelle haar talent is tekenen, ze tekende een eenhoorn en wij mochten raden wat het was.

Luca zijn talent is voetballen, hij liet enkele voetbaltrucjes zien;

Emlin haar talent is piano spelen, we mochten luisteren naar een stukje uit het liedje 'Teleromeo' van K3, iedereen was muisstil.

Nog een voetballerstalent in onze klas is Lowie.

Michelle haar talent is zwemmen. "Hoe komt het dat je dit zo goed kan?", was een vraagje van een ander vriendje. Michelle: "Ja gewoon omdat ik veel oefen hé!"


Na de speeltijd mochten we onszelf meten, we keken hoe groot we zijn,...wie is er even groot? wie kleiner? de kleinste? de grootste?


Ondertussen mochten we aan de werktafel onze handafdruk tekenen en telkens groter maken.


Er werden ook enkele bouwkaarten nagebouwd.

Donderdag luisterden wen naar het verhaal 'Wat ik kan', daarna mochten we gaan zwemmen met juf Isabelle. Toen we terug kwamen van het zwemmen mochten we kijken en luisteren naar het talent van de kleuters.
Loïs vertelde over zijn voetbaltalent;

Anna-Lucia toonde haar zangtalenten op de tonen van K3;

We keken naar het tekentalent van Lea

Laurens vertelde enthousiast over zijn voetbaltalent;

Louis vertelde ons alles over zijn bouwkwaliteiten met lego;

Yelena vertelde over haar puzzelkwaliteiten;

Amélie liet ons genieten van haar zangkwaliteiten en zong een liedje voor ons;

Leila toonde haar zoekkwaliteiten. Telkens als mama of papa iets kwijt is, kan Leila als de beste iets terug vinden. We speelden het verstopspelletje met Dora en inderdaad Leila kon het snelste Dora terug vinden.

Louis werd ook nog geschminkt door Eveline en omgekeerd.



In de namiddag speelden we in de hoeken.





In de ontdekhoek werd er geëxperimenteerd met sluitingen, met veters,... er werd gesorteerd,...




Vrijdag speelden we een frans telspelletje 'Saut un' met Lou Lou Filou. Dat is een frans meisje (een pop) in de klas. (zie filmpje op facebook)
Na de speeltijd mochten we onze eigen foto uitknippen van ons talent en er een puzzel van maken. We werkten ook alle andere werkjes af.

Er mochten ook 4 vriendjes naar de brugklas om er te werken rond de getallen; dit was Lowie, Axelle, Yelena en Amélie. Volgende week mogen ze terug om daar verder rond te werken in het eerste leerjaar.
We werkten ook verder met de bouwkaarten.


In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld.






Volgende week werden we verder rond dit thema en kijken we uit naar de verjaardag van Luca op donderdag.



 
We kijken uit naar Kerstmis...20.12.2017

Maandag mochten we elk apart een begrippenboekje maken. Nadien mochten we elk individueel ons nieuwjaarsliedje voor de klas zingen. Dit lukte heel goed. We hadden er ook 5 nieuwe vriendjes bij in de klas. Juf Trui was afwezig en we verdeelden de vriendjes van juf Trui. Wij hadden Martha, Lena, Pauline, Lily en Louis op bezoek in onze klas.



In de namiddag speelden we in de hoeken;







We sloten de dat af met het laatste spannende deel van de Polar Express.
Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna maakten we een ster met papierplaklint en maakten we lijnen die we verbonden met de cijfers van 1 tot 5. We volgden de lijnen, we rolden de bal over de lijnen,...


Daarna nog een bewegingsmomentje rond de ster.

Nadien konden we aan de slag gaan op papier. We werkten met krullenbol en mochten nu zelf een ster tekenen.

Net voor de middag mochten de andere vriendjes hun nieuwjaarsliedje eens individueel zingen.

In de namiddag turnden we bij juf Isabelle.

