Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   


pe a 
Ann Vercruysse  


jarige Eveline27.06.2016
Vrijdag werd de verjaardag gevierd van Eveline en zoals jullie kids misschien gezegd hebben, ben ik vrijdagnamiddag eens op bezoek geweest want natuurlijk miste ik mijn sloebers. ik heb dan ook maar vlug een foto genomen van Eveline zodat ook zij kan prijken op onze klasblog.
ik wil jullie allemaal bedanken voor een fantastisch jaar, ik vond het heel tof in de klas en heb mij heel goed geamuseerd. ik zal jullie missen, voor sommigen is het een afscheid na 2 jaar en dat is toch al een hele periode, maar ik vond het heel fijn om jullie 2 jaar te mogen begeleiden en zien groeien. danke voor alles. ook een hele grote merci aan alle ouders-grootouders van de klas want jullie waren altijd heel talrijk aanwezig om te komen helpen bij onze activiteiten, jullie enthousiasme was een opstekertje voor iedereen.
PS. donderdag kom ik afscheid nemen van al mijn (b)engels want ik zou het jammer vinden voor zowel hen als mezelf om het schooljaar af te sluiten zonder ze nog eens goed geknuffeld te hebben.
juf Ann


 
jarige Timo16.06.2016
in de grote vakantie is Timo jarig en natuurlijk kunnen wij zijn verjaardag dan niet samen vieren en daarom stond hij vandaag de hele dag in de belangstelling. hij heeft genoten van elke minuut en was heel trots met zijn ijsjes en de bijhorende snoepjes om te trakteren, ze gingen vlotjes binnen, de snoepjes waren toch wel hun favoriet en dat zal de mama wel gemerkt hebben aan de pot want hij was bijna leeg.




































   









 
jarige Marie14.06.2016
er was er één jarig hoera, hoera en dat hebben we toch gevierd, jajaja. Marie zag het volledig zitten, ze had een smile van haar ene naar haar andere oor. ze vond het dan ook super dat ze mocht trakteren met pannenkoeken en amaai, ik denk dat onze klas deze morgen nog niet had ontbeten want ze hebben 5 volledige pakken pannenkoeken naar binnen gewerkt. juf Eline en ikzelf konden ze niet rap genoeg opwarmen. we hebben ook wel een beetje gewerkt natuurlijk. een hele tijd geleden had ik eens van de mama van Simon allemaal petten gekregen en deze hebben we vandaag versierd zodat wij op vrijdag allemaal met onze eigen sportpet naar huis kunnen trekken. Ik had overal een bal op getekend en de opdracht was : je hebt 5 stiften, zorg dat ieder stukje in een andere kleur gekleurd is.
na 15u konden we ook eindelijk eens buiten spelen met al ons sportgerief en dat vonden ze super leuk. hopelijk kunnen we er donderdag en vrijdag ook nog volop mee spelen.




















 






















 









 
De rode duivels10.06.2016
vandaag zijn we begonnen aan de voorbereiding om te kunnen supporteren voor de rode duivels, wat we er juist gaan mee doen, da zie je nog wel...dat is een surprice voor maandag. we kregen allemaal een trui en die moesten we in de juiste kleuren schilderen. voor de kids van de 1ste klkls was de opdracht : schilder na zoals het voorbeeld van de juf. voor de peuters had ik de stukken met stift gemarkeerd en zij moesten die dan in dezelfde kleur schilderen. of er nu een foutje in zit of niet ik denk niet dat onze rode duivels daar zullen over vallen (hopelijk vallen ze in het geheel niet te veel), het is in de 3 juiste kleuren dus dat is al wat telt.
 





















 
jarige Marie-Lou09.06.2016
vandaag hebben we de verjaardag gevierd van Marie-Lou die jarig is in de grote vakantie. ze vond het superfijn om "bezongen" te worden en vooral de ballon vond ze hilarisch, ze gierde het uit van het lachen. ik zou zeker ook niet vergeten om haar om te toveren als een clowntje want ik denk dat ze het mij toch wel een 15-tal keer helpen herinneren heeft. haar snoetje toen ze in de spiegel keek en zichzelf als clown zag wel ook wel heel grappig. haar snoetje was geld waard.










We hebben vandaag ook elkaar mogen scheren zoals de papa's en ik moet zeggen, de ene was al ietsje zachthandiger dan de andere. er waren er ook b waarbij het haar voorzeker in hun oren groeiden want sommigen werden ook daar onderworpen aan een scheerbeurt. die foto's vind je terug op de website onder foto's (tijdelijke fotoreportages)
 
jarige Emlin07.06.2016
vandaag hebben we de verjaardag van Emin gevierd die jarig is in de grote vakantie. Zij vond haar verjaardag vieren fantastisch, de hele dag straalde zij van geluk. het was echt leuk om te zien. ze vertelde ook honderuit en was heel trots toen ze de super lekkere câke'jes mocht uitdelen. ik denk dat we mogen zeggen dat zij een hele toffe dag achter de rug heeft. hopelijk beleeft ze ook veel plezier aan haar zaklamp met dieren die ze kan projecteren op de muren, hopelijk kan ze ons hierover verslag geven. we hebben natuurlijk niet alleen gevierd, we hebben ook gewerkt. we moesten een das (niemand kende dit) versieren en we moesten voertuigen aan elkaar puzzelen. in de autohoek konden ze experimenteren met buizen, houten planken en auto's en in de varieerbak kunnen ze zich volop uitleven met werkvoertuigen en stenen. in de loop van deze week mogen ze elkaar ook nog wel eens scheren en ik moet zeggen, ze kijken er naar uit. Sorry als de foto's niet altijd helemaal scherp zijn maar ze worden genomen met mijn gsm en die reageert niet altijd even snel als ik zou willen. mijn klasfototoestel is stuk dus moet ik mij nu behelpen met mijn gsm.





























































 
jarige Noah en de leeuwen24.05.2016
vandaag was onze Noah jarig en dat vond hij super leuk, iedereen mocht het geweten hebben want fier als een gieter vertelde het dit aan iedereen die hij tegen kwam. hij genoot dan ook super van het zingen, de zotte ballon,.... hij was ook heel trots toen hij met zijn lekkere snoepjestaart mocht rondgaan. ik denk dat hij ervan genoten heeft!!!!!!nadat iedereen zijn buikje rond had gesmuld was het tijd om de leeuwen te temmen. ze kregen allemaal een leeuwekop maar ocharme hun leeuw had geen mooie manen en daar moest iedereen met zijn handen voor zorgen en dat leverde super toffe resultaten op.
in de namiddag was het dan een grote shminkmarathon en dankzij de hulp van juf Hyacinta zijn we rond geraakt, de kids vonden het super leuk dat ze eens buiten hun verjaardag getransformeerd werden in clowntje en wees maar gerust dat we niemand vergeten zouden zijn want ze kwamen het zelf wel een 10-tal keer vertellen als ze nog niet aan de beurt geweest waren.











 

















 
 





 
 
 
 
 
 
 

 
clown23.05.2016
vandaag kregen we een blad voorgeschoteld met daarop de tekening van een clown en wij moesten deze napuzzelen. we vonden dat heel tof om te doen want het is een thema die ons enorm boeit. in de namiddag krijgen ze de kans om een paar clownsschoenen en een strik voor zichzelf te knutselen en hohoho, dat heeft super veel succes, ze weten dat het niet moet maar de helft heeft het al gemaakt en degene die nog niet aan de beurt konden komen waren al aan het vragen wanneer zij dat nu mochten doen. ze kijken er in elk geval hééééééééééééél hard naar uit om zich te verkleden. soms zien de foto's er een beetje bewogen uit maar jah, kindjes zitten nu eenmaal niet stil hé als je ze fotograffeert en soms beweegt juf Ann ook wel eens.
















 


 
circus21.05.2016
we zijn ons al de hele week aan het onderdompelen in het leven van circusartiesten en we moeten zeggen, we vinden het wel cool. we mogen zotjes doen, want dat doen clowns nu eenmaal, we proberen te jongleren en zoals acrobaten over een touw te stappen, leeuwen te temmen, maar we moeten zeggen : het ziet er allemaal veel gemakkelijker uit dan het is. maar één ding is zeker, we vinden het leuk. we kijken ook al uit naar volgende week woensdag en we vertellen nu al honderduit in wat we ons zullen verkleden, de juf is al heel nieuwsgierig... de juf heeft ook een hele zotte clown in de klas en als hij helemaal komt piepen mogen we bv doorstappen in de gang, zotjes doen....het is iedere keer iets anders en blijkbaar zijn onze snoetjes geld waard als wij in spanning kijken wanneer de clown er helemaal is want amaai, het is wel een echte foppers clown. maar we gieren zo nu en dan wel van het lachen als hij nog eens zijn zotte kuren bovenhaalt.
vandaag leerden we lezen in de klas want we kregen als opdracht : schilder de snoet van de clown, hoe moet je daar nu aan beginnen, wel bovenaan ons blad had de juf er een stappenplan opgezet en als wij dat in de juiste richting lazen wisten we iedere keer wat de volgende stap was. goed hé !














 
dozen12.05.2016
we zijn nog altijd bezig met het thema dozen, we hebben vandaag kaarten moeten nabootsen van Nellie en Cezar. welke doos kan ik op één hand houden, over welke doos kan ik springen....het was heel grappig om te zien hoe ze de juiste doos gingen zoeken voor de juiste opdracht. in de klas hebben we ook dozen geschilderd omdat we een knipmannetje van dozen wilden maken, zo een mannetje die alle snippers van papier, wol, rubber, schuurpapier...op smult. we zijn allen benieuwd naar het resultaat!!! morgen zien we meer...deze week kwamen vooral veel begrippen en doe-opdrachten aan bod en hebben we minder gewerkt op papier maar dat wil niet zeggen dat het niet even leerrijk was....we hebben vooral veel ontdekt en beleefd. we weten nu al : het is een thema dat is ingeslagen als een bom.."we wanted more....."
(de foto's staan wederom onder foto's...)

