zoeken
   


6lj a 6lj b
Gert Troch  Brecht Velghe


31.08.2016
 
31.08.2016

 
In het spoor van WOI (fietstocht in de buurt van Beveren-Leie)14.06.2017
Het zesde lj. verzamelde  in de klas van meester Brecht omdat er een gids (Gilles) uitleg ging geven over WereldOorlog I. Hij legde van alles uit en toonde veel foto’s. Zo toonde hij bijvoorbeeld luchtfoto’s die Britten hebben genomen van België tijdens de oorlog. Hij toonde ook de gebouwen van toen en wat er nu staat op de kaart van Beveren-Leie. Natuurlijk legde hij ook veel zaken uit. Wist je dat een operationsgebied een zone dichtbij het front was?
Na alle interessante uitleg over Beveren-Leie mocht de fietstocht beginnen!
(Hava en Sarah volgden met Evelyne, de mama van Hanne, in de auto.)
 
De 1ste stop was aan de kerk van Desselgem. We hebben veel bijgeleerd. De pastoor van die tijd, Coussement, hield heel nauwkeurig een dagboek bij tijdens de oorlog.Dat blijkt nu een ongelooflijke bron van informatie te zijn.
Vervolgens hielden we halt bij een tank in Desselgem. Die was heel groot. De gids had ook een bom mee die bij de tank hoort. Gilles toonde hoe de bom in elkaar zat: eigenlijk is het een grote kogel met kleinere zware kogeltjes (shrapnels) erin. De kleine kogeltjes waren van lood en voelden zwaar aan. Verder vertelde hij nog veel verhalen over tanks. Wist je dat de tanks bij de Ijzer in de modder verzonken omdat ze veel te zwaar waren?
 
Aangekomen in Bavikhove passeerden we een veerpont, een soort vlot waarmee men de Leie over kon. Vroeger waren de velden in de omtrek oefenplaatsen voor beschietingen met granaten en bommen zodat ze goed konden oefenen voor de strijd. Dus moesten alle boeren het platteland verlaten.
Nog altijd in Bavikhove maakten we  een wandeling en stopten aan een oud huis. De gids vertelde dat ze vroeger aan de grenzen
hekken plaatsten zodat niemand het land kon verlaten. Dat deden ze met een “zwijnenstaart”, een gekrulde staaf waar ze tijdens WOI prikkeldraad mee omhoog hingen.
 
Op onze fietstocht kwamen we ook vlas tegen. Bovenaan de stengel groeien paarse bloempjes.
 
We reden daarna door tot in Hulste. Het was bij de plek waar de piloot Roland Garros neergeschoten werd. De Duitsers wilden zijn vliegtuig omdat er een uniek beschietingssysteem aanwezig was. Men zegt dat Roland zijn vliegtuig in brand stak zodat de Duitsers die nieuwe uitvinding niet zouden kunnen gebruiken.
 
We fietsten daarna naar een school waar we mochten lunchen. Na het eten mochten we even spelen op de speelplaats terwijl de leerkrachten een gezellige koffieklets hielden.
 
Vervolgens kwamen we aan in het centrum van Harelbeke.
We hoorden dat Churchill in die beurt heeft verbleven tijdens een bezoek aan het front.
 
De volgende halte  was in Harelbeke aan het soldatenkerkhof NEW BRITISCH CEMETERY. Sommige soldaten zijn onbekend. Er liggen 1016 soldaten waarvan 1006 van in WO I en 10 uit WO II. Er waren een paar bekende soldaten bij met ieder een eigen verhaal. Bij sommigen grafstenen waren er klaprozen (rode mooie bloempjes). Die waren bedoeld voor de Canadezen. Er waren soldaten van over de hele wereld.

De laatste halte was het kerkhof van Beveren-Leie waar we het graf van een onbekende Ierse soldaat uit WOI hebben bezocht.
 
Toen we terug op school waren, was er een test. De gids had een quiz gemaakt van 15 vragen voor alle leerlingen. Je moest in groepjes van 3 werken. Op het einde van de quiz werden de punten bekend gemaakt. Het was een leerrijke, boeiende en sportieve uitstap.
 
 Hava & Sarah
 
Stoumont 201716.05.2017

Download een lijst "Wat neem ik mee?"
De voorbije jaren werden we regelmatig geconfronteerd met teken. Het is interessant als u het een en ander van deze beestjes weet. Bekijk het document en KLIK HIER!

Bos en Sport
Route de l'Amblève 88
4987 Stoumont
tel.: 080 78 64 22 (enkel in noodgevallen)

email: bosklassen (at) beveren-leie.be

 
Stoumont 2017 - programma16.05.2017

 
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
07.00
vertrek
(om 7.30u. verzamelen)
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
09.00
  voorbereiding en uitleg Mountainbike
Mountenbike naar Coo
begeleid bezoek aan de grotten van Comblain-au-Pont
WILDCRAFT


Wildcraft betekent “Levenstechnieken in en met de natuur”
Hoe warm blijven, water drinken en eten in de natuur?





 
kamers in orde brengen + inpakken
11.00
aankomst te Wéris
bezoek aan de dolmen en menhirs
beklimming van de Côte-de-Wannes
vertrek naar de burcht van Logne
pick-nick
vrije tijd
wandelingetje
verrassingsactiviteit
13.00
pick-nick
 pick-nick
bezoek aan de waterkrachtcentrale van Coo
geleid bezoek aan de burcht van Logne 
pick-nick
terug naar Beveren-Leie
14.00
rit naar Stoumont bezoek aan (Plopsa-)Coo   
 