Woensdag was er poppenkast samen met de 2de kleuterklas. Nellie & Cézar & Mina versierden een kerstboom. Per ongeluk liet Cézar de blauwe kerstballen vallen, gelukkig knutselde hij een paar papieren kerstballen en was Mina niet meer boos...



Na de poppenkast mochten we nog even meebewegen met Biba & Loeba. Na de speeltijd mochten we turnen met de juf.

We kregen ook ons nieuwjaarsgeschenkje mee naar huis, nu nog een goede verstopplaats vinden...
Donderdag mochten we eerst turenen met juf Isabelle. Het was  Simon zijn verjaardag. Hij had de verjaardagstas mee met daarin de geheime doos. Na heel wat vragen en een tip van Simon "Het is van goud" en een tip van de juf "Het is iets dat hij gewonnen heeft", kon Emlin raden wat er in de doos zat.... een gouden medaille.

Lea was de werker en mocht onze seizoenskalender veranderen naar de WINTER;

Na het zingen en het kiezen van een verjaardagscadeau mochten we onze handen uit onze mouwen steken en gaan bakken. We keken wat we allemaal nodig hadden en volgden het stappenplan van het recept om kerstwafeltjes te maken.

De kleuters mochten alles zelf doen, ze keken hoeveel bloem er nodig was, we lazen de cijfers af, we mochten mixen, deeg in het wafelijzer doen,...

We versierden ook een kerstplacemat om onze feesttafel te versieren voor morgen op ons kerstfeestje.
In de namiddag mochten we proeven van de heerlijke cupcakes van Simon, die hij samen met zijn mama had gemaakt.

Daarna speelden we nog even in de hoeken;






We sloten af met het verhaal  'Hoeveel nachtjes slapen voor Kerstmis?'
Onze feesttafel staat klaar voor het kerstfeestje morgen in de klas, brengen jullie jullie kerstmuts mee naar de klas?

Vrijdag begonnen we met een muzikale pak, we voerden allerlei opdrachten uit; we zongen liedjes, we dansten, deden een modeshow, we trokken gekke bekken, we speelden verstoppertje, we maakten konijnensprongen,...







Na al die opdrachten uit te voeren, mochten we het uiteindelijke cadeau opendoen....En wat zat daarin? Lekkere chipjes om in de namiddag op te eten.


Na lang wachten, was het dan uiteindelijk zo ver, we mochten onze eigen cadeautjes openmaken.... Iedereen was super enthousiast en tevreden met zijn of haar cadeautje.



Daarna mochten we aanschuiven aan de feesttafel en smullen van onze heerlijke kerstwafeltjes die we donderdag gebakken hadden.



De kikkerklas wenst jullie fijne feestdagen, dank je wel voor de fijne momenten die we samen mochten beleven in de klas en we kijken al uit naar 2018.


 
De lichtjes in de kerstboom branden11.12.2017

Maandag werd er voluit verteld over de sneeuwpret van het afgelopen weekend. Met grote verwondering begon het ook op school te sneeuwen...

Al snel was onze hele speelplaats bedekt met een prachtig sneeuwtapijt. Dus vlug de jassen en mutsen terug aan en lekker genieten van de sneeuw...

Na een sneeuwballengevecht mochten we onze handen terug verwarmen binnen... dus handschoenen zijn nu meer dan welkom!
We versierden samen gezellig de kerstboom in de klas.











Na de speeltijd gingen we aan de slag. We werkten verder aan ons nieuwjaarswerkje...

In de namiddag speelden we in de hoeken;








We sloten af met het eerst deel van de prachtige kerstfilm 'Polar express'.
Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Het was super gezellig in de klas, we hadden allemaal onze pantoffels aan.


We werkten verder aan ons nieuwjaarswerkje, wat natuurlijk nog even geheim moet blijven. Ons nieuwjaarsliedje oefenden we verder in .
In de namiddag turnden we met juf Isabelle en daarna mochten we nog even in de hoeken spelen.