 
dozen10.05.2016
deze week zijn we volop aan het experimenteren met dozen en ik moet zeggen, ze vinden het een succes. we hebben een 5-tal reuzedozen in onze gang staan en daar heb ik deuren en ramen in gesneden zodat ze ook van de ene doos in de andere kunnen kruipen. de hoge doos is onze tekendoos, wie daar in belandt mag de muren en de vloer vol mooie kunsttekeningen zetten. we komen ook iedere dag op een andere manier binnen. gisteren moesten ze door de tunneldoos kruipen iedere keer dat ze naar binnen of buiten gingen, vandaag moesten ze door de dozen stappen om binnen en buiten te mogen. we hebben nu ook een knipdoos en een perforeerdoos mogen ontdekken en uitproberen en ze vonden het een succes, nu moeten we nog alleen een dozenmeneertje in elkaar knutselen zodat we die helemaal kunnen opvullen met snippers, wol, stukjes stof.......
deze voormiddag zaten de peuters bij juf Eline en met de eerste kleuterklassers waren het allemaal doe-opdrachten met de dozen, elkaar vooruit duwen in de doos (op het einde mochten ze een grote doos zoeken waar mijn "poep" in kon en daarna mochten ze mij samen vooruit duwen, ambiance verzekerd (daar hebben we wel geen foto van want in de doos zitten,je laten dienen en een foto trekken dat lukt mij nog niet)), een supergrote toren maken, een hele weg afleggen zonder de grond te raken....dit gebeurde in 2 groepen en de ene groep had het veel moeilijker om samen te werken en te delen dan de andere, de ene groep was direct akkoord wie er eerst in de doos zou plaats nemen en bij de andere groep wilde iedereen blijven zitten in de doos om als eerste geduwd te worden, de ene groep had ook vééééél meer conflicten, grappig dat hoe klein ze ook zijn ze toch al goed hun eigen willetje willen doordrijven maar ze merkten wel dat het iedere keer vééééééééél langer duurde voor we aan een opdracht konden beginnen en dat was dan natuurlijk wel de andere kant van de medaille.
de foto's van de activiteiten rond dozen vind je terug bij foto's (de tijdelijke reportages want het zijn er teveel om 1 per 1 in te voegen in den blog)

 
jarige Laurens03.05.2016
we hadden vandaag een gelukkig en superfier feestvarken dat straalde van het begin tot het einde, de eerste foto op de tafel was hij nog een beetje overdonderd maar eenmaal we aan het zingen waren voelde hij zich duidelijk in zijn sas. hij blies zo snel en hard dat de kaarsjes in één keer uitwaren en mijn fototoestel had géén tijd om er een foto van te trekken en dat vond hij natuurlijk super grappig. hij was ook heel trots dat hij zelf de lekkere ijsjes mocht ronddelen en de kids waren superblij dat het ijs was, hun oogjes blonken. het was in een mum van tijd verorberd, we waren wel precies allemaal papa'tjes met een snorretje.
 













 
koken zoals mama29.04.2016
we hadden allen zin in een lekker dessertje en normaal maken onze mama's dat meestal maar jah, mama was niet in de klas. dus, er zat niets anders op dan zelf de handen uit de mouwen te steken. we hebben  langevingertaart gemaakt en ook al zeggen we het zelf : ze was "BÈRE LEKKER", we kregen er maar niet genoeg van. de juf had de boter op de verwarming gezet want blijkbaar moest ze zacht worden, wij vonden dat toch maar een vies boeltje. we moesten ook eens voelen aan een pak boter die uit de koelkast kwam en jah, die was keihard en daar konden we dus niets mee beginnen. bij de boter moesten we suiker en cacaopoeder doen, dit goed roeren en daarna moest iedereen twee boudoirkes in een plastiekzak stoppen en deze pletten met de deegrol. er waren er een groot aantal die super veel problemen hadden om de zak open te krijgen, eenmaal ze in de zak zaten mochten ze erop kloppen met de deegrol en ze daarna nog eens plat walsen. er zaten erbij amaai die hadden grote "forse" hoor, want in een mum van tijd waren hun lange vingers plat. sommigen vonden het kloppen van de deegrol toch maar een groot lawaai, maar de meesten vonden het de max. de kruimels mochten ze daarna bij het mengsel doen en zelf alles eronder roeren. op het einde heb ik nog eens alles gekneed met mijn handen en amaai ze waren heel verontwaardigd dat ik dat durfde. daarna deden we alles in een câkeblik en deze stopten we dan in de koelkast en na een uur konden we beginnen met smikkelen en smakken... deze namiddag mochten ze tijdens het vrij spel terug poppen wassen en amaai ze ruiken allemaal lekker hoor, ik denk dat ze nog nooit zoveel zeep gezien hebben, en piekende ogen zullen ze er ook wel aan over gehouden hebben want je zag de poppen bijna niet meer zitten want ze zaten volledig onder de zeep.

















              



 
29.04.2016
 
jarige Anna-Lucia28.04.2016
vandaag stond alles in het teken van de jarige Anna-Lucia, zij was de ster van de dag en mocht alle leuke taken doen en amaai als er haar iemand probeerde voor te zijn....ze was heel de dag super enthousiast en ze heeft denk ik toch wel 35 keer gevraagd of ik haar nu ging shminken, ze zag het volledig zitten. ze had lekkere câkejes mee die ze supertrots rond droeg en ze had ook 2 zakken sinaasappels mee. persen maar die handel, de ene kon dit direct super goed en de anderen verschoten iedere keer als de fruitpers in gang schoot. er waren er ook bij die nog een beetje boterhammen met choco zullen moeten eten...natuurlijk hebben we niet alleen gevierd maar ook gewerkt. ze moesten de punten verbinden door over de stippellijn te tekenen en daarna mochten ze het resultaat inschilderen, er waren er die aan het spitten waren met moesjes en de opdracht was : maak een ketting die je mama kan dragen en die groot genoeg is om over haar hoofd te trekken, er was iemand van wie de ketting veel te klein was en ik toonde haar dit door het zelf te demonstreren maar ze gaf als weerwoord : mijn mama haar hoofd is wel kleiner hoor maar toen ze merkte dat ze er zelf ook niet inkon zag ze in dat het niet ok was. ze zijn ook volop aan het trainen om de kousen te sorteren en uit te hangen aan het wasrek en pfff dat is wel niet echt gemakkelijk hoor. we doen nog heel veel andere dingen ook maar het is bijna te veel om op te noemen,...
 


 
























 ZIELIG HÉ, WAS VERGETEN HAAR
BEKER TE GEVEN, ZIE DAT SNOETJE
VAN LEA. GELUKKIG ZEI ZE HET ZELF
DIRECT EN DAN HEEFT ZE ER ZELFS 2
GEDRONKEN. FOEI FOEI JUF ANN












 




 
Jarige Adam21.04.2016
er is er één jarig hoera hoera, en dat is onze Adam. hij was super trots dat hij jarig was en hij vond het super dat hij de ster van de dag was. de zotte ballon vond hij de max en toch wel het plezantste, hij moest dan ook heel hartelijk lachen. hij was ook super trots toen hij met de câke mocht rondgaan en ze hebben ervan gesmuld hoor ! ook de fruitsapjes achteraf gingen er vlotjes in. natuurlijk hebben we niet alleen gefeest maar hebben we ook gewerkt. met een kurk moesten we het spoor van varkentje Roos stempelen en soms was zij toch wel een beetje ondeugend en maakte ze er een beetje een knoeiboel van...






























 
m12.04.2016
zoals de titel laat vermoeden hebben we vandaag eens stil gestaan bij de schapen, welke vacht hebben ze, wat zeggen ze,....om ons eigen schaap te maken kregen we een blad met daarop de kop, staart en de poten van het schaap en wij moesten met rolletjes de buik stempelen. we leerden ook dat de boer veel doet met zijn tractor en ook wij moesten de onze in elkaar puzzelen, we kregen een blad met daarop allemaal vormen en wij moesten de juiste stukken in de juiste vormen leggen, ze vonden dat heel tof om te doen en waren ook trots op zichzelf dat ze dit konden maken. het laatste werkje dat we gedaan hebben was dat ze allemaal een blad kregen met 6 mamadieren erop en zij moesten de juiste baby's erbij kleven en ondertussen leerden we natuurlijk hoe alle verschillende babydieren noemen. Het thema boeit hen ook enorm en de verhalen over de boerderij, daar genieten ze van en ze krijgen er maar niet genoeg van. ze kijken ook allemaal heel erg uit naar het boerderij bezoek zelf....
 








 
knorre knorre 11.04.2016
vandaag zijn we gestart met ons thema de boerderij en hohoho, de kids zijn laaiend enthousiast en hadden ook heel veel toffe boeken en spelletjes mee waar ze honderduit over vertelden. ook over de voorbije vakantie hadden ze heel veel te vertellen, had ik gewild, dan was ik nog aan het luisteren naar al hun verhalen. na het vele vertellen zijn we begonnen met het stempelen van een varken, ze kregen rode en witte verf en ze moesten ervoor zorgen dat hun varkentje er roze uit zag en al doende moesten ze ontdekken hoe ze dat moesten doen. Het ene varkentje was donkerroze, het andere lichtroze en er zijn er een paar bij die voorzeker een beetje te lang in de zon hebben gelegen. alleen aftersun zou hen van die zonnebrand af kunnen helpen. na de speeltijd kregen ze dan nog een stappenplan van een varken voorgeschoteld en zo moesten ze de puzzel van hun varken tot een goed einde brengen. Morgen staan de tractor en het schaap centraal...wat zouden we hiervoor allemaal moeten doen, we zijn benieuwd.
























 
jarige Femke25.03.2016
we hebben de laatste dag voor de paasvakantie in prima sfeer afgesloten, nl al feestend want we hebben de verjaardag van Femke gevierd. de ambiance zat er direct goed in en iedereen deed heel enthousiast mee en de zotte ballon had vandaag super veel aantrek. Femke gierde ook van het lachen toen ik haar in de lucht gooide om haar proficiat te wensen (dat doen we iedere keer hoor !) en ze heeft heel de dag gestraald omdat het HAAR dagje was. de kids vonden het een super traktaat ah ja want groot en klein vindt het altijd super leuk om samen te aperitieven. klein geleerd..... alles was dan ook heel vlug op, alhoewel ik zou liegen er was nog een "ietsiepietsie" over en er waren 4 die-hards die bleven zitten tot alles tot de laatste kruimel op was. kortom het was een geslaagde afsluiter voor de vakantie en Femke zelf heeft volop van haar dag genoten en dat is toch ook wel heel belangrijk dat de jarige er een supergevoel aan overhoudt.



