15.00
aankomst in Stoumont
verkenningswandeling
 met de mountainbike terug naar Stoumont vieruurtje
verrassingsactiviteit
terug naar Stoumont
 
aankomst te Beveren-Leie (17.00u.)
18.30
avondmaal avondmaal avondmaal avondmaal in bed ;-)
19.30
kamers installeren
douchen
knutselactiviteit
gezelschapsspelen
douchen
brieven schrijven gezelschapsspelen
douchen
gezelschapsspelen

douchen
vrij podium + fuif

 
21.30
in bed in bed in bed vrij podium + fuif  
22.30

    in bed  
 
Stoumont 2017 - foto s en filmpjes23.05.2017
   




 
Stoumont 2017 - kamernamen16.05.2017
 
Chemie in het zesde24.05.2017
Op dinsdag 23 mei is er een mevrouw uitleg komen geven over chemie. Dat woord komt van alchemie. Het project heette: ‘Rare jongens, rare meisjes’. Ze stelde de vraag:  ‘Zijn jullie vandaag al in contact gekomen met chemie?’. Ze liet ons een filmpje zien over een meneer die een droom had over het leven zonder chemie. Bijna zo goed als alles verdween. Ons leven bestaat uit veel chemie! Daarna heeft ze ons uitgelegd hoe de chemie is ontstaan… Op haar presentatie zijn we via een tijdsband teruggekeerd in de tijd. Het begin van de chemie is ontstaan door de kruistochten bij de Arabieren. Mensen geloofden dat de Arabieren gewone dingen in goud konden veranderen en dat het wonderdokters waren, maar dat was niet zo. Zo leerden we nog heel wat bij over de geschiedenis. Ook toonde de juf allemaal coole experimentjes.

Tot slot hebben we iets heel leuks mogen doen: we hebben grof zeezout gemengd met een geurtje en een kleurtje. ZAAALIGG voor in bad...
 
Draaimolen29.03.2017
Eerst kregen we een les over tand- en snaarwielen. Dan kregen we de groepjes te zien en maakten we een draaimolen zonder tandwielen. Maar meester Gert zei dat we onze bundels eens moesten nakijken en daarin stond inderdaad dat we tand-en  snaarwielen moesten gebruiken voor de draaimolen.

We hebben toen een constructie met tandwielen gemaakt maar ze was niet stevig, dus zijn we opnieuw begonnen. Dan hebben we een andere constructie op kladpapier getekend en hebben we gekeken hoe we onze draaimolen aan onze constructie konden bevestigen.Uiteindelijk is het het gelukt en hebben we onze constructie verstevigd. Bij  onze medekandidaten was er zeer veel en mooie decoratie. We hebben ons best gedaan! Iedereen in ons groepje heeft iets meegenomen en dus zat onze groepsgeest  goed!

Als slot moesten we naar de jury om onze draaimolen te activeren.Hopelijk geven ze ons een goeie score!

Miguel, Cédric en Luka
 
verslag draaimolen!!! - GROEP: Laura,Steffie,Yanis en Daan29.03.2017
Eerst hebben we een paar eerst lessen over tand-en snaarwielen gehad. Dat was heel leerrijk!!
Ook hebben we een bundeltje moeten invullen hoe we tand- en snaarwielen moesten aandrijven.
Dan werden we in groepjes verdeeld op het bord. In onze groep zaten Laura,Steffie en Daan later kwam Yanis erbij.
We zijn wel een goed team (MET VALLEN EN OPSTAAN)

We begonnen individueel een werktekening te maken over hoe de draaimolen eruit moest komen te zien.Daarna moesten we samen overleggen en komen tot éénzelfde werktekening. De meesters kwamen dan luisteren en je moest er over vertellen.
                   DAN MOCHTEN WE AAN DE SLAG!!!
We hadden het op het begin wel wat moeilijk maar we waren er wel over eens om een reuzenrad te maken.
Steffie en Laura zouden beginnen met de draaimolen te bouwen en Daan zou kijken voor de aandrijving.
Daan had een motortje mee maar dat bleek niet meer te werken
                                    PECH DUS…...terwijl de meisjes verder bouwen zocht Daan een oplossing.
Dan wilden we voor aandrijving een hendeltje dat als je eraan draait het reuzenrad ook begon te draaien.
Maar dat werkte ook niet echt dus besloten we om met de stoeltjes verder te gaan.
Eerst hadden we kartonnen doosjes maar als het rad draaide bleven ze aperen en dat was niet goed.
Maar dan kwam Yanis erbij en waren we met 4 in plaats van 3.
Dan gingen Daan en Yanis terug kijken voor aandrijving en kwamen ze erachter dat er tandwielen in moesten.Ook was het al de derde
laatste keer dat we eraan mochten werken.
Toen zochten Steffie en Yanis stoeltjes en Laura en Daan voor aandrijving.
                            DE LAATSTE KEER……

De vorige keer hadden we stoeltjes gevonden dus alleen nog maar aandrijving.
Steffie en Laura begonnen aan het verslag.
Op het laatste moment hebben Daan en Yanis nog 2 tandwielen in de draaimolen gestoken en ondertussen waren het al vliegende stoeltjes.
Maar stabiliteit was niet zo goed want hij stond schuin.
Toen kwam de jury en we moesten de draaimolen uitleggen.
Als allerlaatste mochten we een paar foto’s trekken.

                                                                 groep:  LAURA,STEFFIE,DAAN EN YANIS

 
pag. ...

1

... 

2

 

3

 

4

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!