Woensdag luisterden we naar het verhaal 'De pop die niet gekozen werd...'. Daarna was het tijd voor een krullenmassage, op zachte muziek mochten de kleuters per 2 of 3 elkaar masseren.





Na de krullenmassage, mochten we deze krullen gaan zoeken in de spiraalboom.

Nadien mochten we zelf spiraalkrullen tekenen in de vorm van een kerstboom.



Donderdag brachten we de letter P aan en keken we naar alle voorwerpen die de kleuters hadden meegebracht.

Na het vrij zwemmen met juf Isabelle mocht de 2de groep meedoen aan de schrijfdans.


In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld;








We sloten af met sherborn; een inlevingsverhaal van de sneeuwman. De kleuters werden zelf sneeuwpoppen, maar wat als de zon komt opdagen...langzaam smelten de sneeuwman tot een plas water....en dit in slow-motion...mooi om te zien.






Vrijdag speelden we enkele taalspelletjes. Daarna werkten we verder aan het laatste deel van ons nieuwjaarswerkje. We mochten ook een opdrachtkaart maken met TUX PAINT.

Er mochten terug 4 vriendjes naar de brugklas: Simon, Louis, Lea en Yelena.
In de namiddag speelden we in de hoeken.





De plukkoffer ging mee met Lowie Desmet. We zijn al benieuwd de verhalen die Pluk weer zal beleefd hebben.
Volgende week is het al de laatste schoolweek van dit jaar, wat vliegt de tijd... We tellen echt af naar Kerstmis en vieren donderdag de verjaardag van Simon en tellen af naar ons kerstfeestje op vrijdag.
Nog een fijn weekend en tot volgende week!




 
Daag Spiekpietjes, daaag Sinterklaas....10.12.2017

 Maandag werd er uitgebreid verteld over het Sintgebeuren thuis, bij heel veel kleuters was de Sint al langs geweest.
Aan de werktafel gingen we aan de slag met KRULLENBOL, onze nieuwe schrijfmethode. We werkten verder aan het Paard van Sinterklaas.


Net voor de middag speelden we een bewegingsspelletje, we maakten een zo groot mogelijke pakjestoren met onze vuisten op elkaar.
In de namiddag speelden we in de hoeken.




Emlin is bezig met het maken van de stoomboot voor Sinterklaas en zijn zwarte pieten.

Nu even afmeten en passen of ze er allemaal in kunnen...


We keken samen naar een filmpje over Sinterklaas over wat hij doet de rest van het jaar.

Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk, 'de apenketting'. Aan de werktafel tekenden we een pakjestoren adhv een versje.


Net voor de middag deden we muzikale pak, telkens het pakje stopte bij een kleuter mocht hij of zij een blokje zetten op de pakjestoren.


In de namiddag speelden we in de hoeken;






Woensdag was er poppenkast samen met de 2de kleuterklas. Sinterklaas bracht een heleboel spullen voor de poppen van de poppenkast.

We dansten nog samen de mega pietendans en sloten af met een pietenbewegingsparcours in de turnzaal.


Donderdag gingen we eerst turnen bij juf Isabelle. We sloten Sinterklaas af en begonnen ons nieuw thema 'De lichtjes in de kerstboom branden'. We maakten daarna een woordenweb 'Kerst doet me denken aan....'

Na de speeltijd begonnen we aan ons nieuwjaarsgeschenkje. We gaan wel nog niet verklappen wat het zal worden....


In de namiddag speelden we in de hoeken die werden aangepast aan het nieuwe thema;
In de schrijfhoek worden er kerstkaartjes gemaakt die ze daarna kunnen posten in de postbus.

In de plasticinehoek worden er kerstballen gerold voor in de kerstboom.

In de bouwhoek worden er pakjes gemaakt met clics.