 





 
jarige Nelis24.03.2016
het was vandaag de tweede feestdag op rij en ik moet zeggen ze zongen nog altijd even enthousiast en dit uit volle borst. ook de hiep hiep hoera kan tellen hoor. de ballon die zotte kuren heeft vinden zij ook nog steeds een topper en dat verveelt hen nooit, keer op keer zitten ze te gieren van het lachen. Nelis vertelde dat die ballon een even grote kapoen is als zijn broertje Fries. hij was dan ook heel fier dat hij jarig was en een hele dag in de belangstelling mocht staan. je zag hem genieten. hij was ook super trots dat hij de kaarsjes in één keer heeft kunnen uitblazen, maar het was dan ook met heel veel windkracht dat hij dat gedaan heeft want gelukkig zat ik goed op mijn stoel want anders was ik mee weggeblazen en leute dat hij had toen ik hem dat langs mijn neus weg vertelde. ik denk dat er ook heel veel kids niet veel gegeten hadden 's morgens want ze vonden de pannenkoeken zoooooo lekker dat ze ze allemaal in één wip verorberd hadden. Nelis zei dan : ah jah dat is omdat ze zo super lekker gemaakt zijn en daarom zijn ze zo rap op. na de speeltijd zaten de peuters bij juf Eline in de vlinderklas en daar hebben zij schrijfdans gedaan en ze volgens de commentaren vonden ze het super tof !!! en wij (de grote, dat klinkt stoer hé!) hebben het rustig aan gedaan want we hadden er al 2 zware weken opzitten. we kregen een blad en moesten met wasco harde strepen trekken en amaai voor velen was dat ook wel niet altijd een sinecure en daarna mochten ze er met bruine waterverf overschilderen en toen ontdekten ze dat de verf niet bleef zitten op de wasco en dat ze dus konden toveren.




































 
jarige Yelena23.03.2016
gisteren hebben we de pudding gemaakt en vandaag was het dan zover, we hebben de verjaardag van Yelena gevierd. we hebben allen samen uit volle borst gezongen en amaai, ze hadden er zin in hoor! ik denk dat heel Beveren-Leie ons kon horen en natuurlijk hebben we alles afgesloten met het opeten van de lekkere pudding en Emlin zei direct : mmm hij ruikt lekker... hij was dan ook in 1-2-3 verorberd en om het feest compleet te maken zijn we dan paaseieren gaan rapen (die foto's vind je terug onder foto's).
 




















 
pudding maken met Yelena en Esme22.03.2016
morgen wordt het een super leuke dag want eerst gaan we de verjaardag vieren van Yelena en daarna is er SPANNEND!!!!! : PAASEIERENRAAP. samen met de kids van de het 5de leerjaar gaan we op stap op zoek achter de paashaas en de verstopte eieren. Yelena heeft alles meegebracht om lekkere pudding te maken maar daar het morgen maar kort dag is hebben we de pudding vandaag al gemaakt zodat we hem morgen samen kunnen opeten. ze kijken er al naar uit. Yelena heeft hem samen met Esmée mogen maken en ze waren heel erg gefascineerd, ze konden op het einde dan ook perfect zeggen wat we allemaal gedaan hebben. het wordt deze week trouwens een hele feestrijke week want ook Nelis en Femke zijn nog jarig. het wordt dus PARTYTIME in onze klas.







 
kuiken schilderen18.03.2016
de kuikens gaan vanavond naar de boerderij en omdat ze vertrekken hebben we ze nog eens van heel dichtbij bekeken (want we kregen er maar niet genoeg van) en daarna kregen ze als opdracht : schilderen van een geel kuiken. ik heb het voorgeschilderd en aan de kast gehangen, de kids van de 1ste klkl moesten kijken naar mijn kuiken en ervoor zorgen dat alles erop en eraan was en bij de peuters vertelde ik stap voor stap wat ze moesten schilderen. ik moet zeggen er zitten pareltjes tussen. na de speeltijd hebben we dan gewerkt rond groot en klein. we kregen een blad met verschillende eieren erop en in onze doos zaten allemaal verschillende kuikens, de opdracht luidde zet ieder kuiken bij zijn eigen ei. METEN maar .....



















 



















 


 
paaswerkje maken15.03.2016
we zijn allemaal bekomen van de escapade met Lowie zijn kip en zijn er volop ingevlogen om verder te doen aan ons paaswerkje. we moesten vandaag een heleboel bolletjes draaien van crêpepapier en amaai het was veel werk hoor, gelukkig had juf Ann toffe muziek opgelegd waarmee we vrolijk konden meezingen, sommigen waren zo aan het meezingen dat ze bijna vergaten dat ze ook nog bolletjes moesten draaien. toen we klaar waren met draaien hebben we ze opgekleefd en pff dat was met heel vervelende lijm want die bleef voortdurend aan je vingers hangen. bah!!! de kuikens hebben nog steeds heel veel aantrek en de kids doen niets liever dan ze te observeren.
 
























 
 
mama kip en de kuikentjes14.03.2016
vandaag hadden we bezoek van mama kip in onze klas en amaai het was een woelige om niet te zeggen "wilde" dame. ik denk dat de kinderen wel uitgebreid verslag zullen gedaan hebben want toen we 's middags terug binnen kwamen in de klas lag alles van de vensterbank op de grond en de radio speelde. het was een echte ravage. ik vroeg me af wat er hier toch gebeurd kon zijn, maar het werd al vlug duidelijk want mama kip zat niet meer in haar hok maar was als het ware aan het spelen met de trein. gelukkig was meester Gert de reddende engel om de kip terug te vangen. eenmaal alles was opgeruimd en de rust was weergekeerd waren we aan het schilderen en opeens vliegt mama kip nog eens door de lucht, gelukkig had ik ze dan vlug te pakken. we hebben dan maar bakken met blokken opgezet zodat ze verplicht was van in haar hok te blijven, gelukkig waren de kuikentjes toch wel heel wat rustiger. iedereen kreeg ook de kans om er eens eentje vast te houden maar er waren er 2 die niet durfden en ik mocht ook niet naderen of er was paniek. we zijn ook begonnen aan ons paaswerkje en hebben al volop geschilderd en gestempeld. de bijhorende foto's vind je terug onder foto's tijdelijke fotoreportages want het lukt niet om ze in den blog in te voegen. sorry hiervoor.

 
trommelen01.03.2016
vandaag hebben we kennis gemaakt met het verschil tussen muziek/geen muziek - traag/vlug - zacht/luid trommelen. eerst kregen we een trommel en daarbij moesten we de punten verbinden door over de stippellijnen te tekenen van de ene bol naar de andere. daarna moesten we onze handen schilderen en de opdracht luidde : iedere hand in een andere kleur. toen iedereen hiermee klaar was gingen we bij ons blad staan en begon de juf te spelen op de trommel. hoorde je de trommel niet dan waren je handen stil, speelde de juf traag dan moesten we traag trommelen enz.....voor veel kinderen was het wel niet evident om op de juiste manier te trommelen want toen de juf vlug speelde begonnen ze met de 2 handen samen te trommelen ipv van afwisselend. ze vonden het wel reuzefijn want toen het gedaan was zeiden ze : dat was nu nog eens plezant schilderen met de handen hé!!!!! gelukkig had iedereen, inclusief de juffen hun schort aan want ik denk dat jullie je wel konden voorstellen dat het een leuke knoeiboel was.















 
muziekinstrumenten29.02.2016
andaag zijn we gestart met een gehorig thema nl : muziek. we hebben in de klas een muziekhoekje ingericht met allerlei instrumenten en deze hoek heeft héél veel aantrek. we hebben ook nog een ontdekhoek waar het de bedoeling is dat ze de 2 dezelfde kokers, buizen,....bij elkaar kunnen zoeken en eventueel kunnen raden wat er juist inzit. we hebben ook nog koptelefoons en daarmee kunnen ze luisteren naar allerhande verhaaltjes en het raden van geluiden. terwijl we aan het werken zijn wordt hun lievelingsmuziek gespeeld en ook dat vinden ze de max, er worden veel spontane danspasjes gedemonstreerd en soms wordt er ook wel eens uit volle borst meegezongen. vandaag zijn we begonnen met zelf een schudkoker te maken. ze kregen allemaal een flesje en ze ontdekten dat als er niets inzat we er ook geen muziek konden mee maken dus zeiden ze dat we het moesten vullen met iets, iedereen kreeg dan rijst en mocht zijn eigen fles vullen, daarna moesten ze die met papier-mâché versieren zodat we het later kunnen schilderen. sommigen deden dit heel vlotjes en anderen zaten in de knoei met hun papier. maar ze vonden het wel tof om te experimenteren met de lijm. we speelden ook het spelletje dat ze geblinddoekt moesten luisteren naar het instrument dat ik bespeelde en daarna moesten ze zelf op hetzelfde instrument spelen. de dag hebben we afgesloten met klassieke muziek en sjaaltjes, ze kwamen er heel rustig van en er zaten ook wel gasten bij die met originele voorstellen afkwamen, het was een hele leuk einde van de dag.























 
alle kleuren van de regenboog23.02.2016
vandaag hebben we op extra absorberend papier mogen experimenteren met rode-gele-blauwe verf en pipetten. de verwondering was iedere keer super groot als ze merkten dat er nieuwe kleuren ontstonden. ze kregen er maar niet genoeg van en ik moest bij velen een halt inroepen of hun blad zou op den duur gedreven hebben op de verf. het werken met die pipetten is ook niet voor iedereen evident want je moet ervoor zorgen dat er verf inkomt en dat lukt maar op één manier en er waren er bij bij wie het toch een tijdje duurde voor ze de taktiek doorhadden. maar op den duur slaagde iedereen erin. ze kregen er ook nog een tweede opdracht bij en die was : kleef alle voorwerpen bij de juiste kleur, bv een wortel kleef je bij oranje, aardbei kleef je bij rood,.... en bij juf Eline hebben ze kleuren gemengd door neuzeneuze te doen met elkaar en natuurlijk vonden ze dat de MAX. Het is een thema die hun sterk interesseert en waar je heel veel mee kan doen, het blijft hen boeien en van kleuren mengen krijgen ze maar niet genoeg.





































 


 
jarige Lowie22.02.2016
r was er één jarig hoera, hoera en dat was onze Lowie. we hebben dat natuurlijk uitgebreid gevierd en, we zouden het zeker niet vergeten zijn want Lowie zou het ons wel helpen onthouden hebben. hij vertelde honderduit en was superfier dat hij jarig was. nadat we samen gezongen en zotjes gedaan hebben was het tijd op te schilderen. de opdracht was : schilder de potloden in de juiste kleur. er waren verschillende gradaties, sommige kregen er 6 andere 9 en nog andere 12, bij de 12 moesten ze bv onderscheid maken tussen licht-en donkergroen/blauw. toen iedereen klaar was met schilderen zijn we beginnen met uitgebreid te aperitieven en ik moet zeggen, ze hebben ervan genoten, de mondjes stonden niet stil en het was nu eens niet om te babbelen maar om te knabbelen. ze vonden de gekleurde prikkers waarmee ze hun brochettekes mochten maken keicool en wilden ze dus ook zo veel mogelijk gebruiken. toen alles op was zijn ze in den drank gevlogen en amaai, ze kunnen er wat van, hun keeltjes zijn zeker goed gesmeerd geweest.


































 
De groene dag19.02.2016
vandaag was het de laatste keer dat onze klas omgetoverd werd in één kleur. we waren precies de krokodillen of kikkerklas. vanaf volgende week zijn het alle kleuren door elkaar en gaan we vooral ook op ontdekkingstocht door kleuren te mengen. onze laatste auto hebben we versierd met de knikkertechniek. ze kregen elk 3 potten verf met knikkers erin en ze moesten de knikkers eruit halen met een lepel en in hun doos leggen. als alle knikkers in de doos lagen mochten ze overgaan tot het laten rollen van de knikkers in de doos. bij sommigen vlogen de knikkers in het rond, zo enthousiast waren ze. veel foto's zijn een beetje troebel want het fototoestel had het een beetje moeilijk om die bewegende beelden te trekken. maar, het zijn dan vooral sfeerbeelden, zullen we maar zeggen.
















 



 
de blauwe dag en onze JARIGE MICHELLE18.02.2016
Bvandaag stond alles in het teken van blauw en het was mooi om te zien want onze klas kleurde helemaal blauw maar nog veel meer stond onze klas in het teken van de jarige Michelle, eerst hebben we gezongen, kwam de zotte ballon langspiepen, werden er kaarsjes uitgeblazen en een pakje opengedaan. Michelle straalde heel de dag door en vertelde honderuit. ze had de dag van haar leven. ze was ook heel trots met haar grote zak met alle ingrediënten erin, iedereen zag het voluit zitten om câke te maken en hij was nog vlugger op, ze vonden de câkejes HEERLIJK. om de auto van ons kleurenspel te versieren hebben we met auto's (hahaha!) door de blauwe verf gereden en daarna ermee over ons blad gereden, we moesten de meesten  halt toe roepen of ze waren vanavond nog bezig, ze konder er maar niet genoeg van krijgen.



























 
de gele dag16.02.2016
vandaag kleurde onze klas helemaal geel en het was tof om te zien dat iedereen iets meehad of aanhad in de juiste kleur. we hebben terug een onderdeel van ons spelletje gemaakt en nu moesten we niet stempelen maar snippers knippen en deze opkleven. dat was niet altijd evident hoor want die handen doen soms rare manoeuvers hoor. soms moeten de juffen ook wel eens goed oppassen ze missen een paar vingers tegen het einde van de dag. ook de nevengroepen staan iedere keer in het teken van de kleuren, ze worden er deze 14 dagen dus volledig in ondergedompeld. de ene werkt in uiterste concentratie en de ander babbelt ondertussen de oren van je hoofd en vergeet zo nu en dan wel eens waarmee ze eigenlijk bezig zijn.




















 
de rode dag15.02.2016
we zijn gestart met onze 14-daagse rond de kleuren en vandaag stond rood centraal. het was heel leuk om te zien dat iedereen iets aan had dat rood was. de kids zelf vonden het ook heel cool om te vertellen. we hadden ook 2 nieuwe vriendjes in onze klas nl Marie en Gabriel en ze waren het precies direct gewoon, ze draaiden mee in de klas of ze het al een hele tijd gewoon waren. gedurende deze week maken we een eigen kleurenspelletje en zoals je al kon vermoeden hebben we vandaag een onderdeel in het rood gestempeld. ook sorteren kwam heel veel aan bod.






























   
   



 
knorre knorre knor29.01.2016
we zijn ons volop aan het onderdompelen in het verhaal van de 3 biggetjes en soms zou je denken dat we in het verhaal zelf zitten, zo erg leven ze zich in. amaai als ze zichzelf omtoveren in biggetjes en de wolf, ambiance verzekerd. vandaag kregen ze als opdracht : schilderen van een varken. volgende week schilderen we er dan de wolken en het gras rond, zo komt ons varkentje nog beter uit. moet zeggen, er zitten hele toffe resultaten tussen, ze waren dan ook heel enthousiast om er één te schilderen, het thema spreekt hun blijkbaar heel erg aan. ze kregen vandaag ook wel nog een moeilijke opdracht voorgeschoteld want ze moesten, de juiste varkens, het juiste instrument en de juiste schaduw bij het juiste huis kleven en dat was verdorie niet van de poes. gelukkig was het bord in onze kring een handig hulpmiddel dat ze zoveel als ze wilden mochten gaan raadplegen en er waren erbij die daar gretig gebruik van maakten. voor de jongste peuters hielp ik wel en dit ook met het verhaal erbij, soms maakte ik er een echte LUISTER-taalactiviteit van...
















 
De drie biggetjes25.01.2016
het startschot voor ons project is gegeven en vandaag zijn we vooral bezig geweest aan het knutselen van ons hoofddeksel, je kan al raden dat we niet veel prijs zullen geven. Het is een feit, we hebben er veel werk aan want er zijn veel verschillende tecnieken aan gekoppeld, maar we zijn dan ook "ape"trots, zou misschien beter "varkens"trots zijn, maar dat klinkt dan voor geen meter.we hebben ook kennis gemaakt met verschillende spelletjes (twee zelfgemaakte door de juf en 2 meegebrachte van Simon en Esmée) en morgennamiddag en de volgende namiddagen gaan we die spelletjes eens spelen want iedereen wil er wel eens mee gespeeld hebben. morgen beginnen de juffen met het verhaal te spelen voor de kinderen en ze kijken er in elk geval al heel erg naar uit. we hebben vandaag ook geleerd dat de varkens graag in de modder spelen en daarom hebben we nu ook een tijdelijke aarde(modder)bak in onze klas. wat een varken niet lijden kan hé!!!















 
jarige Myrthe21.01.2016
Myrthe is vandaag 3 jaar en natuurlijk hebben we ook dat gevierd, ze hoorden denk ik in heel Beveren-Leie dat wij aan het zingen waren, zo enthousiast waren ze. Het traktaat van Myrthe was een schot in de roos, ze vonden het superleuk dat ze eerst brochetten mochten maken om ze daarna op te peuzelen, in een mum van tijd was alles op en konden we zingen : OP OP ALLES IS OP. Myrthe was de hele dag heel trots en haar kroon ging enkel maar van haar hoofd om naar buiten te gaan, en als ze terug in de klas was deed ze ze direct zelf terug  aan.  iedereen mocht zien en horen dat ze jarig was en gelijk heeft ze.


















 
jarige Luca18.01.2016
vandaag hebben we gevierd dat Luca 4 jaar geworden is. we hebben gezongen uit volle borst, de zotte ballon opgeblazen en een vuurwerk gemaakt. een kado kon natuurlijk niet ontbreken en Luca was supercontent met zijn dino's. moest hij gekund hebben, hij liep er een hele dag mee rond. mama en papa hadden ook de ingredienten meegegeven voor een lekkere appeltaart en de kids hebben heel veel zelf gedaan : nl bloem en suiker bij de olie doen en iedereen mocht eens mixen. op het einde mocht iedereen appelschijfjes op de taart leggen....dan ging alles de oven in en.......wat ruikte het heerlijk in onze klas. het water kwam ons al in de mond......en..........we vonden ze super lekker!!!!!!!!!!!!natuurlijk hebben we niet alleen gegeten we hebben ook veel gewerkt nl een schaduwenspel met allerlei zaken van de dokter en op een grote plaat moesten we van alles terug vinden....bij de plasticine-tafel moesten we pilletjes maken voor in onze grote pot en moesten we Jules stekker-haartjes geven....tof hoor!!!!





 











 

   
   
   


 
doktersvoorschriftjes maken15.01.2016
vandaag waren ze nu allemaal zelf de dokter en moesten ze ervoor zorgen dat hun patient de juiste medicatie kreeg voorgeschreven. hoe moesten ze dit aan boord leggen ? ze kregen elk een voorschrift, ze moesten met de kleurendobbelsteen gooien en per worp een bolletje in dezelfde kleur kleuren, was dit klaar dan moesten ze op ieder bolletje het juiste m&m'ke leggen, daarna moesten ze alles in het zakje stoppen en klaar was kees. ze vonden dit heel tof om te doen. we hebben ook nog schrijfdans gedaan, ze kregen een Jules zonder haar en deze wou nu eens heel graag krulletjes, iedere keer als ze muziek hoorden mochten ze krullen op zijn hoofd tekenen en dit op allerhande klassieke muziek zowel heftige als rustige. ze zeiden allemaal : dat was nu toch wel eens heel tof hé!!!!

























 











 
spuiten12.01.2016
gisteren hebben we spuiten gekleefd van klein naar groot en vandaag mochten we experimenteren met verf en spuiten. hoho, wat was dat moeilijk want je spuit moet steeds in de verf blijven zitten, je mag maar trekken aan de spuit als ze al in de verf zit, de ene vulde de ene spuit na de andere met groot gemak en de anderen maakten er in het begin toch wel een knoeiboeltje van. het resultaat is wat vlekken op een blad maar het was nu eens de techniek en het plezier die primeerden en dit zijn toch ook wel 2 belangrijke zaken. gelukkig hadden we ook een schort aan want de verf vloog soms wel eens in het rond ipv op hun blad. de kids vonden het heel leuk en hebben toch een nieuwe techniek onder de knie. daarnaast kregen we ook een dokter die verdeeld was in allemaal hokjes en wij moesten in ieder hokje een vierkantje kleven en op het einde kregen we een hoofd om op het rondje te hangen. amaai, dat was toch wel veel werk hoor en morgen werken we deze dan verder af want onze dokter kan momenteel nog niet zien, horen, proeven,...zielig hé en hij mist natuurlijk ook zijn stetoscoop nog.
 
































 
jules is ziek11.01.2016
oei, oei, oei, onze Jules is ziek en dokter Ann is op bezoek moeten komen. gelukkig heeft de dokter siroop voorgeschreven die we moesten halen in de speel apotheek maar toen we deze aan Jules wilden geven was hij toch wel een beetje stout want hij stak zijn tong uit en spuwde alles uit, tot groot jolijt van de kids alhoewel Timo vond dat heel triestig en begon te wenen maar toen we daarna zeiden dat het alleen maar Jules was die zotjes deed kon hij terug lachen. we hebben ook een dokterskabinet geopend in onze klas en in de namiddag mochten ze spelen met water, spuiten en dokterspotjes. we hebben ook spuiten mogen kleven van klein naar groot en Nelly haar strepen waren verdwenen van haar warme trui en ze was bang dat ze zonder die strepen ziek zou worden dus hebben wij er allemaal zelf opgeschilderd. Nelly vertelde dat ze heel tevreden was.