De poppenhoek wordt omgetoverd tot een gezellige huiskamer met heel veel kerstsfeer...

en daar hoort natuurlijk een mooi versierde kerstboom bij die de kleuters zelf mogen versieren, als dat niet leuk is? ;-)


We sloten af met het verhaal 'Op zoek naar kerstmis', een mooi sfeervol kerstverhaal waar een sneeuwpop op zoek is naar KERSTMIS. Hij helpt dieren uit nood en dat is KERSTMIS. Want Kerstmis gaat om lieve dingen doen voor anderen; elkaar helpen, met elkaar delen, elkaar vergeven. Dat was een mooie boodschap voor alle kleuters.

Vrijdag leerden we ons nieuwjaarsliedje aan. Daarna werkten we verder aan ons geschenkje.


We probeerden ook verschillende kerstbomen te maken met houten staafjes.

In de namiddag werd er nieuw hoekje geopend; het donkere hoekje, waar met met allerlei lampjes mochten experimenteren en gezellig een boekje konden lezen.




De kerstpostbus

Gezelschapsspelletjes spelen in de spelletjeshoek;




We sloten de week af met een gezellige sfeerfoto van mijn lieve (b)engels;

Komende week werken we gezellig verder rond 'de lichtjes van de kerstboom'.


 
Spiekpietjes in nood30.11.2017

Maandag bekeken we alle meegebrachte spullen met beginletter S. We mochten de woordjes hakken en plakken, in stukjes klappen, springen,...



Aan de werktafel maakten we een spiekpietenkroon...


Net voor de middag speelden we een raadselspelletje. We mochten raden hoeveel letterkoekjes in de doos zaten... Eerst schatten, opschrijven, tellen en controleren...





We oefenden ons mega pietendansje in.

In de namiddag speelden we in de hoeken;








Dinsdag luisterden we eerst naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna begonnen we aan ons contractwerk.
We leerden een liedje aan van de spiekpietjes.

In de namiddag speelden we in de hoeken;







We sloten af met het klaarzetten van ons schoentje... vol verwachting klopt ons hartje...


Woensdag gingen we op bezoek bij het paard van Sinterklaas 'Slecht weer vandaag'. We mochten hem strelen, voederen. We mochten ook op een pony zitten en borstelen...

Terug op school waren we super nieuwsgierig of Sinterklaas in onze klas was geweest....

en ja hoor Sinterklaas en zijn zwarte pieten hadden hun best gedaan...












Alles verzamelen en dan smullen maar....

Donderdag luisterden we naar het verhaal van 'SOS De Stoomboot' van de spiekpietjes. Daarna gingen we zwemmen met juf Isabelle. Na het zwemmen werkten we verder aan ons contractwerkje en mochten er al enkele kleuters schrijfdans doen. We tekenden het paard van Sinterklaas.



In de namiddag speelden we in de hoeken;

In de namiddag speelden we in de hoeken;
Deze stoomboot werd gemaakt door Laurens en Lowie Desmet (hij staat niet op de foto, hij was net mee met juf Peggy) Sinterklaas en zijn zwarte pieten kwamen de stoomboot eens uittesten...




Sint & Piet genieten van een stukje poppenkast gespeeld door de kleuters zelf...


We sloten af met het maken van een schets van een stoomboot die we samen maakten met de houten blokken. Elk om beurt mochten we er een blok bijleggen en telkens de stoomboot meer en meer vorm geven....







Vrijdag was het eindelijk zo ver.... we kregen hoog bezoek...De zwarte Pieten kwamen langs, maar waar was Sinterklaas?
Hij was op zoek naar zijn ring... we hielpen hem zoeken. Bakpiet was de ring van Sinterklaas verloren toen hij cake aan het bakken was. We mochten allemaal proeven van de cake en gelukkig vond Marie-Lou van de uiltjesklas de ring in haar stukje cake.... We zongen, dansten en mochten ons versje opzeggen voor de Sint. Als beloning kregen alle kleuters speelgoed voor op de speelplaats.






Nadien mochten we even spelen met het nieuwe speelgoed.






Na de speeltijd maakten we lekkere spiekpietflensjes.



In de namiddag smulden we samen van de lekkere spiekpietjes, we zongen en dansten. Als afsluiter keken we naar 'Dag Sinterklaasje' en kregen we nog een heerlijke Sinterklaas speculaaskoek.



Een fijn Sinterklaasweekend!Meer foto's op de schoolwebsite.
Volgende week werken we nog even verder rond de spiekpietjes tot en met woensdag. Vanaf donderdag maken we het gezellig met lichtjes in de klas.
Wie thuis wijnkurken heeft, mag die meebrengen naar de klas.






 
Zie ginds, komen de de spiekpietjes....23.11.2017


Het is weer zo ver, Sinterklaas stuurde zijn Spiekpietjes op pad, om uit te zoeken of kinderen zoet zijn of ondeugend. In de kikker- en giraffenklas zat er maandag eentje verstopt.

Het verhaal van de spiekpietjes werd verteld. Daarna gingen we aan het werk, we mochten zelf een spiekpietje knutselen. Er werd geverfd, getekend, geknipt, geplooid, geteld,...

Net voor de middag speelden we een luister- en telspelletje. We mochten per 2 een woordje in het thema hakken en plakken. We mochten het aantal stukjes van het woord op het vriendjes zijn rug tikken.



In de namiddag waren de kleuters heel enthousiast om in het huis van Sinterklaas te spelen;


In de poppenkast werd er veel plezier gemaakt met de thematische poppen.







Dinsdag zat het spiekpietje op een andere plaats....

We trokken samen met de giraffenklas met de computer naar het grote scherm en mochten samen de babbelbrief inspreken op BPOST.




Na het vervolgverhaal van Pluk knutselden we verder aan ons spiekpietje.



We mochten de babbelbrief voor Sinterklaas overschrijven met een echte balpen, het was nog nooit zo stil in de klas...



Net voor de middag speelden we een bewegingsspelletje met juf Isabelle;

In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld;
Luca is druk bezig met het maken van een kikker in 3D.





Woensdag zat ons spiekpietje weer op een andere plaats te piepen....

We keken naar de poppenkast van Cézar die hulppiet wilde worden. Na de speeltijd gingen we op stap naar de brievenbus om onze brief voor Sinterklaas te posten.



De brievenbus zat goed vol. Daarna mochten we nog even spelen op de speeltuin.


Meer foto's op de schoolwebsite.

Donderdag mochten we eerst gaan turnen met juf Isabelle. Daarna mochten we onze schoenen uit in de klas. We sorteerden onze onze schoenen per 2, per kleur, per maat, van klein naar groot,... We mochten allerlei leuke spelletjes doen. Wie heeft er de grootste/kleinste voeten, wie heeft er hetzelfde maatje van schoen? Welke zijn er kleiner? Gelijk? Of dezelfde maat?... Van welk maatje zijn er het meeste/minste schoenen?





In de namiddag speelden we in de hoeken;





De hoofdpiet gaf de opdracht aan de pakjespiet om dringend cadeautjes bij te maken, want alle cadeautjes waren reeds uitgedeeld...



We sloten af met een informatief boek 'Alles wat je wil weten over de Sint'. De kleuters konden elk om beurt een vraag stellen die we daarna opzochten in het grote boek.
Vrijdag luisterden we naar het verhaal 'Spiekpietjes het hele jaar rond', daarna knutselden we verder aan ons spiekpietje. We mochten een kraagje vouwen met servetten.


Er mochten terug 4 kleuters naar de brugklas. Net voor de middag oefenden we 'de pieten megadans' in samen met de giraffenklas.



In de namiddag mochten de kleuters 2 hoekjes kiezen.








Volgende week werken we verder rond de spiekpietjes. We tellen af naar het bezoek van het Paard van Sinterklaas op woensdag en vrijdag naar de komst van Sinterklaas en zijn zwarte pieten op school.
Vergeten jullie niet om maandag 27/11 een schoen mee te geven met jullie kleuter en misschien iets lekker voor het paard of voor Sinterklaas...?


 
pag.

1

 

2

 ...

3

... 

4

 

5

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!