 
 
   
 
 
 
 
 

















 
mijn voeten05.01.2016
vandaag werden de voeten in de kijker gezet en ze moesten heel erg kijken dat we een hele tijd op onze blote voeten mochten rondlopen, ze vonden dat wel eens leuk. er werd hen ook gevraagd wat ze allemaal kunnen doen met hun voeten en ik moet zeggen ze kwamen met hele originele opdrachten en dat was super aangenaam en ze deden mij soms wel eens verbaasd staan van hun vindingrijkheid. iedereen moest ook een voelweg afleggen met de voeten en het grappige was dat ze allemaal bleven stilstaan bij dezelfde bakken nl met havermout en schapewol, de meesten durfden er eerst zelfs helemaal niet doorstappen maar als ik het dan samen met hen deed durfden ze wel. Marie-Lou vond het zo leuk dat ze zelfs een half uur aan één stuk de voelweg bleef afleggen en iedere keer als ze bij dezelfde ronde kwam begon ze te schaterlachen, grappig en leuk om te zien. de foto's die hierbij horen vind je terug onder foto's. veel kijkplezier. de kids vonden het in elk geval een hele leuke ervaring en wij weten nu ook wie er heel veel kriebels heeft aan zijn voeten en Timo spande toch wel de kroon. hij kon niet blijven staan van het lachen. op het einde van de activiteit moest iedereen ook proberen om zelf zijn kousen en schoenen aan te trekken, bij de ene lukte dit super en de ander zei direct: ik kan dat niet en dan kwam de leuze : van proberen kwam je leren toch wel heel veel naar voor en...er waren er velen bij die oprecht verwonderd waren van zichzelf want het lukte en dat verdiende natuurlijk een high five.
 
Mijn lichaam04.01.2016
eerst wil ik iedereen een heel gelukkig nieuwjaar wensen
we zijn het nieuwe jaar gestart met een heel leuk thema nl ons lichaam. maar eerst en vooral willen we Marie-Lou en Timo van harte welkom heten in onze klas. bij het afscheid hadden ze het een beetje moeilijk maar ze hadden alletwee heel vlug hun draai gevonden en we hopen dat ze graag naar hun klas blijven komen. vandaag stonden onze handen centraal en hebben we eens gekeken wat we er allemaal konden mee doen en weet je wat, we kwamen tot de ontdekking dat we er heel veel mee kunnen doen. heel veel activiteiten stonden dan ook in het teken van onze handen : handen afdrukken, met een lepel knikkers in flesje stoppen, knikkers doen rollen in een doos met hindernissen, dopjes die in het water zitten met stokjes of een dokterstang eruit halen, wel, het waren allemaal geen gemakkelijke dingen en helemaal op het einde mochten we met onze handen onszelf schilderen. natuurlijk konden een verhaal en heel veel vingerspelletjes niet ontbreken. je ziet het, we zijn er weer direct helemaal ingevlogen. en, morgen zijn onze voeten aan de beurt.



























 
jarige Simon18.12.2015
op de laatste klasdag van 2015 zijn we er nog eens stevig ingevlogen en dit met de verjaardag van Simon, hij was heel trots en zag het helemaal zitten, alhoewel hij in het begin toch wel een beetje overdonderd was. nadat we gezongen en gedanst hadden hebben we samen chocolademousse gemaakt. zo nu en dan maakten we er wel een beetje een zotte boel van en ook het eiwit was in het begin wel een beetje zotjes maar dat vonden wij juist fantastisch. we hebben er lekker van gesmikkeld....dank je wel Simon





















 



 
rustig onthaal17.12.2015
vandaag hadden we terug hulp van juf Eline (juf Eline had één derde van de klas mee in de vlinderklas,  samen met één derde van juf Trui haar klas) en zo hadden we eens volop tijd om rustig te luisteren naar elkaar in de kring. er werd héél wat verteld en bij de gezellige kerstlichtjes kwam iedereen precies tot rust en was het een hele leuke sfeer en iedereen luisterde naar elkaar en er gebeurden ook heel wat toffe interacties. sommigen keken toch wel hééééééél erg serieus hoor op de foto, er werden precies hele serieuse en diepgaande gesprekken gehouden. in de namiddag kwamen de nieuwe peuters die starten na nieuwjaar en de krokusvakantie op bezoek en die speelden vlotjes met iedereen mee.










 



we heten ze van harte welkom in onze klas en we kijken er in elk geval naar uit om samen met hen te werken en te spelen!!!

 
kerstperiode14.12.2015
we zijn deze week gestart met enkele denkoefeningen rond het thema kerstmis, de ene opdracht was een schimmenspel, het andere waren 3 figuren die ze aan elkaar moesten puzzelen en de laatste opdracht was het versieren van hun eigen geschilderde kerstboom. we zijn ook volop aan het oefenen om onze nieuwjaarsbrief op te zeggen, best spannend hoor. er waren er ook een aantal die nog altijd in de ban waren van het spitten van kettingen voor in de kerstboom. het leuke vinden ze vooral dat ze ze er zelf mogen in hangen, gelukkig ben ik daar om ze in de lucht te steken zodat de boom overal versierd wordt. ze zijn zelf hééééééél fier met hun zelfversierde boom.








































 
vervolg m&m spelletje11.12.2015
deze voormiddag zijn we gaan zwemmen in de treffer en het was super leuk, foto's zullen jammer genoeg ontbreken want we hadden het fototoestel laten liggen op de autobus. spijtig!!!
gisteren waren we begonnen met het m&m kleurenkerstboom spel en de kids die nog niet aan de beurt geweest waren vroegen of ze het vandaag ook mochten spelen dus tijdens het vrij spel hebben zij ook het spelletje mogen spelen. de 2 laatste gekleurde kerstbomen waren ook klaar en Myrthe en Lea mochten deze helemaal nat maken met de spuit en dat vonden ze wel grappig. volgende week vliegen we er terug in want we hebben nog heel veel in petto.
 
















 
christmas time....10.12.2015
we zijn in deze sfeervolle periode volop bezig om ons eindejaarswerkje en onze nieuwjaarsbrief af te krijgen en hohoho, we hebben er wel veel werk aan gehad hoor. maar wij zijn nu klaar en nu kan de juf er eens goed invliegen. daar we met alles klaar zijn kunnen we nu volop andere activiteiten rond het thema kerstmis doen. onze boom ziet er nog altijd een beetje kaal uit maar zo nu en dan is er weer iemand klaar met spitten en mag hij zijn werkje in de boom hangen en hopelijk wordt hij zo héél mooi, al vrees ik dat we volgende week nog andere middelen zullen moeten inzetten, ook ons raam begint stilaan kleur te krijgen. we kregen van de juf ook een blad met bollen en stippen en wij moesten alle bollen met elkaar verbinden door de stippen te volgen en zo kregen we een kerstboom die we daarna mochten inschilderen. volgende week mogen we hem dan zelf versieren, wie thuis kleine "prutskes" liggen heeft die de kids zelf kunnen opkleven op hun zelf geschilderde kerstboom mag dit zeker meegeven want hoe meer "kitch" en "blinkie" ze kunnen gebruiken, hoe liever ze het hebben. in de namiddag speelden we al met een paar het m&m kerstboomgezelschapsspel en dat vonden we super, eerst moesten we alle m&m's sorteren per kleur (zo speelden we ook spelenderwijs met de begrippen veel, weinig, het meest, het minst, evenveel,... en konden we ook tellen) en daarna gooiden we met de kleurendobbelsteen. je kan het al raden, we vertelden welke kleur we gegooid hadden en dan mochten we de juiste m&m in onze kerstboom hangen. we verlangden wel tot we er ook mochten van eten want zeg nu zelf de verleiding om al dat lekkers op te eten was toch wel groot hoor !






































 
 
sfeer en gezelligheid07.12.2015
morgen vertelde iedereen dolenthousiast over het bezoek van sinterklaas bij hen thuis en wat hij allemaal gebracht heeft en voor velen waren de snoepjes en chocolade toch wel héééél erg belangrijk want het was het eerste dat ze vertelden. en als ik dan vroeg, heeft hij ook speelgoed gebracht, vertelden ze verder. we zaten de laatste 14 dagen op een echte rollercoaster van gevoelens en nu komen we in rustiger sferen terecht : nl rustig genieten bij alle lichtjes en de kerstboom. alle activiteiten staan nu in het teken van kerstmis, onze nieuwjaarsbrief, licht en donker, ook onze nevengroepen staan in het teken van kerstmis nl zorgen voor raamversiering, verschillende soorten activiteiten zoals puzzels ivm kerstmis, juiste ballen nemen met pincet en in het juiste gat steken, de juiste kleuren ballen in de kerstboom leggen, versiering maken met chenilledraad, knopen en pareltjes, een ontdekbak rond kerstmis en lichtjes, kerstboom versieren met plasticineballetjes, petanque met kerstappels en de kerstman, het gezellig versieren van onze klas met lichtjes....eens stil staan hoe we zelf een lichtje kunnen zijn voor elkaar en onze mama en papa.... nog niet alles kwam natuurlijk vandaag aan bod want we zouden anders teveel overdonderd geweest zijn maar iedere dag krijgen we iets anders voorgeschoteld en dat houdt het spannend!!!


















 
nog n keer slapen...03.12.2015
nog één keer slapen en het is zover, sint en zwarte piet komen op bezoek. spanning alom. hopelijk zullen ze allemaal goed slapen en zoetjes dromen. vandaag kregen we als opdracht om alles bij de juiste persoon of dier te leggen. er waren nl 3 kolommen, één met zwarte piet, één met sinterklaas en één met slecht weer vandaag. eerst oefenden we in de klas met concreet materiaal en daarna mochten we het allemaal alleen doen op papier. er waren er ook nog die de kleuropdracht moesten maken want ah ja, onze klas moet toch mooi versierd zijn tegen dat sint en piet morgen komen.















 
in de ban van sinterklaas30.11.2015
we zijn nog altijd volop in de ban van sinterklaas. daarjuist hebben we ons schoentje gezet met allerlei lekkers voor sinterklaas, zwarte piet en slecht weer vandaag en we kijken nu vol verwachting uit of hij deze nacht is langs geweest. spannend hé ! we hebben vandaag ook allemaal een zwarte piet geschilderd, de ene deed dit vlotjes alleen en de ander had sterke begeleiding nodig maar ze waren op het einde allemaal heel erg trots op hun eigen zwarte piet en waren heel enthousiast om hun zwarte piet aan de anderen te tonen. we hebben ook nog de juiste weg moeten volgen want we moesten ervoor zorgen dat sinterklaas, zwarte piet en slecht weer allemaal op hun juiste bestemming toekwamen. we tellen ook af tot sint en piet komen, we weten ondertussen dat ze op de blauwe dag komen en voor ons kan het niet vlug genoeg gaan.



















 
sinterklaas en zwarte piet26.11.2015
vandaag hadden we groot bezoek in onze klas en weet je wie dat was : sinterklaas en zwarte piet zijn verschillende keren bij ons op bezoek geweest. we laten jullie genieten en hopelijk herkennen jullie eigen (b)engeltjes










 
thema sint en zwarte piet23.11.2015
we zijn vandaag begonnen aan het superleuke thema : sinterklaas en zwarte piet. het zit boordevol gevoelens zowel angst, blijheid, verdriet.... zullen deze periode veel aan bod komen maar bovenal kijken ze vol spanning uit naar zijn komst. alle activiteiten in onze klas draaien dus nu rond dit thema : een ontdekbak met buizen, potjes en picknicken (oh wat is dat verleiderlijk om er van te smullen); voorwerpen die met sinterklaas te maken hebben vissen; juiste pakjes dmv wasknijpers op de juiste zak steken (en amaai het is niet gemakkelijk hoor, je moet wel SUPER goed kijken); gooien met een dobbelsteen, evenveel zwarte pietjes nemen en deze dan nog eens sorteren in de juiste schoorsteen; boot maken met grote blokken; en vrij knutselen in de tekenhoek, met als resultaat : zelfgemaakte pietenmutsen...



















 
eiwit19.11.2015
de juf had in de kring een machine neergezet en we waren er allemaal vast van overtuigd dat het een strijkijzer was maar dan haalde ze opeens suiker, verf, lijm en eieren uit de koelkast. ze splitste alle eieren en in het eiwit deed ze suiker, lijm en verf en dan haalde ze die machine boven, ze stak ze  in het stopcontact en de kloppers stak ze in het mengsels en groot was onze verbazing toen we merkten dat die pot opeens helemaal vol was. ondertussen weten we nu ook dat het geen strijkijzer maar een mixer is. Nelis vond dat juf Ann toch wel een beetje een zotte doos was want wie schildert er nu met eieren en dan nog met je handen. we hebben ook een blad geschilderd (en dit met dikke, dunne,...borstels en ook met stempelstaafjes) waarop juf allemaal kleefband had aangebracht en nu moeten we wachten tot morgen wat het resultaat daarvan zal zijn. we zijn allen in blijde verwachting






























 

 
knikkers18.11.2015
n de klas stond een blauwe schelp helemaal bekleed met plastiek en daarin zaten knikkers van verschillende groottes. de juf legde er een blad in en deed er wat propjes verf op. wat was nu de    bedoeling : wel wij mochten de knikkers doen rollen, maar zoals je al kan raden was die schelp voor één iemand alleen veel te groot en daarom mochten we per 3 of 4 de knikkers doen rollen. de opdracht was dat ze overal moesten rollen maar dat ze er niet mochten uitvallen. we moesten dus goed nadenken en ervoor zorgen dat de ene hoger moest heffen dan de ander, maar dan ook weer niet al te hoog. de boodschap  was : goed samenwerken. we vonden het wel heel tof om te doen.
 














 
VLIEGENMEPPERS17.11.2015
vandaag had juf Ann toch wel een heel raar idee hoor, we moesten ons blad schilderen vliegenmeppers, jawel, je hebt dat heel goed gehoord : vliegenmeppers. we dopten deze in de verf en daarna mochten we ermee slaan op ons blad. het was een geklop en "gespetter" van jewelst maar, we vonden het de max. er waren er velen bij die maar niet van ophouden wisten en die er lustig op los sloegen. na de speeltijd kregen we lijm, zand en verf en we moesten deze zelf samen mengen en daarmee een beer schilderen, deze komt dan op ons vliegenmeppersblad. in de zandbak kwam er ook kunst aan te pas want zonder dat we het wisten ontdekten we dat er water in de zandbak stond. de ene maakte lekkere heksensoep, nog een ander maakte sjieke bouwwerken. er was een heel grote bedrijvigheid in de zandbak en de meesten vonden het jammer toen we moesten opruimen. dat smaakte naar meer !!!! We zijn al  benieuwd om te horen wat de juf morgen voor ons in petto heeft.















 
KUNST16.11.2015
we zijn vandaag gestart met ons in te leven in echte kunstenaars en dat vinden we super leuk, we mogen van alles ontdekken en nu is het zeker zo dat het plezier, de verwondering en het genieten boven het resultaat staat, wat niet wil zeggen dat de werkjes toch ook wel heel tof geworden zijn. vandaag hebben we ons eigen beeld gemaakt met klei en we mochten ook nog schilderen met het schilderspallet. we mochten met een lepel verschillende hoopjes verf op een pallet leggen, dit moesten we dan omdraaien en daarmee wrijven over een blad. in de namiddag mochten we dan vrij knippen en tekenen en de juf heeft er ook voor gezorgd dat we een raamschilderij kunnen maken. tof hoor!

 








































   
     
     
     


 
alles in het thema : koken10.11.2015
vandaag hebben we terug allemaal activiteiten gedaan in ons superleuke thema : we mochten schilderen met een slazwierder, onze eigen penneketting spitten, onze fijne motoriek en oog-handcoördinatie testen terwijl we spaghettistokken in de gaatjes van een vergiet mochten stoppen, eten maken met plasticine, torens proberen te maken met borden en bekers....kortom te veel om op te noemen. de bijhorende foto's vind je terug onder foto's. we kijken er nu in elk geval naar uit dat we mogen gaan winkelen....spannend hé!!!
 
mijn restaurant09.11.2015
eerst en vooral willen we Adam en Femke heel hartelijk welkom heten in onze klas en we hopen dat ze zich vlug thuis voelen en dat ze het leuk vinden om met ons te werken en te spelen.
we zijn gestart met ons thema : mijn restaurant, eerst hebben we eens bekeken en besproken wat we op vrijdag nu allemaal gaan klaarmaken en waar we al die ingrediënten nu gaan kopen. daarna was het tijd om wat te werken want iedereen maakt zijn eigen koksmuts, iedereen kreeg een kleurenpatroon en het was de bedoeling dat ze deze volgden op hun eigen strook, dat was niet gemakkelijk en niet iedereen had dit onder de knie maar dat was géén ramp want van proberen kan je leren en al doende zal met het ook wel leren. alle andere activiteiten stonden in het thema van koken, nl de tafel leren zetten, torens bouwen met borden en bekers, koken in de zand- en watertafel, spitten met gekleurde pennes,... en nog zoveel meer, niet iedereen heeft al alles kunnen doen maar het thema is ook nog lang niet ten einde. in de loop van de week krijgt iedereen de kans en morgen komen er weer een paar nieuwe dingen bij.





























































 
kleurenpracht20.10.2015
als we nu allen naar buiten kijken zien we ongelooflijk mooie kleuren. we hebben er samen naar gekeken en daarna kregen we allen een wit blad en dat moesten we omtoveren tot een herfsttafereel. juf Ann mocht niets meer zien van het witte blad. we kregen 4 kleuren en daarin moesten we onze vuist dompelen en daarna stempelen met onze vuist op het blad. terwijl we daar aan bezig waren kregen andere kleuters een blad vol schaduwen van kabouters en ze moesten de juiste kabouter bij de juiste schaduw brengen. in de namiddag hebben we ook nog een herfstblad versierd met de knikkertechniek maar we deden het ditmaal niet met knikkers maar met onze zelf opgeraapte kastanjes. de opdracht was, laat ze maar rollen maar zorg ervoor dat ze niet uit de doos rollen. hohoho, gemakkelijker gezegd dan gedaan, gelukkig dat er geen aarde is in onze klas of er zouden heel veel kastanjebomen groeien in onze klas. ook naar een verhaaltje luisteren en dansen kwamen vandaag aan de beurt. we vinden het een heel leuk thema en vinden het super dat we zo veel verschillende dingen kunnen uitproberen.









































 
 


 
de kaboutertjes en de herfst19.10.2015
we zijn nog altijd bezig met de herfst en hebben al terug heel wat leuke activiteiten gedaan. we hebben leren tellen tot 4 en moesten evenveel kabouters bij de paddenstoel kleven als er stippen op stonden. we leerden scheuren, kijken hoe de blaadjes naar beneden dwarrelden, ondertussen keken we hoeveel er in of naast de hoepel vielen, waar lagen er het meest... en maakten zelf zandverf om een egel te schilderen. ook een spelletje met de blaadjes, kleurendobbelsteen, blaadjesdobbelsteen en gewone dobbelsteen kwam aan de beurt. wie er klaar voor was mocht de 3 dobbelstenen samen gebruiken en wie dat nog een beetje moeilijk vond mocht kiezen tussen 1 of 2 dobbelstenen.


























































   


 
herfst15.10.2015
we zijn in onze klas nog altijd ondergedompeld in het herfstgebeuren en het weer zorgt er wel voor dat het herfstachtig aanvoelt. we hebben geleerd hoe we een spinnenweb kunnen weven (en amaai met 2 handen werken dat is toch nog niet zo gemakkelijk, toen juf dat voortoonde dachten we allen : zo simpel als maar kan, maar amaai toen we het zelf moesten doen krabden we nu en dan toch wel eens in onze haren zulle!), hoe je een egeltje kan kleien (en het prikt echt super hard hoor!!!), we leerden met pipetten werken en hoho dat is niet evident want die verf wilde wel niet altijd in onze pipet komen en dan werden wij een beetje ongedurig maar de juf bleef steeds herhalen : van proberen kan je leren want soms zouden wij iets wel eens vlug opgeven, toen we alles gedruppeld hadden op ons blad vouwden we het dicht en moesten we heel hard wrijven en de verwondering en trots die ze voelden voor hun werkje was subliem.













































 
kabouters en herfst13.10.2015
gisteren zijn we met alle kleuters naar het bos gegaan en daar hebben we kabouters gezocht die ons allerlei opdrachten lieten doen, we hebben natuurlijk ook heel veel noten, kastanjes,...en bladeren verzameld en eenmaal in de klas kregen we de opdracht om alles te sorteren, ho ho dat was toch wel een heel werk. we hebben ook echte kabouters gezien en zouden het heel leuk vinden om zelf ook eens kabouter te spelen en daarom maken we een "zot" kaboutermasker waarmee we iedere keer als we zin hebben om kabouter te spelen ons kunnen transformeren. we hebben ook nog een moeilijke opdracht tot een goed einde gebracht : we kregen 10 puzzelstukjes waarmee we 5 verschillende blaadjes moesten puzzelen en dat was toch wel moeilijk want er waren stukjes die héél sterk op elkaar geleken. de kids die niet aan het werken waren kregen als opdracht bij de plasticine : maak de poten van de spin, de huisjes van de slak en de blaadjes van de bomen. aan een andere tafel lagen spinnen met verschillende kleuren en per bolletje moesten ze de juiste wasspeld erop steken, er lagen ook egels waar ze ofwel vrij mochten spelden opsteken ofwel stonden er bolletjes op en moesten ze er evenveel opsteken. in de zandbak liggen ook kastanjes en eikels en noten zodat we echte "bos"taarten kunnen maken. lekker hoor !!!!
















































 
warme appeltaart met ijs08.10.2015
vandaag gebeurde er iets heel raars in onze klas, opeens hoorden we een grappig zot meneertje roepen en we wisten niet van waar het kwam en opeens ontdekten we dat het van op de werktafel kwam. er zat daar een meneertje met een appel in zijn buik en die wou dat wij een lekkere appeltaart maakten van zijn appel. hij had al het materiaal en de ingrediënten mee gebracht en ook een foto-kookboek zodat we wisten hoe we er aan moesten beginnen. het was helemaal niet moeilijk want Jules had stiekem met het meneertje ook al eens zo'n taart gebakken en van elke stap foto's gemaakt, dat is nogal een kapoen hé die Jules van ons. dus zijn wij er dan ook maar ingevlogen en om 15u konden wij dan genieten van een stukje warme appeltaart met een bolletje ijs en dat was MMMMMMMMMMMM heel lekker






























 
jarige Esme07.10.2015
Esmée is vandaag 3 jaar geworden en dat hebben we natuurlijk gevierd. de kids zagen het allemaal goed zitten en zaten in volle ambiance. het feit dat ze wisten dat er nog een ijsje volgde maakte de pret nog groter. de kleren hebben wel afgezien en de kids waren blij dat de mama's een wasmachine hebben want anders zou het niet goed gekomen zijn. ik denk dat er veel zullen geweest zijn die niet veel meer gegeten hebben 's middags want de ijs minderde zienderogen.














 







 
schaduwenspel02.10.2015
rupsje nooit genoeg eet super graag fruit en dat hebben wij allen samen ook eens nagespeeld en op het einde mochten we sierlijk door de klas vliegen als een mooie vlinder. daarna bracht de juf een blad met allemaal schaduwen van fruit in de kring en wij moesten al het fruit bij de juiste schaduw leggen maar er zaten er een paar in die toch wel héél goed op elkaar leken en dus moesten wij super goed kijken. in de klas was er ook een verteltafel met voorwerpen rond rupsje nooit genoeg zodat ze dit zelf konden naspelen en vertellen, daarnaast was er ook nog een tafel met rupsenstokjes en daarbij horende spitpatronen, het was de bedoeling dat ze dezelfde rups maakten als op hun kaartje (volgende week zullen we er wel eens een paar moeilijker instoppen zodat er voor iedereen een goeie uitdaging zal zijn. om de voormiddag af te sluiten en tot rust te komen zijn we in de massagetrein gestapt en op hele rustige muziek kregen wij massage-opdrachten die we moesten uitvoeren op de rug van die voor ons en wonder boven wonder deed iedereen hier aan mee en ze kwamen allemaal tot rust en het was héééééééél stil in onze klas. heerlijk....



































     








 
rupsje nooit genoeg vorm geven29.09.2015
gisteren hebben we het witte doek beschilderd met onze handen en vandaag mochten we er vorm aan geven. de juf had alle stukken stof dichtgemaakt en zo kregen we een lange groene zak. hoe gaan we daar nu een rups van maken, dachten we allemaal. maar de juf die wist het wel, ze legde allemaal kranten op de tafel en daar moesten wij dan proppen van maken die we daarna in onze groene zak moesten stoppen en zo creeërden wij een rups, die de juf dan natuurlijk nog voor ons heeft afgewerkt. maar oei oei, die proppen maken, dat was niet van de poes. sommigen dachten slim te zijn door veel blz samen te nemen maar kwamen tot de vaststelling dat ze daar geen proppen van konden maken want dat het veel te dik en hard was, nog een andere dachten bv ik neem grote proppen ipv kleine maar die kwamen dan tot de ontdekking dat die proppen niet in hun groene zak konden en ze ze dus kleiner moesten maken, . sommigen dachten ook dat ze al klaar waren als ze er 2 proppen ingestopt hadden, maar die kwamen van een koude kermis thuis en werden terug werken gestuurd. het was mooi om te zien hoe ze zo nu aan dan aan het zwoegen waren, sommigen wilden het opgeven maar dan kregen ze te horen : van proberen kan je leren...en gelukkig heeft iedereen doorgezet en hebben ze nu allemaal een "sjieke" rups. toen we hiermee klaar waren kregen we nog een blad met 8 poten erop, de ene kant moesten we kleuren en de andere kant hebben we versierd met de knikkertechniek. we kregen twee potjes met verf en daarin zaten onze knikkers, we moesten ze er zelf uithalen met een lepel en in onze doos stoppen, eenmaal alle knikkers in de doos zaten mochten we ze doen rollen. er zijn er veel over de grond gerold want zo nu en dan liep de oog-handcoördinatie een beetje in de soep.






































 
 

 
rupsje nooit genoeg28.09.2015
vandaag hebben we iets heel leuks gedaan, we zijn nl naar de boomgaard geweest en daar mogen we zelf appels, peren, noten, kiwi's, druiven... trekken en proeven en dat vonden wij super. maar nu was er wel iets heel speciaals want toen we onze twee Jules vonden die verstopt zaten in de boom fluisterden zij in onze oren dat ze pijn hadden in hun buik omdat ze teveel bomenlimonade gedronken hadden. en geloof het of niet wij hebben allemaal bomenlimonade gedronken uit boomstambekers (echt waar, het was de max). de foto's van de boomgaard staan onder foto's. terug thuis hebben we alles gesorteerd per soort en natuurlijk ook nog eens geproefd van al dat lekkers. volgende week zullen we iets lekkers klaar maken met de appels. de juf heeft ook het verhaaltje rupsje nooit genoeg verteld en daarna vertelde de juf dat we allemaal een eigen rups zouden maken. we kregen allemaal een witte doek en daarop deed de juf gele en groene verf en wij moesten alles openwrijven en ervoor zorgen dat onze doek helemaal gekleurd was. er waren er bij die amper hun handen in de verf durfden stoppen en er waren er anderen die erop vlogen en die dat fantastisch vonden.















 

 
afsluiter knuffelweek25.09.2015
toen we vanmorgen onze deur open deden kwamen we tot de ontdekking dat de tent voor onze deuropening stond. we konden er niet onder, we konder er niet over, nee, we moesten er dwars doorheen en het was daar wel een beetje donker hoor, maar met juf Ann op kop durfden we het aan, eenmaal we er allemaal door waren, kwamen we tot de ontdekking dat al onze knuffels verdwenen waren, ze hadden zich nl allemaal verstopt voor ons en wij moesten ze gaan zoeken, dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. toen iedereen zijn eigen knuffel terug had en we naar een verhaaltje hadden geluisterd, kwamen daar opeens 2 beren met allemaal verschillende voorwerpen en wij moesten de juiste voorwerpen bij de juiste beer zetten. toen we daarmee klaar waren, kregen we allemaal een blad met diezelfde opdracht. de voormiddag hebben we afgesloten met een knuffelvoelspel, dit klinkt eenvoudig maar dat is het niet en de juf stelde dan ook nog allerlei vragen waar we moesten op antwoorden en nu en dan moesten we toch wel eens heel diep nadenken

































 
klein naar groot23.09.2015
vandaag stond alles in het teken van klein naar groot. eerst hebben we dit ingeoefend met "echte" beren en daarna met de papieren versie en toen iedereen dit onder de knie had mocht iedereen zijn berenrij voor zichzelf gaan leggen en opkleven. er zijn een aantal kinderen die ondertussen bij juf Eline een andere opdracht aan het uitvoeren waren en morgen krijgen zij dan de opdracht van klein naar groot nog voorgeschoteld. op de foto zou je denken, amaai die 2 witte beren, dat ziet er niet juist uit maar als ze naast elkaar liggen is de ene toch duidelijk groter dan de ander, de kleinere is gewoon een heel stuk dikker en zit een beetje anders.













 


 
de berendag22.09.2015
gisteren hebben we zelf de kop en de oren van een beer geschilderd, maar die beren waren nu wel nog triestig dat zij geen ogen en snoetje hadden en daar hebben de kids nu ook zelf voor gezorgd, ze hebben eerst de ogen moeten uitprikken en daarna moesten ze zelf een snoet tekenen naar voorbeeld. juf Ann heeft ze dan wel uitgeknipt want een vorm uitknippen is nog niet aan de orde voor ons. nadat we dat allemaal gemaakt hadden kregen we ook nog een andere opdracht : we kregen een blad met daarop de buik en de poten van een beer, wij moesten er de kop met de juiste stukken bovenop puzzelen en daarna kregen we de opdracht om de buik en poten van de beer in te schilderen met bruine zandverf. ik moet zeggen er zitten grappige beren tussen. bij juf Eline hebben we ook nog een werkje gedaan want wij moesten beren kleuren volgens een legende en morgen krijgen we dan de opdracht dat we de juiste beer in het juiste bed moeten stoppen zodat ze allemaal rustig kunnen gaan slapen. spelenderwijs hebben we vandaag ook de begrippen en onze lichaamsdelen ingeoefend en dit adhv het liedje : beertje is mijn lieveling. de kids zij iedere keer enthousiast om de opdrachten uit te voeren. tijdens het werken had ik vandaag ook allemaal dierenliedjes uit de oude doos opgelegd en het was grappig om hun onderlinge reacties te volgen : zeg, ken jij dat liedje, ik heb daar nog nooit van gehoord, raar hé, da ken ik ook niet, jij wel....en zo ging dat maar verder. ze hadden ik elk geval veel plezier en vonden het zotte en grappige liedjes. toen ik vertelde dat het muziek was van toen ik klein was, vonden ze dat toch wel hééééééél raar!!!














































 
 


 
de knuffelweek21.09.2015
vandaag had iedereen zijn knuffel mee en natuurlijk had iedereen heel veel te vertellen over zijn/haar knuffel, we moesten ze soms stil leggen of we waren nu nog altijd aan het luisteren. met onze knuffel oefenen we adhv het liedje : beertje is mijn lieveling, de verschillende ruimtelijke begrippen. we hebben dus al veel gezongen maar ook gewerkt want we hebben een schaduwenspel met verschillende beren gemaakt bij juf Hyacinta en bij juf Ann hebben we de kop van een beer geschilderd en daarna hebben we de rest van het blad in het blauw of groen geschilderd. zo maken we onze eigen poster voor in onze kamer. de één kon perfect zelf rond zijn beer schilderen maar anderen vroegen wat hulp en hebben deze dan ook gekregen, het was al een hele opdracht dat ze niet op de beer mochten schilderen dus heb ik bij sommige mooi voor hen rond de beer geschilderd, ook bij de oren waren er een paar die hulp vroegen en dan ook gekregen hebben. morgen zullen we de ogen mogen prikken en een snoet tekenen. We hebben de dag afgesloten met het verhaal : we gaan op berejacht en het is ongelooflijk om te zien hoe de kids zich hier in inleven. ze houden van het verhaal en krijgen er maar niet genoeg van.























 
 


 
Jules is jarig18.09.2015
EINDELIJK, na een hele week aftellen (gelukkig konden we dit volgen met onze kalenders) was het zo ver Jules is jarig. nadat we gezongen, gedanst, geblazen, gefeest...hadden was het tijd om iets lekkers klaar te maken. Jules had alleen maar mais, olie en suiker mee. we zeiden hem dat hij voorzeker verkeerd was want dat wij geen kippen waren maar hij kon ons toch overtuigen om het te proberen om dit gerecht klaar te maken. we zijn heel blij dat we het gedaan hebben want op het einde van de rit konden we smullen van heerlijke popcorn. we hebben ook nog chocolade-cornflakes-pralines gemaakt en de kids waren er unaniem over eens : dit is een "lekker gerechtje" . willen jullie deze thuis ook eens klaarmaken vraag dan maar aan jullie kids wat je juist moet doen, zij waren ook de chefkoks van de dag en hopelijk hebben ze het nog JUIST onthouden.






 




























   

 
vlaggetjes kleven16.09.2015
onze klas is al helemaal versierd met vlaggetjes tegen dat Jules nu vrijdag jarig is en daarom dachten wij eraan om eens een mooie vlaggenslinger te maken op ons blad. de opdracht die de kinderen kregen was : kleef de vlaggetjes met een platte kant tegen het touw van de slinger. er waren ook nog kinderen die hun hoedjes moesten tekenen en inkleuren.














 
 


 
jarige Lea15.09.2015
zoals gisteren verteld was het vandaag de verjaardag van Lea die 3 jaar werd en dat hebben we natuurlijk tot groot jolijt van de kinderen gevierd door te zingen, dansen, de zotte ballon te voorschijn te toveren en last but not least werden we getrakteerd op een lekkere cornet. om in het feestgebeuren te blijven kregen de kids als opdracht om de kronen in de juiste kleur schilderen zoals de juf het balletje had gekleurd, kleuren herkennen en benoemen was één ding maar, een kroon zoveel mogelijk binnen de lijnen schilderen was een ander pak paar mouwen. in de namiddag kregen we dan nog een tekenopdracht als voorbereidend schrijven, we moesten de papieren hoedjes van de kinderen tekenen door de bolletjes te volgen en dat vonden wij heel tof om te doen, we waanden ons al bij de grote. na de speeltijd in de namiddag speelden de juffen voor ons het dingdong huisje rond jarig zijn en dat vonden wij super tof en soms wel eens hilarisch, zeker voor herhaling vatbaar
































 
thema jarig zijn14.09.2015
deze week zijn we begonnen met ons thema jarig zijn, iedereen had heel veel mee om de klas te versieren met ballonnen en vlaggetjes, Jules is er in elk geval helemaal klaar voor, alleen moet hij nog 4 keer slapen voor het zover is. maar, morgen kunnen we al feesten want Lea is jarig en dat moet natuurlijk ook gevierd worden. vandaag mocht iedereen zijn eigen kroon stempelen en ook het hoofd van ons verjaardagskaartje, de nevengroepen waren aan het kleuren en mochten een taart versieren met plasticine. we hebben ook al geluisterd naar een verhaaltje van hopla en we hebben al veel gezongen en gedanst.







































 
puzzelen08.09.2015
vandaag kwam juf Eline helpen in onze klas en de juffen verdeelden ons in 2 groepen. voor de speeltijd zaten we bij de ene juf en na de speeltijd bij de andere juf, dat was wel leuk hoor en terug mochten we veel werken, de juffen hadden dan ook extra veel tijd voor ons. bij juf Eline moesten we een prent van Jules kleuren zoals het voorbeeld, daarna knipten we er zelf een puzzel van en natuurlijk kregen we daarna nog de opdracht om de puzzel terug te maken. bij juf Ann moesten we alle boekentassen aan de juiste kapstokken hangen en wie niet moest werken "mocht" puzzelen, zodat de juf er toch ook wel een beeld van heeft wie al welke puzzel kan maken, en hier en daar was haar helpende hand toch wel heel erg welkom. 

































 

 
mijn vriendjes en naar school07.09.2015
we zijn gestart met onze 2 de week en het was een dag waar we volledig ingevlogen zijn, juf Hyacinta stond vandaag ook in onze klas en we hebben ervan geprofiteerd om ze in kleinere groepjes te laten werken en we hebben bergen verzet. gelukkig is het een klas die het super vindt om te werken want anders zouden we wel eens in de problemen geraakt zijn, denk ik ! we hebben beertje Brom gestempeld, zijn poten versierd met zelfgeknipte snippers (gelukkig heeft iedereen nog al zij vingers want bij sommigen was het soms eens spannend), ons eigen symbool gekleurd en als slot hebben we ook nog voorwerpen moeten terug zoeken op een grote prent en daar koppelden we natuurlijk een heleboel taal aan. als afsluiter van de voormiddag hebben juf Hyacinta en ikzelf elk aan een groepje een verhaal vertelt zodat iedereen meer betrokken was bij het verhaal en iedereen aan beurt kwam om eens te reageren. In de namiddag hebben we allen veel gespeeld en de meesten hadden er al geen moeite meer mee om een hele tijd in een hoekje te blijven spelen, een enkeling durft het wel nog eens vragen maar vindt het niet meer erg als hij nog niet mag veranderen. na de speeltijd hebben we de dag afgesloten met ritmestokjes en de kids waren in hun sas en deden reuze-enthousiast mee, ze vonden het heel leuk en verwoorden dit zelf ook spontaan



 






























 
ruimtelijke begrippen04.09.2015
toen de klas begon mochten we allemaal onze boekentas meenemen in de klas en juf Ann. eerst hebben we ze eens goed bekeken, kleur, grootte, sluitingen en daarna gaf  ze ons allemaal opdrachten : leg de boekentas op je hoofd, tussen je benen, onder de tafel,...kortom, de verschillende ruimtelijke begrippen kwamen aan beurt, eens we dat onder de knie hadden toonde de juf ons prentjes met Jules erop en zijn boekentas stond op een bepaalde plaats, wij moesten dit nabootsen. de denkopdracht die eraan verbonden was : zoek dezelfde prenten van Jules bij elkaar en dit doe je door te kijken waar de boekentas iedere keer staat.
in de namiddag kregen we een blad met 3 kindjes met rugaanzicht op en die hadden elk een eigen boekentas en muts/pet op, wij moesten de boekentas en muts bij het juiste kindje leggen die we nu zagen in vooraanzicht maar deze keer zonder muts, jas en natuurlijk boekentas, het was dus goed kijken en opletten geblazen.  






















 

 
klein en groot03.09.2015
Vandaag kregen we heel veel denkwerk voorgeschoteld. We leerden over klein, groter en grootst, we starten met onze weekkalander, de weerkalender, aanwezigheidskalender, kortom een heleboel kalenders.
Bij de denkoefening klein bij klein,... kregen we 2 of 3 verschillende boekentassen en we moesten de voorwerpen in de juiste tas kleven en dat was echt niet gemakkelijk want de verschillen waren niet altijd heel groot. we hebben dit wel eerst geoefend met 3 verschillende beren en hun eigen voorwerpen. na de speeltijd was het dan tijd om ons zelfportret te schilderen, we moesten iedere keer in de spiegel kijken : welke ogen en welke haren heb ik en dat moesten ze dan juist schilderen op papier. in de namiddag was het vrij spel maar vorig jaar mochten de kids nog volop vlinderen, dit wel zeggen van het één naar het ander gaan om te spelen maar nu moesten ze iets kiezen en daar een hele tijd blijven, dit was ook zo tijdens het werkmoment. de ene paste zich zonder problemen aan en de ander probeerde er van onder te muizen en nog anderen waren verdrietig omdat ze moesten blijven spelen. kleine kindjes worden groot hé maar dat vonden ze nu een minder leuke kant van het groter worden.




     
     
     
     
     
     


 
01.09.2015

vandaag was een hele emotionele dag voor velen onder ons, de kids omdat het ofwel hun allereerste schooldag was, ofwel merkten ze dat de helft van hun vriendjes in de andere klas zat, of voor de mama's en papa's omdat ze hun kleuter moesten loslaten. aan de poort was er nog heel veel verdriet, maar geloof het of niet eenmaal we in de klas waren, was alles stil en werd er met momenten al gegierd en zotjes gedaan. we zijn er dan ook direct ingevlogen, eerst hebben we van iedereen foto's getrokken met Jules om aan onze kapstokken te hangen want het was niet altijd een sinecure om alle jassen op de juiste plaats te hangen, gelukkig zullen de foto's morgen onze reddende engels zijn. na de speeltijd zijn we dan direct beginnen schilderen met HELE dikke borstels, nog niet iedereen is aan de beurt geweest maar ik ben er vast van overtuigd dat ze mij het morgen wel zullen helpen onthouden want ze kwamen me nu al voortdurend vragen : EN IK ??? zielig hé. hopelijk beleven we morgen ook weer een leuke dag met al onze vriendjes en JULES natuurlijk















 
 










 

 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!